Societat

La superilla de l’Eixample barceloní arrencarà al juny

Els comuns arribaran a les pròximes eleccions amb tots els projectes de transformació urbanística de la ciutat en marxa

En total es construiran 31 placetes per al gaudi dels ciutadans

L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona ini­ciarà al juny les obres de la superi­lla de l’Eixam­ple amb la trans­for­mació dels pri­mers qua­tre eixos verds de Con­sell de Cent, Bor­rell, Roca­fort i Girona, i les qua­tre pri­me­res pla­ces, que segons les pre­vi­si­ons esta­ran enlles­ti­des el pri­mer tri­mes­tre del 2023. Amb aquest pro­jecte, l’equip de govern d’Ada Colau arri­barà a les pròximes elec­ci­ons muni­ci­pals amb la ciu­tat de cap per avall, sot­mesa a una trans­for­mació pro­funda ins­pi­rada en la idea d’arra­co­nar el vehi­cle con­ta­mi­nant per dei­xar pas al ciu­tadà i a la mobi­li­tat sos­te­ni­ble. La cons­trucció de la pro­lon­gació del tram­via a la Dia­go­nal, la reur­ba­nit­zació de Via Laie­tana, les obres a la part baixa de Ram­bla i la superi­lla de l’Eixam­ple són els qua­tre grans pro­jec­tes en què l’equip de Colau s’ho juga tot a una sola carta.

Les obres a Con­sell de Cent són el pri­mer pas de la gran trans­for­mació urbana que el con­sis­tori vol impul­sar a l’Eixam­ple en el marc del pro­jecte Superi­lla Bar­ce­lona, que d’aquí al 2030 pre­veu con­ver­tir 21 car­rers del dis­tricte en eixos verds, on el via­nant pren­gui el pro­ta­go­nisme que ara té el cotxe.

La importància estratègica que es dona al pro­jecte la demos­tra el fet que l’alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau, va voler acom­pa­nyar ahir la tinenta d’alcalde d’Urba­nisme, Janet Sanz, i l’arqui­tecte en cap de Bar­ce­lona, Xavier Mati­lla, en la pre­sen­tació dels pro­jec­tes exe­cu­tius d’aquests pri­mers eixos, les obres dels quals dura­ran vuit mesos i tin­dran un pres­su­post total de 52,7 mili­ons d’euros, amb 48,2 mili­ons des­ti­nats als eixos i 4,5 mili­ons, a les pla­ces.

Pla­ta­forma única

Amb les obres, els car­rers de l’Eixam­ple afec­tats pas­sa­ran a ser de pla­ta­forma única, eli­mi­nant el doble nivell de vorera i asfalt. L’objec­tiu és que el via­nant i el verd siguin els “pro­ta­go­nis­tes” i el vehi­cle pri­vat es con­ver­teixi en un “con­vi­dat”.

Així, el verd “explo­tarà” i pas­sarà d’ocu­par un 1% de l’espai a repre­sen­tar el 12%, amb més de 400 arbres nous i 7.930 metres qua­drats d’espècies arbus­ti­ves i viva­ces.

A més de les qua­tre noves pla­ces als encre­ua­ments d’aquests eixos verds, que esde­vin­dran espais de joc i enjar­di­nats, també es cre­a­ran 31 “pla­ce­tes” als encre­ua­ments dels nous car­rers amb les vies con­ven­ci­o­nals.

Una altra nove­tat d’aquests eixos serà la seva per­me­a­bi­li­tat i la capa­ci­tat dels car­rers de fil­trar l’aigua de pluja, cosa que per­metrà rete­nir i ges­ti­o­nar fins a un 30% de l’aigua plu­vial.

Pel que fa al pas de vehi­cles, només s’admetrà la cir­cu­lació a baixa velo­ci­tat, 10 km/h, fona­men­tal­ment dels veïns i els ser­veis i emergències. El cotxe estarà res­trin­git; en canvi, els via­nants tin­dran tota la pre­ferència.

“Este­nem un model que ja s’ha pro­vat a Sant Antoni i que ha estat un èxit rotund per a veïns, visi­tants i l’acti­vi­tat econòmica de pro­xi­mi­tat”, va emfa­tit­zar Colau, que va voler desa­cre­di­tar els crítics asse­gu­rant que el pro­jecte de les superi­lles “no és una ocurrència”.

Segons l’alcal­dessa, tot ple­gat “res­pon a les neces­si­tats del pre­sent i del futur, en plena emergència climàtica”, i en una zona que té els índexs de con­ta­mi­nació més ele­vats de la ciu­tat.

Per la seva banda, Janet Sanz va defen­sar que el pro­jecte de les superi­lles “beu de l’essència i l’espe­rit del Pla Cerdà” i “cor­re­geix” la “sobre­den­si­fi­cació” que de l’Eixam­ple al llarg del temps. La tinenta d’alcalde va cele­brar que l’inici de les obres posi fi a “totes les pro­vi­si­o­na­li­tats” de l’urba­nisme tàctic que ha pin­tat Bar­ce­lona de colors. “S’ha aca­bat l’etapa de la pandèmia, se n’obre una de nova i comen­cem a dis­se­nyar la nova ciu­tat que estre­na­rem el 2023”, va dir Sanz.

LA FRASE

Estem parlant d’un model que ja s’ha provat a Sant Antoni i que ha estat un èxit rotund
Ada Colau
alcaldessa de barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia