Societat

Pineda perd Pertegaz

Vuit anys després d’esbombar que el municipi seria la seu de la fundació del dissenyador, el projecte no s’ha mogut

La ubicació triada, la masia de can Teixidor del segle XVII, fa 25 anys que és propietat de l’Ajuntament i amenaça ruïna

L’edifici té els dos vessants de la teulada fets malbé, fet que suposa que l’estructura queda afectada quan plou

Fa vuit anys s’anun­ci­ava a bombo i pla­te­rets que Pineda de Mar aco­lli­ria la seu de la Fun­dació Manuel Per­te­gaz, en home­natge a qui va ser un dels grans dis­se­nya­dors espa­nyols d’alta cos­tura i que estava vin­cu­lat al muni­cipi mares­menc perquè hi tenia casa. La notícia, con­ve­ni­ent­ment esce­ni­fi­cada des del con­sis­tori, es va ven­dre com un fet tan­cat, del qual només es podia espe­rar l’inici de les obres d’ade­quació de l’espai triat: una masia del segle XVII que ja lla­vors pre­sen­tava impor­tants deficiències en l’estruc­tura. Coro­nant un turo­net a tocar de la car­re­tera N-II, la masia de can Tei­xi­dor, que havia fun­ci­o­nat com a res­tau­rant, havia estat adqui­rida per l’Ajun­ta­ment ara fa vint-i-cinc anys a par­tir del desen­vo­lu­pa­ment urbanístic de la zona i des del pri­mer moment mai no es va tenir clar quin havia de ser el seu futur.

Durant la pre­sen­tació de la pro­posta, l’alcalde, Xavier Amor, expli­cava: “És un pro­jecte de molta enver­ga­dura. Té molt recor­re­gut i pos­si­bi­li­tat, posa Pineda de Mar en el mapa de la moda, l’alta cos­tura i el dis­seny. Tenim mol­tes ganes d’expli­car els objec­tius de la fun­dació, dis­po­sa­rem d’un tre­sor de més de 300 ves­tits del dis­se­nya­dor. Hi ha mol­tes admi­nis­tra­ci­ons impli­ca­des i ens engresca molt perquè suposa un repte i molta satis­facció i bene­fici per al muni­cipi.” L’actu­ació, que segons sem­bla es va començar a ges­tar en vida del dis­se­nya­dor, pre­veia, entre d’altres, un espai de reflexió, estudi i desen­vo­lu­pa­ment de l’alta cos­tura i el dis­seny de moda i tèxtil en gene­ral; un cen­tre de docu­men­tació i arxiu amb l’obra del mes­tre; la con­cessió de pre­mis i patro­ci­nis i una expo­sició per­ma­nent amb alguns dels seus ves­tits icònics.

Un tas­tet del lle­gat

El ple de l’Ajun­ta­ment va apro­var, el desem­bre del 2017 i per una­ni­mi­tat de totes les for­ces polítiques, un pro­to­col per cons­ti­tuir i pro­moure la futura fun­dació i l’abril del 2019, com a garan­tia que el pro­jecte con­ti­nu­ava dem­peus, a Pineda es va inau­gu­rar l’expo­sició Per­te­gaz a Pineda amb 17 dels seus ves­tits més reco­ne­guts que es van poder admi­rar a la sala d’expo­si­ci­ons Fun­dació Thar­rats d’Art Gràfic, també ubi­cada en una masia, però aquesta a la cèntrica plaça Cata­lu­nya i malau­ra­da­ment poc reco­ne­guda. Hi van ser con­vi­dats la família i els hereus de Manuel Per­te­gaz, que van recor­dar que el muni­cipi, i en espe­cial la Torre Sant Jaume que va adqui­rir el 1961, havien estat motiu d’ins­pi­ració per a les seves cre­a­ci­ons. El camí con­ti­nu­ava pla­ner, però des de lla­vors les infor­ma­ci­ons sobre el desen­vo­lu­pa­ment de l’obra es van anar espa­iant. I d’anar-se espa­iant van aca­bar des­a­pa­rei­xent del tot. Fins al ple del pas­sat mes de maig quan en el torn de precs i pre­gun­tes el regi­dor de Junts per Pineda, Joan Mora, va recla­mar una inter­venció urgent a la masia de can Tei­xi­dor perquè el seu estat amenaçava ruïna. L’alcalde va adme­tre que cap dels pro­jec­tes pen­sats per a l’edi­fici, entre els quals aquell que sem­blava dat i beneït el 2017, no havia arri­bat a bon port. “És un pro­jecte que pot cos­tar molts diners i cal pri­o­rit­zar i per això cal­dria el suport d’altres admi­nis­tra­ci­ons o rebre el suport de pri­vats men­tre s’estu­dien algu­nes pos­si­bi­li­tats dife­rents”, va dir en decla­ra­ci­ons a Ràdio Pineda i va afe­gir “con­ser­var el patri­moni implica des­ti­nar-hi molts diners i malau­ra­da­ment, l’Ajun­ta­ment de Pineda no els té”. Amor va relli­gar el futur de can Tei­xi­dor a un con­veni públic pri­vat “perquè el que s’hi faci sigui sos­te­ni­ble”, però no va con­cre­tar res més.

Història d’un des­encís

Qui va ser alcalde de Pineda i va actuar com a enllaç des del començament entre l’Ajun­ta­ment i els fami­li­ars i hereus de Per­te­gaz, Josep Lluís Fillat, es mos­tra dol­gut amb un procés en què, asse­gura, es van esmerçar a parts iguals molt d’esforç i molta il·lusió i que final­ment no ha arri­bat enlloc. “La gent de Per­te­gaz estava entu­si­as­mada amb la ini­ci­a­tiva i al prin­cipi es van començar a tre­ba­llar els plànols, es va fer algun con­tacte esporàdic amb alguna admi­nis­tració, però sense la cre­ació for­mal d’una per­so­na­li­tat jurídica, d’un com­promís en ferm, es va per­dre l’opor­tu­ni­tat”, reme­mora i insis­teix que “es va dei­xar morir el que hau­ria estat una gran ocasió de posar Pineda de Mar en el mapa”. Del mateix parer són els repre­sen­tants de la firma de moda Per­te­gaz. “Fa més d’un any i mig que no en tenim cap notícia. Tot ho van dei­xar parat i tam­poc es van posar en con­tacte amb nosal­tres”, pre­ci­sen quan han estat con­sul­tats.

Paral·lela­ment a la renúncia a la Fun­dació Per­te­gaz, el mal estat de la masia de can Tei­xi­dor ha aixe­cat les crítiques de deter­mi­nats sec­tors que recla­men una inter­venció imme­di­ata per evi­tar que la casa cai­gui a tros­sos i sigui impos­si­ble de recu­pe­rar. L’últim epi­sodi denun­ciat a les xar­xes ha estat l’ensor­ra­ment del sos­tre. L’edi­fici té els dos ves­sants de la teu­lada fets malbé, fet que suposa que tota l’estruc­tura queda afec­tada quan plou i pot aca­bar d’ensor­rar-la.

Des de la Coor­di­na­dora Sal­vem el Tor­rent del Raig (Cos­tora), una enti­tat nas­cuda per la defensa del patri­moni, s’ha entrat una instància a l’Ajun­ta­ment en què es reclama la inter­venció d’urgència i s’adver­teix del perill que suposa no actuar-hi. “Com a titu­lar de l’immo­ble és l’Ajun­ta­ment el res­pon­sa­ble de man­te­nir-lo en con­di­ci­ons, encara que siguin les mínimes necessàries“, lamenta Fran­cesc Clarà, repre­sen­tant de la coor­di­na­dora. Clarà ha fet un pas més en la denúncia del mal estat de can Tei­xi­dor i n’ha dei­xat constància en una visita guiada amb la tècnica de patri­moni cul­tu­ral Marta Llo­ret. Llo­ret, més cone­guda com “la caçadora de masies” i que s’ha fet molt popu­lar amb el seu pro­jecte de recu­pe­ració i de les masies cata­la­nes inter­pel·lava direc­ta­ment l’Ajun­ta­ment. “Una masia de titu­la­ri­tat muni­ci­pal des de fa 25 anys i que espera a ser res­tau­rada. Ara ja en té prou i s’ha començat a esfon­drar. Res a dir @pine­da­de­mar?”. Ara, com a mínim, l’estat de can Tei­xi­dor el conei­xen també els seus 50.000 segui­dors.

Una mostra d’homenatge a Calella

Coincidència fortuïta o certa justícia poètica? Des del passat mes d’abril la sala d’exposicions de l’Ajuntament Vell de Calella, municipi a tocar amb Pineda de Mar, és l’escenari de l’exposició fotogràfica Pertegaz, mostra principal del festival Festimatge i que recrea els aspectes més destacats de la trajectòria professional del dissenyador aragonès. S’hi exhibeixen fotografies publicades i àmpliament conegudes de vestits dissenyats per ell, així com imatges inèdites pertanyents a la seva col·lecció personal. L’artífex de l’exposició és Josep Lluís Fillat, ara president de Fotofilm Calella i que va aprofitar la bona relació que encara manté amb la firma de moda per accedir a les imatges. “És una bona manera d’entendre l’essència del mestre, de la seva obsessió per la perfecció i del culte que tenia per la dona”, explica. La mostra es pot visitar fins demà. Manuel Pertegaz (1918-2014) va voler ser enterrat a Sant Pere de Riu, una església de Tordera que tradicionalment ha estat vinculada a la parròquia de Pineda. El dissenyador va tenir una carrera meteòrica. Va aprendre l’ofici a Barcelona i als 25 anys va obrir la seva primera botiga de moda. La seva fama es va disparar quan va marxar als Estats Units acompanyat per primeres figures com Pierre Cardin, Emilio Tucci, Valentino o Pierre Balmain. De fet va ser el primer espanyol a exposar els seus vestits a la cinquena avinguda de Nova York. Va vestir reines, actrius i el bo i millor de l’alta societat i va firmar el vestit de núvia de la que seria la futura reina espanyola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia