Societat

Tragèdia aèria als Alps

Un avió que volava de Barcelona a Düsseldorf s'estavella a la regió de Provença-Alps-Costa Blava

Cap supervivent entre els 150 viatgers de l'A320

Germanwings és la filial de baix cost de Lufthansa

Mai fins ahir cap avió enlairat al Prat havia tingut un accident mortal

Drama als Alps. Un apa­rell Air­bus A320 de Ger­manwings, la filial de baix cost de la com­pa­nyia ale­manys Luft­hansa, es va esta­ve­llar ahir poc abans de les onze del matí als Alps fran­ce­sos. Els pit­jors pronòstics es van aca­bar com­plint i, tal com es va témer des del pri­mer moment, no hi va haver cap super­vi­vent entre les 150 per­so­nes que hi viat­ja­ven, 45 de les quals tenien cognoms d'ori­gen espa­nyol. El vol que va sor­tir de l'aero­port del Prat i es diri­gia a Düssel­dorf era defi­nit ahir per alguns viat­gers habi­tu­als d'aquesta aerolínia com “un pont aeri de tre­ba­lla­dors amb des­ti­nació a l'est d'Ale­ma­nya”.

Mai fins ahir cap avió que s'hagués enlai­rat a l'aero­port del Prat havia pro­ta­go­nit­zat un acci­dent amb vícti­mes mor­tals des que hi ha vols comer­ci­als regu­lars. Pel que fa a naci­o­na­li­tats, molts eren ale­manys i turcs que tor­na­ven d'uns dies de vacan­ces a Bar­ce­lona o a Palma, però també hi havia fran­ce­sos, bel­gues i 45 espa­nyols, pràcti­ca­ment la tota­li­tat dels quals cata­lans. Dos nadons hi han per­dut la vida.

El vol es diri­gia a una zona ale­ma­nya amb molta indústria i, segons van con­fir­mar les seves empre­ses, entre els viat­gers hi havia tre­ba­lla­dors de Fira de Bar­ce­lona, de Delphi, de la marca de moda Desi­gual i també emple­ats de Bayer, Fuji, Nutri­es­port, Inoxpa, Kao Cor­po­ra­tion i Para­mita. Düssel­dorf és un dels cen­tres econòmics d'Ale­ma­nya, té el ter­cer aero­port més gran del país i el trànsit comer­cial amb Bar­ce­lona és molt fluid i con­tinu. A més, avui s'inau­gura a Colònia, a mig cen­te­nar de quilòmetres de Düssel­dorf, l'Anuga Food­Tec, una fira inter­na­ci­o­nal de tec­no­lo­gia i ali­men­tació, en la qual par­ti­ci­pen una quin­zena d'empre­ses cata­la­nes.

Ale­manys a Lli­nars

Setze dels pas­sat­gers eren joves estu­di­ants ale­manys d'entre 15 i 16 anys i dos pro­fes­sors del cen­tre esco­lar Joseph König Gym­na­sium, de Hal­tern am See, que havien pas­sat una set­mana a Cata­lu­nya en un inter­canvi amb l'ins­ti­tut Giola de Lli­nars del Vallès. “La ciu­tat viu el dia més negre de la seva història”, va resu­mir l'alcalde de Hal­tern, Bodo Klim­pel. El direc­tor de l'ins­ti­tut de Lli­nars va ser qui va con­fir­mar als res­pon­sa­bles del cen­tre ale­many que el grup havia sor­tit en el vol sinis­trat.

Després d'una cai­guda de vuit minuts, l'avió es va esta­ve­llar a uns 2.200 metres als Alps en una zona nevada de difícil accés –no s'hi pot arri­bar per car­re­tera– a la regió de Pro­vença-Alps-Costa Blava, entre Prats de Blèuna Auta i Bar­ci­lona de Pro­vença. El ràpid des­ple­ga­ment dels equips d'inves­ti­gació, però, va per­me­tre que a pri­mera hora de tarda ja s'hagués loca­lit­zat una de les cai­xes negres de l'apa­rell. El vol havia sor­tit amb un retard de mitja hora del Prat i l'alerta es va donar quan el senyal va des­a­parèixer del con­trol dels radars men­tre sobre­vo­lava el depar­ta­ment dels Alps de l'Alta Pro­vença.

El por­ta­veu de Luft­hansa, Tho­mas Winkel­mann, va insis­tir a fer les pri­me­res valo­ra­ci­ons: que l'aero­nau sinis­trada havia pas­sat una revisió rutinària dilluns mateix i que el capità feia 10 anys que tre­ba­llava a la com­pa­nyia amb un currículum de 6.000 hores de vol. A falta de conèixer les cau­ses de l'acci­dent, totes les fonts van des­car­tar ahir que fos per les con­di­ci­ons mete­o­rològiques, ja que no hi havia vent, pluja ni tem­pesta. I tam­poc era cap atac ter­ro­rista. Una hipòtesi seria una pos­si­ble errada mecànica que hagués pro­vo­cat una des­pres­su­rit­zació de la cabina i hagués dei­xat incons­ci­ents els pilots.

Ger­manwings va haver de sus­pen­dre ahir una tren­tena de vols a diver­ses des­ti­na­ci­ons per res­pec­tar la volun­tat d'alguns de la tri­pu­lació de no volar després de l'acci­dent.

Tant a Cata­lu­nya com a Ale­ma­nya, l'atenció als fami­li­ars de les vícti­mes es va con­ver­tir des del pri­mer moment en una de les pri­o­ri­tats de la com­pa­nyia aèria i també de les auto­ri­tats aero­portuàries i polítiques. Una zona reser­vada de la T2 al Prat es va habi­li­tar amb tot tipus de ser­veis per aco­llir i acom­pa­nyar els parents, amics o com­panys de feina de les vícti­mes. S'hi van des­ple­gar espe­ci­a­lis­tes en atenció mèdica i psi­cològica del Depar­ta­ment de Justícia, l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, el Col·legi de Psicòlegs i enti­tats de suport huma­ni­tari com ara la Creu Roja.

A banda de molts mis­sat­ges de con­dol d'ins­ti­tu­ci­ons i per­so­nes anònimes, s'han decre­tat tres dies de dol tant a Cata­lu­nya com a l'Estat espa­nyol. A més, la majo­ria d'actes ofi­ci­als s'han suspès i Artur Mas i Mari­ano Rajoy es des­plaçaran avui als Alps fran­ce­sos, on es tro­ba­ran amb altres man­da­ta­ris com ara la can­ce­llera ale­ma­nya, Angela Merkel, i el pre­si­dent francès, François Hollande.

LES FRASES

2
nadons
viatjaven entre els 146 passatgers de l'avió de Germanwings sinistrat, a més de sis membres de tripulació.
Trasllado el condol més sentit, més proper i més afectuós als familiars en aquest moment difícil
Artur Mas
president de la Generalitat
Els nostres pensaments estan ara amb les persones que pateixen aquest immens dolor
Angela Merkel
Cancellera alemanya
8
minuts
va durar el descens de l'avió en el moment d'estavellar-se amb una caiguda d'uns sis mil metres, segons les dades d'un radar.

Ampli dispositiu per atendre les víctimes

El govern català va posar en marxa ahir al matí un dispositiu especial per fer front a les conseqüències de l'accident de l'Airbus A320. Al matí, es va habilitar una sala per a familiars dels passatgers a la Terminal 2 de l'aeroport del Prat, on es va enviar un equip de metges i psicòlegs. El govern es va posar en contacte amb diversos cònsols perquè tots els afectats acudissin a l'aeroport per ser atesos. A l'aeroport, també s'hi van desplaçar sis forenses de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya (IMLC) que van agafar mostres d'ADN dels familiars i els van demanar les característiques físiques de les víctimes (marques de naixement, tatuatges...). La cinquantena de familiars de les víctimes van ser traslladats, posteriorment, a hotels propers, acompanyats de psicòlegs i membres de la Creu Roja.

El govern, en col·laboració amb l'executiu espanyol, ha posat també a disposició dels familiars de les víctimes de l'accident mitjans de transport col·lectius per poder desplaçar-se fins al lloc del sinistre si ho desitgen. Vuit forenses de l'IMLC, entre els quals hi ha dos dentistes, van oferir, a més, la seva ajuda al govern francès per col·laborar en les tasques d'identificació de les víctimes. La vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, per la seva part, va posar a disposició de París un equip de la policia científica i d'especialistes de la Guàrdia Civil per traslladar-se a la zona “quan calgui”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia