Societat

Aparcament sincronitzat

El barri de les Corts de Barcelona assajarà un sistema de gestió de l'estacionament al carrer mitjançant les noves tecnologies

Els conductors podran saber, a través del mòbil, quines places lliures hi ha a la zona

Un sistema de sensors detectarà els punts disponibles

És una rutina fas­ti­gue­jant que diària­ment es repe­teix en entorns urbans com ara Bar­ce­lona. Sigui al matí, a la tarda o a la nit, no és rar topar amb con­duc­tors que van fent tombs bus­cant, sovint infruc­tu­o­sa­ment, una plaça d'apar­ca­ment al car­rer que esti­gui lliure. Actu­al­ment, però, la tec­no­lo­gia pot ser una ali­ada per estal­viar-se aques­tes situ­a­ci­ons i, per exem­pli­fi­car-ho, l'Ajun­ta­ment de la capi­tal cata­lana ho assa­jarà en una àrea deli­mi­tada del dis­tricte de les Corts. Un pro­jecte que s'ha emmi­ra­llat en les experiències d'urbs com ara Mos­cou, Los Ange­les, Lon­dres, San Fran­cisco o Niça, i que és un graó més en l'aposta que està fent Bar­ce­lona per esde­ve­nir un refe­rent, a escala inter­na­ci­o­nal, en l'àmbit de les ciu­tats intel·ligents (smart cities).

L'àrea on es farà la prova pilot queda dins del tri­an­gle que for­men la tra­ves­sera de les Corts, la Gran Via de Car­les III i l'avin­guda Sarrià. “Hem triat una zona de comerç i acti­vi­tat empre­sa­rial per poder con­tras­tar dife­rents usos”, comenta Antoni Vives, regi­dor de les Corts i tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà. El pla pre­veu ins­tal·lar una xarxa de sen­sors a 500 pla­ces de zona blava –la majo­ria–, càrrega i des­car­rega i per a per­so­nes amb mobi­li­tat reduïda. Els ginys, que esta­ran col·locats a terra, per­me­tran detec­tar quan hi ha un cotxe apar­cat i quan no. Aquesta infor­mació s'enviarà a una pla­ta­forma de l'Ins­ti­tut Muni­ci­pal d'Informàtica (IMI), on se cen­tra­lit­zarà i pro­ces­sarà. La dar­rera pota de l'assaig deta­lla com es farà arri­bar tot aquest cúmul de dades fins a l'usu­ari. Per això es crearà una apli­cació per a telèfon mòbil ex pro­fesso, que pos­si­bi­li­tarà que el con­duc­tor pugui con­sul­tar, en temps real, on hi ha esta­ci­o­na­ment dis­po­ni­ble. “Volem posar les noves tec­no­lo­gies al ser­vei dels ciu­ta­dans, com fem en molts altres àmbits”, rebla Vives. A banda d'aquesta volun­tat de ser­vei, la infor­mació també ser­virà per ela­bo­rar patrons deta­llats sobre la mobi­li­tat al dis­tricte, per deter­mi­nar, per exem­ple, quins movi­ments de rotació hi ha a la zona blava. El període de prova d'aquest sis­tema serà de nou mesos, i després s'ava­lu­a­ran els resul­tats i es deci­dirà si el sis­tema és via­ble i s'implanta a altres punts de la ciu­tat o, per con­tra, passa a dor­mir el somni dels jus­tos.

L'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona tot just ha tret ara a lici­tació el con­curs per adju­di­car el pro­jecte a raó de 140.000 euros i, per tant, encara no es pot esta­blir un calen­dari d'exe­cució més o menys afi­nat. S'espera, però, que es pugui començar enguany. El que sí que esta­blei­xen les bases és que l'empresa que es faci càrrec del con­tracte és qui haurà de desen­vo­lu­par l'apli­cació de mòbil per acce­dir a la infor­mació. A banda de deter­mi­nar la ubi­cació de l'usu­ari, aquest pro­gra­mari també l'haurà d'infor­mar sobre quina és la plaça d'apar­ca­ment lliure que en aquell moment té més a prop.

Pel que fa als sen­sors, no podran sobre­sor­tir de l'asfalt però hau­ran de ser visi­bles. També hau­ran d'apor­tar dades, sigui de tota l'àrea on es farà l'assaig o punt per punt, sobre les hores d'entrada i sor­tida de cada cotxe, entre d'altres.

Una escola amb dispositius intel·ligents a Viladecans

L'escola Enxaneta de Viladecans, que va entrar en funcionament el curs passat, disposa d'una sèrie de dispositius intel·ligents que pretenen aprofitar al màxim els recursos energètics. Hi ha 394 plaques solars per escalfar l'aigua sanitària i sensors que regulen automàticament la llum en aules i lavabos. Una caldera de condensació d'alta eficiència aprofita el poder calorífic del vapor d'aigua que genera, cosa que aporta un rendiment extra del 107%. D'altra banda, el sistema de ventilació està dissenyat per recuperar el 50% de l'energia de l'aire que surt de les aules, de manera que l'aire dels passadissos s'escalfa amb el que surt calent de les classes i no cal tanta energia. L'escola aprofita l'aigua amb un sistema de lectura que permet un control a distància en temps real. Així es poden detectar possibles fuites i avaries i analitzar patrons de consum.

L'escola forma part de la Xarxa d'Innovació Educativa de Viladecans, creada per impulsar nous projectes d'escola digital. A banda de tenir pissarres digitals interactives connectades per fibra òptica, com la resta d'escoles, la comunitat educativa del centre es relaciona a través d'una plataforma educativa per internet. Això permet, per exemple, que els pares rebin avisos sobre les notes i l'assistència a classe dels seus fills, així com compartir agendes. L'escola també pretén potenciar la col·laboració del centre i les famílies amb les empreses locals i detectar oportunitats de negoci per a les companyies que treballen en el camp de les noves tecnologies.

r.m.b.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia