Societat

Carcaixent celebra el 150 aniversari de l'arribada del tren

L'Associació Cultural “Carcaixent m'agrada” centrarà el seu programa d'activitats per a 2014 en l'aniversari de la línia Carcaixent-Gandia

Els socis i sòcies de “Car­cai­xent m'agrada” han deci­dit que les acti­vi­tats que pro­gra­marà l'asso­ci­ació cul­tu­ral al llarg del 2014, se cen­tra­ran totes en el 150 ani­ver­sari de la posada en marxa de la línia de fer­ro­car­ril Car­cai­xent-Gan­dia.

Pre­ci­sa­ment, el pro­per dis­sabte 8 de febrer, data en què es com­pli­xen exac­ta­ment els 150 anys del pri­mer viatge per la vieta, “Car­cai­xent m'agrada” donarà inici als actes com­me­mo­ra­tius de l'efemèride amb una xar­rada sobre la història de la línia i la seua reper­cussió per al desen­vo­lu­pa­ment econòmic i social de Car­cai­xent i la resta de loca­li­tats perquè dis­cor­ria la línia.

Aquesta xar­rada anirà a càrrec dels his­to­ri­a­dors José Manuel Fernández i Fer­nando Rodríguez, coau­tors junt a Josep Vicent Bata­ller, del lli­bre “Una apro­xi­mació al fer­ro­car­ril de via estreta Car­cai­xent-Dénia (2003)”.

La següent acti­vi­tat serà jus­ta­ment l'endemà, el diu­menge 9 de febrer, i con­sis­tirà en una visita guiada pel traçat urbà del fer­ro­car­ril a càrrec, entre d'altres, de l'his­to­ri­a­dor Josep Vicent Bata­ller i de Paco Agulló, un entu­si­asta del tre­net, que ens con­ta­ran la part més humana de la seua història.

El 8 de febrer de 1864, amb el viatge inau­gu­ral del tramway entre Car­cai­xent i Gan­dia es posava en marxa una gran infra­es­truc­tura que con­di­ci­o­na­ria la vida dels veïns i veïnes de Car­cai­xent i la pròpia fiso­no­mia del poble durant més de 100 anys. Un tren, amb vagons sobre rails, però sense loco­mo­tora, que es des­plaçava esti­rat per haques i ros­sins. La línia, tot i que no va ser ren­di­ble en un pri­mer moment, seria anys després, ja amb trens a vapor, allar­gada fins a Dénia, con­ver­tint Car­cai­xent en un nus de comu­ni­cació bàsic per al trans­por­tar de la taronja rumb a Europa.

El tre­net, com se'l va conéixer popu­lar­ment, va ser ales­ho­res un ele­ment essen­cial per a la ver­te­bració de les nos­tres comar­ques i la gene­ració de vin­cles entre els pobles perquè dis­cor­ria, i forma ja part de l'ima­gi­nari col·lec­tiu de mol­tes gene­ra­ci­ons, no només de la Ribera, sinó també de la Safor i la Marina.

Des de “Car­cai­xent m'agrada” anun­cien que algu­nes de les pro­pe­res acti­vi­tats que orga­nit­za­ran con­sis­ti­ran, per exem­ple, en visi­tes guia­des a tots els pobles pels quals pas­sava la vieta, de les quals ani­ran infor­mant com sem­pre a la ciu­ta­da­nia.

Des de l'asso­ci­ació volen apro­fi­tar també aquesta ocasió per denun­ciar la falta de res­pecte i de sen­si­bi­li­tat que les dife­rents cor­po­ra­ci­ons muni­ci­pals han tin­gut amb el patri­moni i la història del tre­net. No n'hi ha cap recor­da­tori del seu pas pel poble, ni dels ele­ments que for­ma­ven la línea, ni s'ha fet mai cap home­natge a les per­so­nes que tre­ba­lla­ven en eixe ser­vei, més enllà de donar el nom de l'avin­guda de la Vieta, al car­rer que s'obrí en des­mun­tar la línia.

“Car­cai­xent m'agrada” és una asso­ci­ació cre­ada amb l'objec­tiu d'acos­tar a la ciu­ta­da­nia el patri­moni més pròxim, i alhora més des­co­ne­gut de Car­cai­xent i els seus vol­tants, així com de posar-lo en valor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia