turisme
Barcelona vol que la cultura sigui prioritària en la destinació turística
La ciutat vol posar en valor el patrimoni cultural per atraure visitants de més qualitat ja que desestima promocionar-se per atraure turisme massificat
Pel que fa als congressos, tan importants, es mirarà que siguin de sectors que després inverteixin en la ciutat
Els responsables del turisme de Barcelona han presentat aquest matí a l’Auditori de la Pedrera la nova estratègia de promoció turística de la ciutat, que passa per un cantó per anar a buscar visitants de “qualitat”, és a dir, que respectin la cultura pròpia, interessats en l’art i la música, el teatre, les exposicions....i responsables amb la sostenibilitat.
Per una altra banda l’estratègia de cara a captar congressos (la ciutat és la primera d’Europa i segona del món en celebració de congressos internacionals) passa per buscar esdeveniments de sectors estratègics que, a més de fer el congrés, després vulguin invertir en la ciutat. Com ara ha fet el Mobile World Congress (MWC) que, al darrera seu, ha fet que la ciutat sigui avui una de les del sector tecnològic i de telefonia més importants del món.
Turisme de Barcelona i segons el Pla d’accions 2025 presentat aquest matí, posa la cultura i la gastronomia, que també és cultura, en el centre de la promoció de la ciutat i crea Barcelona Art Season, un projecte per fer possible que aquesta ciutat de la cultura, amb tots els agents públics i privats conxorxats (teatres, museus, sales de concerts, restauradors ...), arribi als visitants del món. És un canvi de paradigma que ja un temps es va entreveure quan en comptes de vendre Barcelona amb el lema “Visit Barcelona” es va canviar al lema “This is Barcelona”.
Un altre canvi en aquest treball d’àmbit turístic i cultural és que Turisme de Barcelona passa a coordinar el programa Barcelona Obertura, impulsat pel Palau de la Música, el Liceu i l’Auditori. Ho gestionarà amb l’ICUB (Institut de Cultura de Barclona) i Barcelona Global (associació privada de promoció econòmica de la ciutat).
El director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, que tot just fa un any que va accedir al càrrec ho ha explicat molt bé: “Quan fa trenta anys a Barcelona necessitàvem turistes perquè estàvem parlant de 4 milions de pernoctacions a l’any es va anar a buscar el turisme d’una certa manera. Visiteu Barcelona, veniu a Barcelona, vam dir. Ara, amb trenta milions de pernoctacions a l’any ja no volem més quantitat de turistes sinó turistes que valorin el que som i el que tenim i que s’interessin per la nostra cultura,aque puguin venir a veure una exposició o una obra del Liceu” , per , això sí, omplir els 150.000 llits d’hotel que disposa la ciutat i els milers de bars i restaurants i sales de festa i botigues. No en va el turisme representa el 14% del PIB de Barcelona, ocupa de forma directa unes 145.000 persones i genera un impacte econòmic directe de 20.000 milions d’euros.
Turisme de Barcelona en aquest nou guió anirà ara al gener a Fitur, la fira del turisme més important que es fa a Madrid, i, més endavant, participarà a ARCO, la fira d’art on es vol explicar l’art de la ciutat i les exposicions programades pel 2025.
Creuers i vols
Mateu Herández i pel que fa al tema dels creueristes, que tantes ampolles aixequen a Barcelona, va recordar que volen potenciar els que agafen visitants internacionals com els nord-americans. “Gràcies als milers de nord-americans que venen a agafar el vaixell al Port de Barcelona i que arriben aquí en avió, tenim molts vols directes des de Barcelona als Estats Units. Això ens interessa”, ha apuntat. Ha explicat que avui a l’aeroport del Prat i, en part gràcies als creueristes, hi ha 58 connexions directes intercontinentals. I això també afavoreix els barcelonins i catalans que volen viatjar.
Congressos amb valor
Finalment i pel que fa als congressos des del Barcelona Convention Bureau (BCB) es prioritzarà aquells que donin un plus per a la ciutat, que vulguin invertir i crear feina o valors. Chiristoph Tessmar, director des de fa molts anys del BCB ha explicat què és un congrés que aporta valors. “l’any passat vam fer un congrés sobre el Parkinson [saben que Barcelona és una de les capitals on més congressos mèdics es fan al món] doncs bé, vam implicar-nos en fer un curs a professionals dels serveis públics de com s’ha de tractar una persona que té aquesta malaltia. Ara ja sabem com fer-ho i d’això se’n beneficien tots els barcelonins que tenen Parkinson”.