SOCIETAT
Docents de Salt denuncien “indiferència” d’Educació pels desnonaments de l’alumnat
El col·lectiu Docents 17190, “pel dret a l’habitatge digne”, denuncien “indiferència i pressions” del Departament d’Educació davant els desnonaments i les situacions d’infrahabitatge que pateix l’alumnat de Salt. Asseguren que no poden entendre com la Generalitat no mostra “cap preocupació” per la situació que viuen els estudiants i que, per contra, se’ls intenti desmobilitzar perquè abandonin la reivindicació que els va fer néixer com a plataforma.
El col·lectiu assegura que Inspecció fins i tot els ha arribat a demanar si assistien a les protestes per un desnonament dins el seu horari laboral. Per aquest motiu, exigeixen al departament que creï un protocol clar per afrontar aquesta problemàtica que vulnera “drets bàsics” dels estudiants.
El col·lectiu Docents 17190, “pel dret a un habitatge digne”, va néixer a mitjans del novembre passat. El formen mestres, professors, educadors i personal d’administració i serveis (PAS) dels diferents centres educatius de Salt. La plataforma es va crear, precisament, per fer un toc d’alerta davant la problemàtica dels desnonaments que pateix el seu alumnat i les situacions d’infrahabitatge (com ara famílies que viuen en una sola habitació o sense serveis bàsics).
La plataforma assegura que, davant aquesta realitat, els docents i el personal educatiu “es veuen obligats” a donar-hi resposta. “Educar implica generar vincles, acompanyar infants i joves, transmetre valors, etc.”, asseguren en un manifest que han fet públic. A l’escrit, recorden que els problemes d’habitatge a Salt no són nous, i que s’han agreujat amb l’entrada de fons voltor.
“Tothom ha de tenir garantida una vida digna, que no es pot assolir sense accés a un habitatge”, destaca el col·lectiu. La plataforma Docents 17190, però, critica que davant la realitat que es troben a les aules, amb infants que han patit desnonaments o viuen en situacions d’infrahabitatge, només han rebut “silenci i indiferència” per part del Departament d’Educació.
“Necessitem la implicació de les administracions, i fins ara han jugat un paper que ens indigna i ens decep profundament”, recullen en el manifest. “La resposta del Departament ha estat zero; entenem que en un tema que vulnera de manera tan flagrant el dret a l’educació, la conselleria hauria de fer-hi mans i mànigues”, critica una de les membres del col·lectiu, Mariona Parra.
A més, el col·lectiu també denuncia que se’ls està “pressionant” per desmobilitzar-los i perquè abandonin la seva reivindicació. “Com a personal educatiu, una de les accions que duem a terme és acompanyar els infants i joves a qui es desnona”, explica Parra, i per això, diu, els docents també participenen les protestes que es fan davant dels habitatges.
“El que volem mostrar és que s’està deixant en una situació de vulnerabilitat màxima els alumnes”, diu Parra. La portaveu critica que “hi ha hagut alguna multa” i que Inspecció fins i tot els ha demanat si anaven “als desnonaments dins l’horari laboral”, cosa que ja aclareix que no fan. “Ho trobem una mica cínic, perquè no els preocupa que aquest alumnat no tingui les necessitats bàsiques cobertes, però sí que un docent o algú que treballa en un institut o una escola en aquell moment estigui al carrer donant suport a la família”, lamenta Mariona Parra.
En el manifest, la plataforma també exigeix a Educació que concreti un protocol clar sobre com tractar la problemàtica dels desnonaments i de l’infrahabitatge a les aules. “El Departament té un munt de protocols d’actuació davant qualsevol mena de violència en l’àmbit educatiu; el que és sorprenent i frustrant, però, és que en cap es faci esment de situacions de violència generades per un desnonament o per la intervenció policial”, recull l’escrit.“No estem parlant d’una violència que acaba repercutint en l’àmbit educatiu? Per què, justament en aquest àmbit, el departament no té cap mena de protocol ni tampoc té gens d’interès per fer un registre dels casos?”, afegeixen.
Per la seva banda, fonts del Departament d’Educació confirmen que pròximament es reuniran amb membres de la plataforma. A més, la conselleria insisteix que “la màxima prioritat en aquest assumpte és poder donar resposta a la situació d’aquests alumnes”.