Societat

SOCIETAT

Vic escalfa motors per un Mercat Medieval que durarà tres dies

L’edició d’aquest any de la Prèvia estarà dedicada als paisatges sonors

La mostra espera rebre 250.000 visitants

Vic ja hi té tot a punt per a una nova edició del Mer­cat Medi­e­val que aquest any només ocu­parà tres dies al calen­dari, del 6 al 8 de desem­bre, coin­ci­dint amb el Pont de la Puríssima. Una de les cites obli­ga­des de final d’any tindrà però un tas­tet amb la Prèvia que es farà del 28 de novem­bre a l’1 de desem­bre i que estarà dedi­cada als pai­sat­ges sonors. En total el Mer­cat tindrà unes 400 para­des repar­ti­des pels car­rers més cèntrics de la ciu­tat. Entre les acti­vi­tats que es faran des­taca la pri­mera tro­bada amb una qua­ran­tena de mer­cats medi­e­vals d’arreu de Cata­lu­nya amb la idea de com­par­tir experiències. La regi­dora de Fires i Mer­cats, Bet Pie­lla, ha expli­cat a l’ACN que es tre­ba­llarà en un pos­si­ble dis­tin­tiu de qua­li­tat que els iden­ti­fi­qui. La ciu­tat espera rebre 250.000 visi­tants.

La majo­ria dels par­ti­ci­pants venen de Cata­lu­nya i de la resta de l’Estat, però també n’hi haurà de França, amb l’objec­tiu d’acos­tar als visi­tants tot tipus de pro­duc­tes, ja siguin rela­ci­o­nats amb l’ali­men­tació, les her­bes, l’arte­sa­nia, la deco­ració, la joie­ria, la cosmètica natu­ral o els pro­duc­tes gas­tronòmics, com ara embo­tits, con­ser­ves o xoco­la­tes. Com cada any, també hi haurà demos­tra­ci­ons medi­e­vals, passa car­rers i demos­tra­ci­ons dels ofi­cis més des­ta­cats de l’època, com el de bufa­dor de vidre. Com a nove­tat, enguany des­taca la cele­bració d’una justa, una lluita de cava­llers amb cavall. Tot ple­gat, amb l’objec­tiu de trans­por­tar els visi­tants a l’època medi­e­val a través d’una experiència immer­siva i “autèntica”.

La regi­dora Pie­lla ha expli­cat que també es fa un tre­ball “molt intens” amb els pàrquings de la ciu­tat perquè “també s’hi puguin gua­nyar la vida”. En aquest sen­tit, ha dit que els apar­ca­ments que es posen des de l’Ajun­ta­ment com­ple­men­ten aquesta oferta.

Per últim, també ha des­ta­cat que la ciu­tat fa una aposta per man­te­nir el català als car­tells de les 400 para­des i que així ho ha dema­nat expres­sa­ment per poder com­plir amb la nor­ma­tiva.

El so medi­e­val

El pre­ludi cul­tu­ral del Mer­cat Medi­e­val, l’ano­me­nada Prèvia del Medi­e­val, tindrà una pro­gra­mació vari­ada i estarà cen­trada en la música medi­e­val, trans­por­tant els visi­tants a través d’ambi­ents sonors pro­pis de l’època. Durant aquests dies, dife­rents espais de la ciu­tat es trans­for­ma­ran per ofe­rir un viatge a l’edat mit­jana que com­bi­narà història, cul­tura i tra­dició.

Entre les pro­pos­tes més des­ta­ca­des hi ha l’espec­ta­cle Diàleg de cam­pa­nes, on els cam­pa­nars de la Cate­dral, la Pie­tat i Sant Domènec cre­a­ran un ambi­ent únic amb un diàleg rítmic i melòdic que evo­carà el pai­satge sonor tra­di­ci­o­nal de pobles i ciu­tats. També des­taca la con­ferència El so que roman, una experiència immer­siva diri­gida per la his­to­ri­a­dora Ona Balló, en què es comen­ta­ran els sons ori­gi­nals i inal­te­rats dels espais de culte de Sant Sadurní d’Oso­mort, Sant Martí Ses­corts i Sant Martí del Brull.

Una altra de les nove­tats d’enguany és el fet que l’hidro­mel, una beguda medi­e­val que es podrà beure durant la Prèvia del Medi­e­val. L’Escola Supe­rior de Dis­seny i d’Arts Plàsti­ques de Cata­lu­nya i l’Escola d’Hos­ta­le­ria d’Osona han unit esforços per ela­bo­rar la beguda en col·labo­ració amb l’empresa Enso Fer­ments.

En relació a la sos­te­ni­bi­li­tat, la ciu­tat fa temps que tre­ba­lla perquè les fires ho siguin cada vegada més. En aquest sen­tit, una de les ini­ci­a­ti­ves des­ta­ca­des en la reducció de resi­dus és la intro­ducció del got reu­ti­lit­za­ble de plàstic, que ja s’uti­lit­zarà a totes les fires de Vic.

La regi­dora de Fires i Mer­cats, Bet Pie­lla, ha remar­cat que el mer­cat és la fira que té un major impacte econòmic a la ciu­tat. Segons un estudi, suposa un impacte econòmic de 38,3 mili­ons d’euros, dels quals 8,7 van direc­ta­ment a l’eco­no­mia local. “De cada euro inver­tit de diner públic, hi ha un retorn de 151 euros i una des­pesa mit­jana de 90 euros per visi­tant”, ha deta­llat. La regi­dora també ha des­ta­cat que, mal­grat la seva enver­ga­dura, con­ti­nuen orga­nit­zant-la amb els recur­sos pro­pis de l’Ajun­ta­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia