Urbanisme

urbanisme

El POUM de Lleida per al 2050 preveu donar resposta a una ciutat d’uns 180.000 habitants

El govern municipal buscarà suports amb les altres formacions polítiques i preveu aprovar-lo provisionalment el 2026

El nou POUM de Lleida que fixa l’horitzó en l’any 2050 vol servir per donar resposta a les necessitats urbanístiques d’una ciutat que el govern local preveu que arribi als 180.000 habitants. L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha presentat aquest dilluns els principals eixos de l’avanç del document que ja es debatran en el ple del juliol, però no està previst que s’aprovi inicialment fins a l’any que ve. Tal com va avançar a la conferència que va fer al maig, Larrosa ha recordat que el POUM preveu la construcció de fins a 27.214 habitatges, un 63% més de les necessitats actuals. Entre d’altres també inclou el trasllat de la presó, l’ampliació dels Camps Elisis o la reconversió d’empresarial a residencial dels Mangraners.

Dels 27.214 habitatges de nova construcció previstos al POUM fins al 2050, un total de 18.381 es podrien fer a l’actual nucli urbà i 8.832 en sectors d’expansió. El document reserva 9 àmbits específics de la ciutat i 1 a Raimat per poder materialitzar la proposta. En total sumen 330 hectàrees i un potencial de 14.800 habitatges més. Larrosa ha fet incís en aquest sentit als barris del Centre Històric i de la Mariola, amb una previsió de 387 habitatges nous i 800 per ser rehabilitats. També ha parlat del barri de Mangraners, on es pretén fer una reconversió de model empresarial residencial focalitzat als carrers Almeria, Antoni Guix i Ribelles, entorn de l’N-240 i Francesc Argilés i Bifet. En aquest barri, també s’hi vol fer una nova ciutat esportiva de Lleida, al límit amb la Bordeta, per tal de tancar així el sector amb el creixement de la ciutat.

Pel que fa a l’àmbit comercial, en l’avanç del POUM no entra en el parc comercial de Torre Salses, però si que incideix en l’entorn de l’estació, que es defineix com una de les noves àrees de “centralitat comercial” prevista com un districte amb aprofitament de 110.000 metres quadrats als dos costats de la via. Una altra d’aquestes noves àrees comercials és la que es vol dissenyar donant continuïtat a l’Eix Comercial pels carrers alcalde Costa i República Paraguai en direcció al turó de Gardeny. Segons Larrosa, es tractaria d’una operació urbanística amb l’objectiu de connectar el centre de la ciutat amb el turó i tota l’activitat econòmica i científica que s’hi desenvolupa.

Amb relació a les infraestructures viàries i ferroviàries, Larrosa s’ha referit als cotxes com un mitjà de transport que ha de ser només “els justos i necessaris”. En aquest sentit, ha parlat de la “pressió” que suporta l’accés a la ciutat per l’N-240 des de l’autovia d’Osca cap a Ciutat Jardí i ha assenyalat que cal preveure la circulació en funció de l’origen i la destinació dels conductors. Altrament, també es preveu una nova connexió entre Llívia i el Secà de Sant Pere, i en l’àmbit ferroviari, es vol optimitzar la infraestructura actual.

Aprovació dels eixos, al juliol

L’equip de govern en minoria del PSC haurà de buscar consens entre les altres formacions polítiques per aprovar els eixos al ple del juliol. Larrosa ha remarcat que la ciutat no pot seguir amb un plantejament “del segle passat” perquè les necessitats han canviat i cal una visió de conjunt global. Per això, ha considerat que és indiferent el partit que governi, ja que les necessitats són les mateixes, com per exemple la “tensió habitacional” o la necessitat de més espais verds i equipaments. D’aquesta manera, ha apel·lat a la necessitat de ser “astuts” a l’hora de configurar la “ciutat de futur” amb estratègies compartides com la preservació de l’Horta com un “espai clau” per a l’agricultura però també amb la necessitat de resoldre qüestions de mobilitat al mateix temps.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia