Emergència convivencial
L’Ajuntament de Barcelona anuncia 37 mesures fins al 2027 per mitigar l’impacte del turisme a l’entorn de la Sagrada Família
El 2025 es revisarà la freqüència de pas del bus turístic i s’eliminarà el carril bici de davant de la façana del carrer de la Marina
S’estima que la basílica de la Sagrada Família i els seus voltants reben un volum d’entre 18 i 22 milions de visites anuals, que només el 20% dels turistes que s’hi aproximen en visiten l’interior, i que la meitat dels visitants es queden per la zona menys de 40 minuts. Segons dades del 2018, en dia punta d’agost hi ha 5.488 baixades de passatgers d’autobusos turístics a la Sagrada Família de la línia blava, Barcelona Bus Turístic, operada per TMB, i de laverda, City Tour, totes dues amb parada davant la basílica, al carrer de Sardenya, i aproximadament el mateix nombre de pujades. Això suposa un moviment aproximat d’11.000 persones a les dues parades davant la façana de la Passió.
Tal volum de turistes genera un gran impacte per als veïns, que es queixen de la gran presència d’obstacles a l’espai públic, terrasses desbocades de bars i restaurants, pèrdua del teixit comercial de proximitat, dificultat per al descans, venda ambulant no autoritzada, guies no oficials, brutícia... La llista és llarga.
L’Ajuntament ha delimitat l’anomenat espai de gran afluència (EGA) al voltant del temple i ha presentat al ple un pla d’acció per als pròxims quatre anys que consta de 37 mesures amb un pressupost total de 15,4 milions d’euros. “No tenim una vareta màgica, però sí que disposem d’un full de ruta per als propers anys, dissenyat amb els agents del barri, per com ens agradaria gestionar el turisme en aquest àmbit tan atapeït per donar resposta als reptes que planteja en termes d’ús intensiu de l’espai públic”, assegura el tinent d’alcaldia i regidor de l’Eixample, Jordi Valls.
Les mesures de xoc tenen per objectiu desatapeir l’espai públic, impulsar la diversitat comercial de proximitat, reduir l’impacte dels fluxos de visitants i recuperar espais per a les activitats veïnals.
Entre les accions programades per al 2025 destaca la plantació del verd que manca a l’avinguda Gaudí, el manteniment dels parterres de les places de Gaudí i de la Sagrada Família i la instal·lació de papereres d’autocompactació. També està prevista la readaptació i la retirada de bancs obsolets de l’avinguda Gaudí al gener, i hi ha planificada una millora de la il·luminació de les dues places. En l’àmbit de la mobilitat, el 2025 es revisarà el pas del bus turístic, a demanda de veïnat, amb una reducció significativa de la freqüència. També està prevista l’aplicació de la Zona Bus 4.0, el nou sistema per millorar la gestió i el volum d’autocars turístics que arriben a la zona. Igualment, es consolidarà l’espai per a vianants del carrer de la Marina entre Mallorca i Provença. Els veïns, però, continuen reclamant un aparcament subterrani per a autocars que l’Ajuntament no preveu.
Les aglomeracions davant del temple acaben ocupant el carril bici del tram del carrer de la Marina entre Mallorca i Provença i de facto queda tallat diàriament. L’Ajuntament avança que fins que no quedi resolta la urbanització d’aquest tram es proposa treure les marques vials del carril, de manera que els itineraris ciclistes al voltant de la Sagrada Família en sentit muntanya quedaran definits pel carril bici bidireccional del carrer de Sicília i els de Provença i Mallorca per poder connectar amb els dos trams de Marina. Aquesta intervenció s’acompanyarà de l’anàlisi de la xarxa ciclable a l’entorn del temple.
D’altra banda, es projecta una reordenació dels xamfrans de Marina, tant amb el carrer València com amb el carrer Mallorca, per endreçar els elements i usos presents, i donar una continuïtat al carrer de la Marina amb la seva connexió amb la plaça de Gaudí.
També el 2025 es dotarà econòmicament el pla Comerç Accessible Sense Barreres, que impulsa l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i que permetrà finançar actuacions que garanteixin l’accessibilitat del comerç de proximitat.
Més enllà, a mitjà termini, el 2026, està previst soterrar línies elèctriques i retirar pals de suport de cablejat elèctric o de telecomunicacions de les voreres, amb una dotació de 800.000 euros, al carrer de València i a Lepant.
Pel que fa a mesures més estructurals, d’urbanització futura dels entorns del temple, s’està treballant un primer encaix del projecte d’urbanització de Provença i Marina i la seva connexió amb l’avinguda de Gaudí, incorporant-hi el carrer de la Marina com a avantsala de l’accés al temple. Això, juntament amb l’anàlisi dels accessos al metro i la seva possible reordenació, s’ha programat de cara als anys 2026-2027. També es treballa en un projecte per completar la remodelació de la plaça de Pablo Neruda, més enllà de la urbanització que s’ha fet en aquest àmbit amb el tramvia.
Val a dir que la junta constructora del temple i l’Ajuntament van ratificar l’any 2018 un acordpel qual la Sagrada Família es compromet a contribuir al finançament de les despeses municipals que generen les seves activitats, un acord que es resumeix en l’aportació, per part de la junta, de 36 milions d’euros durant deu anys. Aquests diners es desglossen en 22 milions per ajudar a finançar el transport públic (amb aportacions de 2,2 milions l’any que fins avui sumen 12,4 milions), 7 milions més pendents d’aportar per millorar l’accessibilitat al metro, sigui ampliant els accessos existents o creant un accés nou, 4 milions també pendents per reurbanitzar els carrers dels voltants (ja s’està treballant en uns estudis i criteris sobre l’àmbit i la tipologia d’urbanització) i 3 milions per al manteniment de l’espai públic, la neteja i la presència d’agents cívics, a raó de 300.000 euros que ja s’estan aportant cada any (en total, inclòs el 2024, s’han aportat 1,8 milions en aquest sentit).