Infraestructures

TP Ferro, una fallida anunciada

L'empresa que va construir el tram transfronterer del TAV presenta preconcurs de creditors

El dèficit acumulat és d'entre 360 i 400 milions

No circulen prou combois del TAV per pagar el deute de l'obra

TP Ferro no pot tornar el seu deute, que vencia aquest 31 de març

El tram trans­fron­te­rer de l'alta velo­ci­tat, tal com ha estat con­ce­but, no surt a compte i ha gene­rat un forat finan­cer de prop de 400 mili­ons d'euros. Aquesta fallida anun­ci­ada –diver­ses veus havien aler­tat des de l'inici del pro­jecte que la fórmula era insos­te­ni­ble– es va con­fir­mar ahir amb un comu­ni­cat de TP Ferro, empresa con­ces­sionària de l'obra, en què anun­ci­ava que “ha infor­mat el Tri­bu­nal de Comerç de Girona que està rene­go­ci­ant el seu deute amb els bancs”, o sigui que ha pre­sen­tat pre­con­curs de cre­di­tors. TP Ferro és un con­sorci cons­tituït a parts iguals per dues empre­ses cons­truc­to­res (la fran­cesa Eif­fage i l'espa­nyola ACS, de Flo­ren­tino Pérez). El 2004, els governs francès i espa­nyol li van encar­re­gar la cons­trucció de l'alta velo­ci­tat entre Figue­res i Per­pinyà –amb la cons­trucció del túnel de l'Albera–. L'obra va tenir un cost de 950 mili­ons, que es va finançar entre apor­ta­ci­ons de les admi­nis­tra­ci­ons dels dos estats i un préstec que va con­trac­tar TP Ferro. El con­veni pre­veia que els cons­truc­tors recu­pe­ra­rien la inversió amb un peatge, que paga­ria cada tren del TAV que passés pel túnel de l'Albera i que això per­me­tria a TP Ferro retor­nar el deute con­trac­tat amb els bancs. Les pre­vi­si­ons, però, no s'han com­plert; no ha cir­cu­lat el nom­bre de trens pre­vis­tos i TP Ferro no pot fer front al deute, que venç aquest 31 de març del 2015. Un deute que en data d'avui se situ­a­ria entre 360 i 400 mili­ons, ja que TP Ferro apel·la a la con­fi­den­ci­a­li­tat del con­veni i es nega a donar la xifra exacta del dèficit acu­mu­lat.

Fonts de TP Ferro expli­ca­ven ahir que ara s'ini­cia un període de qua­tre mesos, i a tres ban­des (entre cons­truc­tors, bancs i els dos estats), per rene­go­ciar el deute. Les matei­xes fonts insis­tei­xen a garan­tir que la cir­cu­lació del TAV con­ti­nuarà amb nor­ma­li­tat i que l'objec­tiu de TP Ferro és que, un cop rene­go­ciat el deute, el con­sorci con­tinuï amb la con­cessió. Però la nego­ci­ació ja es va ini­ciar el 2013 i ahir es va evi­den­ciar que no hi ha acord; el pre­con­curs de cre­di­tors tras­llada ara encara més la pressió als estats, i obre la porta perquè, al final, les admi­nis­tra­ci­ons (o sigui els con­tri­bu­ents) hagin d'assu­mir part del deute.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia