societat
Les plataformes d’usuaris de trens convoquen concentracions d’indignació arreu Catalunya
Les mobilitzacions seran el dia 22 de març a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i Cardedeu
Les plataformes tenen interlocució directa amb la Generalitat i Renfe, però no amb Adif
Les plataformes d’usuaris de tren convoquen concentracions en set punts de Catalunya el 22 de març al migdia contra les contínues incidències a la xarxa ferroviària i la manca d’inversió per part de les administracions. Organitzacions com Dignitat a les Vies, l’Associació per la Promoció del Transport Públic, Salvem l’R2nord, Avant Catalunya, Defensem R3 i Trens Dignes Ebre-Priorat han fet una crida als ciutadans a participar en les mobilitzacions a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i a Cardedeu. La convocatòria arriba després de diversos dies d’incidències, especialment al corredor sud, després de la represa de la circulació que havia estat aturada sis mesos per les obres al túnel de Roda de Berà.
“La mobilitat és deficient i els que vivim fora de Barcelona ens porta problemes en sectors bàsics com el treball, l’educació i l’habitatge. (...) Això no és un model de futur, és una condemna”, ha assegurat Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, en una atenció als mitjans des de l’estació de Sants aquest dimecres a la tarda.
Incidències constants
Les organitzacions han lamentat que les administracions facin ara i no abans “propostes que tenen molt sentit” i han carregat contra la gestió que ha permès “sortir ‘d’unes obres de mig any sense haver fet proves”. “És increïble, ens sorprèn molt que estiguem en aquest punt. Esperem que sigui un punt d’inflexió”, ha dit Adrià Ramírez, president de l’Associació per la Promoció del Transport Públic.
Els grups d’usuaris han lamentat la situació de línies com l’R2 que porta “molts anys de desinversions, trens curts, aturats i molta gent que no pot anar a treballar” i també de l’R13 a Valls que “està desconnectada de Barcelona perquè no té tren directe”. En el cas de l’R3, han constat la “manca de fiabilitat de la línia”.
Pel que fa als regionals, els representants dels passatgers d’Avant que uneix Ponent i Barcelona han denunciat que la línia “està molt saturada” i han demanat que el tren connecti Lleida i la resta de capitals de la zona perquè “Rodalies no és una alternativa”. “Cada setmana ens veiem obligats a replantejar-nos el futur laboral o estudiantil”, ha lamentat Kevin Bruque, portaveu d’Avant Catalunya.
Les plataformes tenen interlocució directa amb la Generalitat i també amb Renfe, però no amb Adif, a qui acusen de ser un ens “impermeable” i “molt distant” amb els usuaris.
Les associacions han criticat que durant la setmana passada es va demostrar que la xarxa de trens “ni tan sols compleix el primer article del reglament” que estableix que s’ha de garantir la circulació de trens i maniobres, fent-les segures, eficients i puntuals. Entre diverses incidències, divendres passat, 900 passatgers van quedar atrapats a l’interior d’un tren que va quedar sense tensió a prop de l’estació de Bellvitge-Gornal i van haver de sortir caminat per la via.