Urbanisme
Les obres de l’L8 tallaran un any el carrer d’Urgell
El carrer del Comte d’Urgell de Barcelona estarà tallat en dos trams al voltant d’un any per les obres de construcció dels pous de les estacions d’Hospital Clínic i Francesc Macià del nou tram de l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat, que ha d’unir la Plaça Espanya amb Gràcia.
La primera de les afectacions serà el 20 de gener a l’entorn de l’Hospital Clínic, entre Urgell i Rosselló, mentre que un mes més tard, durant el matí del 23 de febrer, s’iniciarà a l’àmbit de Francesc Macià.
Aquestes obres ocuparan tot l’espai del carrer en aquests trams i ha obligat l’Ajuntament de Barcelona a habilitar trajectes alternatius per als 50.000 vehicles diaris (32.000 de sortida i 17.000 d’entrada) que habitualment hi circulen.
Generalitat i Ajuntament esperen recuperar la mobilitat en aquest espai per les festes de Nadal del 2025, tot i que avisen que en tractar-se d’obres subterrànies els terminis es poden alterar. Abans, però, els 100.000 veïns i els 8.000 comerços de les zones afectades hauran d’afrontar les molèsties derivades dels treballs que, com al carrer Consell de Cent, poden comportar soroll puntualment per sobre del permès entre dilluns i dissabte, sense descartar alguns festius en cas de necessitat.
La interrupció del trànsit i ocupació de la calçada tindrà un lloc un cop finalitzats els treballs dels desviaments dels serveis bàsics.
Durant l’any vinent, els vehicles procedents del carrer d’Aragó podran pujar per Aribau o Casanova fins a Còrsega, recórrer un curt tram del carrer Urgell i d’allà enllaçar amb l’avinguda de Sarrià fins a la Diagonal. En aquest cas, s’estima que 13.400 cotxes puguin utilitzar aquesta alternativa.
Una altra opció de sortida, per als vehicles procedents de Sant Antoni, serà pujar fins just abans del tall de l’Hospital Clínic, trencar a Rosselló, on s’invertiria el sentit del transit fins a Calàbria, i pujar fins a Londres per anar a trobar Entença i enllaçar amb la Diagonal; o bé anar a buscar Entença des de Còrsega.
Per als 17.000 vehicles que entren al centre de Barcelona per Urgell i que no ho podran fer per les afectacions a Francesc Macià, on el tram és de baixada, l’Ajuntament ha previst que uns 6.000 cotxes procedents de la Diagonal trenquin per Numància.
També s’habilitarà un tram curt de l’avinguda de Tarradellas amb Francesc Macià. Un dels carrils de pujada passarà a ser de baixada des de Francesc Macià fins al carrer Gelabert, on els vehicles podran anar a trobar Borrell i enllaçar amb Buenos Aires. L’Ajuntament estima que un miler de vehicles continuaran passant pel carril central de la Diagonal per superar Francesc Macià.
Els treballs per a la construcció dels pous de les estacions comportaran l’arribada d’una màquina hidrofresa de dimensions superiors a la que actualment treballa al carrer Consell de Cent, on s’està construint una de les sortides d’emergència. La màquina, de 24,5 metres d’alçada i més de 13 de longitud, perforarà fins a 82 metres de fondària i requerirà una doble protecció acústica, amb pantalles de tres i sis metres d’alt.
La construcció de les tres noves estacions suposaran una inversió de 412 milions d’euros. El nou traçat constarà de quatre quilòmetres i inclourà les estacions d’Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia, des d’on es podrà enllaçar amb el metro del Vallès. La línia Llobregat-Anoia ha de passar de tenir una demanda de 23,7 milions de viatgers anuals a 38,2, de manera que es preveuen guanyar 14,5 milions d’usuaris.