Societat

Mou-te en bici reclama més temps de pas als semàfors de la ciutat

L’entitat Mou-te en Bici reclama ajustar els semàfors de Girona perquè “no donin més prioritat als vehicles” que als vianants i a les bicicletes, segons ha informat l’ACN. El seu president, Xavier Corominas, posa com a exemple els semàfors que hi ha a Marquès de Camps i també reivindica que cal repintar aquells passos de zebra compartits amb els carrils bici. L’entitat, que ha editat 5.000 mapes que recullen els itineraris ciclables a la ciutat i a part de l’àrea urbana, tampoc veu “idoni” que el carril bici integrat al BRCat entre Girona i Salt (Gironès) passi pel mig de la calçada. “Amb aquest projecte hi ha hagut molta foscor”, ha criticat Corominas, assenyalant que a l’altura del pavelló de Salt el carril acabarà abruptament “amb un gir de 90 graus”.

El mapa ciclable que ha editat Mou-te en Bici n'actualitza un del 2012 i també incorpora més municipis de l'àrea urbana, perquè a Salt s'hi sumen ara també Sarrià de Ter i Vilablareix. Sobre plànol, i diferenciats per colors, s'hi recullen els itineraris més adients per anar pedalant d'un lloc a l'altre, diferenciats per tipologies (per exemple, si els carrils bici estan a la vorera o bé passen per la calçada, o bé els ciclistes han de compartir espai amb els cotxes). 

El plànol també dona informació i consells de seguretat als ciclistes. Entre d'altres, els diu que a les vies urbanes circulin pel centre del carril (perquè hi tenen dret i és més segur), que no pedalin per les voreres o que passin caminant amb la bicicleta al costat a les zones de vianants on hi hagi aglomeracions. 

D'aquest mapa, se n'han editat 5.000 exemplars que es distribuiran a diferents punts. El regidor de Mobilitat de Girona, Isaac Sànchez, ha subratllat que el plànol permet veure de quina manera "la xarxa d'itineraris ciclables" ha crescut al llarg de l'última dècada, i ha desitjat que en següents edicions s'hi sumin més municipis de l'àrea urbana (com Celrà, Sant Julià de Ramis o Vilablareix). 

El president de Mou-te en Bici ha destacat que el plànol també vol incidir en la necessitat d'avançar cap a un model de mobilitat que se "centri en les persones i desplaci els cotxes". Per això, el mapa també inclou un dibuix que "capgira la jerarquia" dels sistemes de transport (amb una piràmide invertida on a la base hi ha els vianants, seguit de les bicicletes, el transport públic, els camions i, a la cúspide inferior, els cotxes). 

Deures a fer

Xavier Corominas ha explicat que el mapa d'itineraris ciclables és un reflex "del camí que s'ha fet fins ara" per avançar cap a aquest nou model. Però també ha subratllat que encara queden deures a fer. I aquí, el president de Mou-te en Bici (entitat que compta amb uns 450 socis) ha tret un llistat de greuges que cal solucionar. 

D'entrada, Corominas ha reclamat millores amb el temps de pas dels semàfors, perquè estiguin més estona en verd per als vianants i els ciclistes (en els casos que el carril bici passi per la vorera). I com a exemple d'aquesta situació, ha posat la plaça Marquès de Camps, tant a la banda que dona a la Gran Via Jaume I com a la part de Ferran Puig. "Aquí, si feu la prova, veureu com la quantitat de gent que s'espera és tremenda comparat amb els quatre o cinc cotxes que hi passen", ha subratllat. 

En paral·lel, el president de Mou-te en Bici també ha demanat repintar aquells passos de zebra on els vianants comparteixen espai amb els carrils bici (per diferenciar el lloc de pas d'uns i altres) i regular també determinats semàfors que funcionen de manera automàtica i que es troben en rotondes, per evitar que "després de creuar una calçada i fer 4 metres, t'hagis de tornar a esperar per continuar endavant". 

Crítiques al carril del BRCat 

Per últim, Corominas també ha criticat que les obres del BRCat, el bus ràpid entre Girona i Salt, incorporin un carril bici que passa pel mig de la calçada. "No ho veiem idoni i per part de la Generalitat, hem notat com hi ha hagut bastant foscor", ha dit el president de Mou-te en Bici, dient que no se'ls ha escoltat prou. 

De fet, l'entitat farà dilluns vinent una visita tècnica sobre terreny i el seu president ja ha anunciat que l'objectiu és intentar aconseguir que es facin millores. I com a exemple, ha explicat que el carril bici del BRCat s'acabarà abruptament a l'altura del pavelló de Salt "amb un gir de 90 graus" que no veuen adient. 

En referència al BRCat, el regidor de Mobilitat, Isaac Sànchez, ha reiterat que l'Ajuntament de Girona i el de Salt treballen perquè el servei de lloguer de bicicletes públiques de la ciutat -la Girocleta- s'estengui al municipi del costat. Tot i que encara no hi ha data, l'objectiu és instal·lar tres estacions de Girocleta aprofitant el traçat del BRCat. "Se'n farà una prova pilot per veure si funciona i és extensible", ha conclòs Sànchez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia