Societat

La mortalitat a les carreteres baixa un 14% durant el 2008

Trànsit

Si Cata­lu­nya dis­posés d'una cadira a la taula de la Unió Euro­pea, almenys en la matèria del trànsit s'hi podria asseure amb les mane­res inso­lents d'aquell que ha fet els deu­res amb molt anti­ci­pació i, a més, de forma impe­ca­ble. Perquè si la UE va fixar per al 2010 l'objec­tiu de reta­llar a la mei­tat el nom­bre de per­so­nes mor­tes en acci­dents de trànsit en relació amb les xifres del 2000, Cata­lu­nya va tan­car dime­cres el 2008 amb un balanç immi­llo­ra­ble: 287 morts, que suposa una reducció del 14 per cent en relació amb l'any ante­rior i d'un 54 per cent en relació amb les 622 per­so­nes mor­tes el 2000.

Entre una data i l'altra hi ha la posada en fun­ci­o­na­ment d'una política de trànsit que s'ha fona­men­tat en un endu­ri­ment de les lleis -el car­net per punts, la intro­ducció al Codi Penal de la con­ducció temerària- i un aug­ment de l'eficàcia en la per­se­cució dels infrac­tors, amb més con­trols poli­ci­als i més san­ci­ons.

En ofe­rir el balanç de la sinis­tra­li­tat de l'any pas­sat, el con­se­ller d'Inte­rior, Joan Saura, va des­ta­car ahir que s'havia acon­se­guit avançar de forma sig­ni­fi­ca­tiva en tres aspec­tes claus que estan rela­ci­o­nats entre si en les estadísti­ques de mora­li­tat a la car­re­tera: el cap de set­mana, els joves i els moto­ris­tes. Pel que al col·lec­tiu dels joves, s'ha acon­se­guit reta­llar un 40 per cent el nom­bre de morts de per­so­nes d'entre 20 i 29 anys.

Menys moto­ris­tes
Entre el col·lec­tiu de moto­ris­tes, que últi­ma­ment ha apa­re­gut com una gran pre­o­cu­pació per l'ele­vat índex de sinis­tra­li­tat, s'ha acon­se­guit reduir un 29 per cent el nom­bre de vehi­cles impli­cats en acci­dents mor­tals. D'aquesta manera, si el 2007 hi va haver 87 motos o moto­ci­cle­tes rela­ci­o­na­des en sinis­tres amb morts, el 2008 es va pas­sar a 62.

Un dels col·lec­tius en què s'haurà d'inci­dir més en les cam­pa­nyes de pre­venció és el de la ter­cera edat, ja que no paren de créixer les morts a la car­re­tera de per­so­nes de més de 65 anys, entre altres coses pel fet que cada cop hi ha més per­so­nes grans al volant. L'any pas­sat hi va haver un 9 per cent més de mor­ta­li­tat en aquest seg­ment.

Millor a 80 km/h
El con­se­ller també va subrat­llar que a les zones dels muni­ci­pis de l'àrea de Bar­ce­lona en què s'ha limi­tat la velo­ci­tat a 80 km/h s'hi ha produït un des­cens de la mor­ta­li­tat d'un 50 per cent. Aquest any el límit encara serà més baix i s'apli­carà de forma vari­a­ble.

Per demar­ca­ci­ons, les comar­ques de Girona són les que han expe­ri­men­tat una reducció de la mor­ta­li­tat més alta (35%), segui­des de les de Tar­ra­gona (19,2%) i Lleida (12%). Al con­junt de Bar­ce­lona la xifra ha pujat un 4,7%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.