Urbanisme

El Manhattan mataroní

La Torre Barceló, amb 85 metres d’alçària, s’aixecarà 26 plantes enmig de la polèmica per l’impacte visual que té a la silueta urbana

Comencen a edificar a l’Iveco, on es faran cinc torres de 15 plantes que esgotaran el sòl urbanitzable a la primera línia de mar

“El que es fa pujant en alçària és alliberar espai al carrer, espai públic de molta més qualitat”

Els veïns del cap­da­munt de la Torre del Maresme han tin­gut durant dècades el pri­vi­legi de tenir la millor vista de la façana marítima de Mataró. L’edi­fici, cons­truït als anys sei­xanta, con­ti­nua sent un punt de referència per l’alçària de les setze plan­tes que es van aixe­car davant el pas­seig marítim. Als anys noranta, la Torre d’Ara, l’edi­fici d’ofi­ci­nes que es feia a l’altre extrem de la ciu­tat, no la va acon­se­guir superar amb els catoze pisos per tre­ba­llar a pri­mera línia de mar. Més de vint anys després, la Torre Bar­celó, que està emer­gint al final de la ronda que porta el mateix nom, es con­ver­teix en l’edi­fici més alt i can­via el per­fil de la silu­eta urbana mata­ro­nina i aixeca con­trovèrsia entre els mata­ro­nins, que veuen cada dia que passa la cons­trucció més alta com un nyap que trenca la visual a la pri­mera línia de mar.

Quan es coro­nin les 26 plan­tes l’edi­fici tindrà 85 metres d’alçària on s’enca­bi­ran 192 habi­tat­ges que el pro­mo­tor vol des­ti­nar a llo­guer. El pla­ne­ja­ment urbanístic del 1996 ja pre­veia aquest crei­xe­ment i el del sec­tor de l’Iveco, que esgota el sòl urba­nit­za­ble davant de mar. Sobre el paper han pas­sat més de vint anys i la torre s’ha anat mode­lant de for­mes dife­rents i s’havia arri­bat a dibui­xar una estruc­tura cir­cu­lar. “Pot agra­dar més o menys, això va a gus­tos, però vol ser un emblema”, diu la regi­dora d’Urba­nisme i pre­si­denta de Pumsa, Núria Moreno, d’un edi­fici “des­cons­truït” que ha dis­se­nyat el grup d’arqui­tec­tes Bat­lle i Roig, amb uns aca­bats on s’ha de veure vege­tació a les façanes. Per la regi­dora aquests nous sec­tors de crei­xe­ment que es van plan­te­jar a la façana, amb edi­fi­cis en alçària com els del Ren­gle, per­me­ten gua­nyar més quan­ti­tat de sòl públic, tant pel que fa als vials, equi­pa­ments i zones ver­des fent la ciu­tat “més per­me­a­ble”. L’empresa muni­ci­pal Pumsa urba­nit­zarà els entorns un cop es doni la llicència de pri­mera ocu­pació a la torre. Fa mesos que tre­ba­llen per fer arri­bar a la torre el Tub Verd i dotar l’edi­fici d’aquest sis­tema de refri­ge­ració i cale­facció que s’obté a par­tir de l’ener­gia sobrant de la com­bustió de la planta de trac­ta­ments de resi­dus. A la part baixa de la torre, hi ha un sòcol on es dis­tri­bui­ran els 25.000 m² d’ofi­ci­nes, i hi ha la pre­visió que s’ins­tal·li un res­tau­rant i un gimnàs. Al vol­tant s’obrirà espai perquè els pro­mo­tors facin una plaça que dei­xarà visi­ble l’antiga Fari­nera, un edi­fici muni­ci­pal del qual s’està pen­dent de deci­dir els usos i fer la reha­bi­li­tació. Són els equi­pa­ments que pas­sen a ser públics, com l’antic Vapor Gor­dils, que es va reforçar pel seu mal estat enmig de les qua­tre tor­res de pisos que es van pro­jec­tar davant el pas­seig que també van aixe­car cri­ti­ques per la seva volu­me­tria.

Pere Móra és arqui­tecte tècnic i pai­sat­gista, espe­ci­a­lit­zat en espai públic urbà i mem­bre de la junta del Col·legi de l'Arqui­tec­tura Tècnica de Bar­ce­lona. Al seu parer l’edi­fi­cació en alçària és una tendència a mol­tes ciu­tats per fer un urba­nisme més sos­te­ni­ble quan el sòl urba­nit­za­ble és cada cop més escàs. “El que es fa pujant en alçària és alli­be­rar espai al car­rer amb espai públic de molta més qua­li­tat”, defensa l’arqui­tecte d’un model que ha de dei­xar espais lliu­res perquè els edi­fi­cis “res­pi­rin” entre ells. Pel que fa a les mesu­res de segu­re­tat en cas d’eva­cu­ació d’edi­fi­cis tan alts, com les que es van viure a València, els experts defen­sen que es com­pleix una nor­ma­tiva molt estricte pel que fa a les ampla­des d’esca­les i la dis­tri­bució d’espais. “Pre­o­cupa més el parc antic d’habi­tat­ges que no pas el que s’està cons­truint nou, encara que siguin de molta alçària són més segurs”, con­clou Móra. L’edi­fi­cació al lito­ral també es qüesti­ona per les afec­ta­ci­ons pel canvi climàtic amb l’aug­ment del nivell del mar i l’impacte dels tem­po­rals. “Pati­ran les plat­ges, els pas­seigs i la via del tren, però els edi­fi­cis només han de pen­sar en mate­ri­als que resis­tei­xen la sali­ni­tat”, diu l’arqui­tecte.

Nova cen­tra­li­tat a l’estació

El pla­ne­ja­ment de la ronda Bar­celó fa més de vint anys que es dibuixa per con­nec­tar millor la ciu­tat amb el port i la zona uni­ver­sitària del Tec­no­cam­pus, on ja s’han fet més de 350 habi­tat­ges nous al Ren­gle i a tocar del futur barri de l’Iveco. En aquest sec­tor, segons explica el regi­dor de Pla­ni­fi­cació Ter­ri­to­rial, Sergi Mora­les, s’han con­ce­dit tres llicències i ja s’està cons­truint un bloc de 30 habi­tat­ges. En total se n’han de fer més de 600 i es pro­jec­ten cinc tor­res de 15 plan­tes que esgo­tarà tot el sòl urba­nit­za­ble. Per fixar aquesta “nova cen­tra­li­tat“ de la ciu­tat l’Ajun­ta­ment pro­posa a Adif moure la futura estació de tren davant de la torre i cons­truir el pas de via­nants que con­necti amb el port i ser­veixi d’accés a la futura estació que es tras­lla­da­ria . L’Ajun­ta­ment de Mataró defensa aquesta pro­posta des del 2018, quan es va veure invi­a­ble que els pro­mo­tors de la torre assu­mis­sin el cost del pas al port després de vàries sentències.

192
Els habitatges de la Torre Barceló que seran de lloguer. La promoció permet la cessió de sòl a la mateixa ronda Barceló perquè l’Incasol construeixi 60 habitatges socials.
643
Els pisos
que es projecten al nou barri de l’Iveco, on es preveuen cinc torres a primera línia
350
Els habitatges
que s’han fet a la zona residencial del Rengle on hi ha el campus universitari del Tecnocampus


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia