Els estudiants asiàtics ja deixen enrere els occidentals
Cinc dels vuit territoris més ben classificats pertanyen al continent asiàtic
La despesa educativa arreu del món ha augmentat un 35% en deu anys, però no s'ha produït cap gran millora global
El resultat de l'informe educatiu mundial Pisa, extret després de fer tests de dues hores de comprensió lectora, matemàtiques i ciències a mig milió d'estudiants de 70 països diferents, revela que els de les noves potències asiàtiques són els més aptes de tot el planeta.
La tendència dels resultats obtinguts el 2000, 2003 i 2006 s'accentua encara més en aquest nou informe, en què cinc dels vuit territoris més ben situats a la llista pertanyen al continent asiàtic: Xangai, Singapur, Hong Kong, Corea del Sud i Japó. “El model asiàtic obté un rendiment particularment alt i caldrà que la resta de països n'extreguin algunes conclusions”, explicava ahir el director de l'àrea educativa de l'OCDE, Bernard Hugonnier.
En algunes categories, com ara les matemàtiques, els estudiants xinesos obtenen resultats espectaculars. Prop d'un 25% dels alumnes de la província de Xangai, que participava per primera vegada en aquest estudi, van obtenir resultats excel·lents en la resolució de problemes complexos, molt per sobre de la mitjana registrada pels estudiants de països membres de l'OCDE (que reuneix les 25 economies més desenvolupades de tot el món), que se situa en un 3%.
En general, la diferència entre les educacions dels països rics i els pobres ha disminuït. “Continua existint una relació entre el nivell de vida i els resultats escolars, però la imatge d'un món dividit entre països rics amb bon nivell educatiu i països pobres amb un nivell més feble ha quedat enrere”, analitzava ahir el secretari general de l'OCDE, Ángel Gurría.
L'altra gran conclusió de l'informe és que la despesa en educació ha augmentat un 35% des de l'any 2000, sense que això hagi servit perquè els resultats millorin substancialment. “No hi ha hagut cap millora sensible, tot i invertir-hi molt més pressupost”. La conclusió que cal extreure'n és que “l'eficàcia dels sistemes educatius ha baixat de manera general. Caldrà aplicar reformes per combatre aquesta degradació”, va recomanar Hugonnier.
Les noies rendeixen més
En l'informe Pisa es recomana als governs que treballin per reduir el nombre de repetidors, ja que els sistemes amb una taxa més alta d'alumnes en fracàs escolar obtenen pitjors resultats que fa tres anys, com ara França, Bèlgica o Luxemburg.
En canvi, l'informe reflecteix progressos importants pel que fa a la comprensió lectora en estats que han reformat en profunditat el seu sistema educatiu per combatre el fracàs escolar, com ara Polònia, Portugal, Hongria, Alemanya, Israel o Xile. No obstant això, el percentatge global d'estudiants que asseguren que llegeixen “per plaer” ha disminuït notablement. El 2000 representaven el 69%, mentre que avui són només un 64%.
En l'informe del 2011, que es farà públic el 2012, es tornarà a avaluar específicament el nivell de matemàtiques.
Notícies relacionades
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 08-12-2010, Pàgina 35
- El Punt. Barcelona 08-12-2010, Pàgina 35
- El Punt. Camp de Tarragona 08-12-2010, Pàgina 35
- El Punt. Comarques Gironines 08-12-2010, Pàgina 34
- El Punt. Penedès 08-12-2010, Pàgina 35
- El Punt. Maresme 08-12-2010, Pàgina 35
- El Punt. Vallès Occidental 08-12-2010, Pàgina 35
- Avui 08-12-2010, Pàgina 25