Societat

societat

Les vies verdes gironines freguen els 9,5 milions d’impacte econòmic global

Des del consorci destaquen que es consolida com un element turístic amb un “destecable increment d’usuaris” i alhora un servei als residents a la demarcació

Les vies verdes de la demarcació de Girona freguen els 9,5 milions d’euros d’impacte econòmic. Aquesta xifra surt de la suma de l’activitat directa que s’enfila fins als 6,9 milions, sumat als 2,5 d’estalvi que genera en atenció sanitària. A més, l’estudi que s’ha fet públic aquest dijous i l’Agència Catalana de Notícies recull, calcula que l’impacte mediambiental és d’uns 69.000 euros. Unes xifres que el Consorci de les Vies Verdes de Girona destaca i que els fa ser “molt optimistes” de cara als pròxims anys. A més, l’informe destaca que la gran majoria d’usuaris són residents al territori, en concret nou de cada deu, però alhora que les vies verdes són un “atractiu turístic”. En aquest sentit, ressalta que cada visitant de fora de les vies verdes deixa 102 euros per dia.

Satisfacció al Consorci

Satisfacció al Consorci de les Vies Verdes de Girona després de la publicació de l’estudi d’impacte econòmic que es va fer l’any passat. El motiu és que els 160 quilòmetres de carrils que hi ha a la demarcació han vist com incrementaven de manera “destacable” el nombre d’usuaris. Això, a la pràctica, ha generat un augment significatiu dels ingressos que ha generat aquesta “aposta de país”, en relació amb el darrer any que se’n tenen dades, el 2018. Fa sis anys, les vies verdes a Girona van generar 3,8 milions d’impacte directe, gairebé la meitat que actualment, si bé és cert que també s’ha incrementat el nombre de quilòmetres de via. Tot i això, des del consorci consideren que es tracta d’una xifra “molt positiva” i ressalta la importància “de tothom” perquè hagi arribat fins aquí. “Tot això és gràcies als ajuntaments que hi aposten, però sobretot a les persones que les fan servir”, ha remarcat el president, Joaquim Roca.

Però un dels aspectes que més celebren des dels ajuntaments és l’arrelament que ha tingut entre els residents al territori. En concret, prop del 90% dels qui la fan servir són veïns de la zona i bona part d’ells en fan ús habitualment. De fet, un de cada quatre residents que circulen per la via verda ho fa cada dia. “Això mostra que no és només per oci”, assenyala l’encarregat de l’estudi i consultor de BIM Consultors, Xavier Abad. Aquesta dada reforça la idea que cada vegada hi ha més persones que la fan servir per activitats més enllà de l’oci, com anar a treballar o com a alternativa al transport per carretera.

Pel que fa al perfil de l’usuari, són persones al voltant dels 54 anys que es mouen a peu i que en fan un ús saludable. En canvi, la gran majoria dels turistes que es mouen per les vies verdes de la demarcació ho fan amb bicicleta i amb un ànim més lúdic.

Abad, però, ha destacat que els residents “s’han fet seves” les vies verdes, mentre que alhora actuen com un reclam turístic per aquells que s’acosten a les comarques gironines. En aquest sentit, el responsable de l’estudi ha revelat que cada visitant de fora deixa 102 euros de mitjana en establiments als voltants de les vies verdes, mentre que els residents volta els tretze euros. Cal tenir en compte l’increment respecte al 2018, on els turistes gastaven 62 euros, 40 menys que actualment.

A més, Abad ressalta el fet que “tothom coneix les vies verdes”. En les prop de 800 persones enquestades per l’empresa BIM Consultors, cap d’elles ha contestat que no sabia que estava circulant per una via verda. “Això referma la imatge i el convenciment de seguir creixent. Nosaltres treballem en altres zones com Navarra i ens reconeixen el que passa a Girona”, explica.

En el que sí que consideren que encara “es pot millorar” és en la millora de les vies en relació amb zones de descans o espais per reparar bicicletes al mig del trajecte. Això, diu Abad, és “el beneït problema” que poden tenir i que es pot resoldre en els pròxims anys.

Desestacionalitzar

Una altra de les dades que deixa l’informe és que les vies verdes gironines “actuen com a un element desestacionalitzador molt important” a cada comarca. En aquest aspecte, els mesos en els quals hi ha més afluència d’usuaris són els d’abril i juny, juntament amb juliol i agost. Ara bé, Abad destaca que, al contrari del que pot passar en la temporada turística en els hotels, la línia del gràfic és “molt planera”. Això vol dir que no hi ha gaire diferència entre els mesos més concurreguts i els que menys, que són gener i febrer.

Per a la realització de l’estudi es van recollir un total de 786 enquestes en quatre idiomes, entre els mesos de juny i octubre de 2024, en diversos punts de les vies verdes. Les dades extretes de les enquestes s’han combinat amb les dades recollides pels comptadors situats al llarg dels traçats, que han acumulat més ’’un milió de registres l’any. Aquest estudi és una acció inclosa dins els plans de sostenibilitat turística en destinacions, que formen part del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència subvencionat amb fons Next Generation, i ha tingut un cost total de 15.609,00 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia