Societat

SOCIETAT

Una empresa de Bellpuig rescata del malbaratament més de 775.000 quilos de fruites i verdures “imperfectes”

Talkual ven productes que han estat descartats a les grans superfícies per estètica a més de 2.000 clients

L’empresa ’Talkual’ de Bell­puig (Urgell) ha acon­se­guit res­ca­tar del mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari més de 775.000 qui­los de frui­tes i ver­du­res en dos anys i mig. Es tracta de pro­duc­tes hor­to­fructícoles que són des­car­tats per les grans superfícies per raons estètiques, ja sigui perquè no tenen el cali­bre fixat pels estàndards o perquè a la pell hi ha taques i imper­fec­ci­ons que fan que “no entrin per la vista”. Mal­grat això, els pro­duc­tes són igual­ment bons en el seu inte­rior i per tant és poden con­su­mir per­fec­ta­ment sense pro­blema. Marc Ibos i Oriol Aldomà són els dos joves que van apos­tar per aquesta ini­ci­a­tiva que ara arriba a més de 2.200 cli­ents arreu de l’Estat a través de la venda per inter­net.

Oriol Aldomà explica que volen fer enten­dre als con­su­mi­dors que quan van a com­prar frui­tes i ver­du­res en grans superfícies les veuen totes iguals, però al camp, no totes les pomes són de la mateixa mida i els enci­ams tam­poc. Hi ha una part impor­tant de la pro­ducció – entre un 30 i un 40% segons dades de l’OCU – que s’acaba des­car­tant.

En qual­se­vol cas, segons els fun­da­dors d’aquesta empresa, no són els cli­ents els qui mal­ba­ra­ten, sinó que el pro­blema ve del procés de dis­tri­bució. Con­si­de­ren que la ciu­ta­da­nia està cada vegada més cons­ci­en­ci­ada que cal apos­tar per un model “res­pon­sa­ble i sos­te­ni­ble”. Es basen els números als que han acon­se­guit arri­bar en 2 anys i mig de fun­ci­o­na­ment. Actu­al­ment, dis­tri­bu­ei­xen a més de 2.100 cli­ents subs­crits d’arreu de l’Estat i set­ma­nal­ment fan envi­a­ments d’entre 1.400 i 1.500 cai­xes de frui­tes i ver­du­res “imper­fec­tes”.

A les cai­xes de Talkual els cli­ents poden esco­llir entre com­prar només ver­du­res, fruita o una com­bi­nació dels dos pro­duc­tes. Sem­pre és pro­ducte de tem­po­rada que ha que­dat des­car­tat. En aquesta època, són molt comuns els moni­a­tos, que en aquest cas arri­ben en un cali­bre molt supe­rior al que hi ha a les boti­gues con­ven­ci­o­nals. Com que són tant grans es des­car­ten però aquí els apro­fi­ten. Per con­tra, també hi ha melons que són més petits però igual de bons, peres amb taques a la pell, magra­nes que no són del tot rodo­nes o unes pru­nes que van patir una pedre­gada a prin­ci­pis d’estiu i tot i així van créixer i ara man­te­nen una ferida cica­trit­zada però tot el gust i pro­pi­e­tats ali­mentàries.

Marc Ibos des­taca que ja comp­ten amb 90 pro­duc­tors de qui es pro­ve­ei­xen de frui­tes i ver­du­res imper­fec­tes. Hi ha pro­duc­tes que els arri­ben amb més “merma” que d’altres però en gene­ral són frui­tes i ver­du­res que no es comer­ci­a­lit­zen per estètica. És per aquest motiu, que asse­gura que a molts page­sos els ha cos­tat creure’s que algú els volia com­prar allò que que­dava des­triat per a ser des­truït direc­ta­ment o deri­vat a una sub­pro­ducció com podria ser els sucs. En aquest sen­tit, Ibos es mos­tra satis­fet de la segu­re­tat que apor­ten al sec­tor agrícola de la zona perquè hi ha una “sinèrgia” que suposa un “win win” entre ells i l’empresa.

Ded que va es va crear, Talkual’ha pas­sat d’una fac­tu­ració anual de 800.000 euros a 1,5 MEUR. L’empresa compta amb 16 tre­ba­lla­dors, 3 dels quals són per­so­nes en risc d’exclusió social. La major part de cli­ents que tenen en car­tera són de grans ciu­tats com Madrid i Bar­ce­lona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia