Societat

Comerç

Una altra botiga històrica que desapareix

El Ingenio també s'acaba

L'històric establiment i taller del carrer Rauric tanca en vista de la falta d'ajuts de l'administració

El Museu del Pessebre de Montblanc li dedica una exposició

“Qui s'ha interessatper continuar s'ha trobat que ningú no li dóna un cop de mà”

Molts gegants, cap­gros­sos, care­tes i tite­lles que­da­ran aviat orfes amb l'anunci de la des­a­pa­rició del mític esta­bli­ment bar­ce­loní El Inge­nio. Rosa Car­dona, actual res­pon­sa­ble del negoci i mem­bre de la ter­cera gene­ració del taller i botiga, afirma que es veu obli­gada a abai­xar la per­si­ana per manca de con­tinuïtat i de suport de les admi­nis­tra­ci­ons.

La casa El Inge­nio va ser fun­dada l'any 1838 per la família d'escul­tors Esca­ler, al car­rer Rau­ric de Bar­ce­lona. En aquest indret hi ha encara la botiga de venda de pro­duc­tes rela­ci­o­nats amb la diversió, el joc i l'espec­ta­cle al cos­tat del taller de pro­ducció de figu­res de cartó pedra, d'on han sor­tit molts dels per­so­nat­ges que ale­gren les fes­tes d'arreu de Cata­lu­nya. Els dar­rers han estat els gegants que han fet per a Riu­de­cols, explica Rosa Car­dona. Però també cap­gros­sos per a països tan llu­nyans com el Japó.

Ara, després de més de 150 anys de vida, la res­pon­sa­ble de l'esta­bli­ment asse­nyala que ja ha donat tot el que podia i ha fet “molts sacri­fi­cis” per la seva con­tinuïtat. Per aquest motiu, a tot esti­rar, abai­xarà la per­si­ana després del pro­per car­na­val. Bàsica­ment, per liqui­dar bona part del mate­rial que encara omple els pres­tat­ges i pas­sa­dis­sos de la botiga.

Entre dece­buda i resig­nada, creu que amb una nova bona gerència o una enti­tat forta l'esta­bli­ment tin­dria poten­cial com a taller d'ela­bo­ració de pro­duc­tes, escola que formés nous cre­a­dors i, evi­dent­ment, botiga. Però no ha tro­bat ningú que n'assu­meixi la con­tinuïtat i qui ho ha inten­tat no ha comp­tat amb cap suport de l'admi­nis­tració.

“L'admi­nis­tració demos­tra interès de boca”, es lamenta Rosa Car­dona, perquè “si algú s'ha interes­sat per con­ti­nuar el negoci s'ha tro­bat que ningú no li dóna un cop de mà”. La res­pon­sa­ble de l'esta­bli­ment afirma que va tenir con­ver­ses amb l'ante­rior govern muni­ci­pal, que “de pri­mer va mos­trar molt interès, molt donar tar­ge­tes, però ha anat pas­sant el temps i no n'hem sabut res”. I de l'actual alcal­dessa creu que “pels temes soci­als està molt impli­cada, però no per les boti­gues”. De fet, remarca, els dar­rers interes­sats a con­ti­nuar el negoci van adreçar una carta a l'Ajun­ta­ment a la qual encara no han tin­gut res­posta.

L'adéu d'El Inge­nio ha moti­vat que el Museu del Pes­se­bre de Cata­lu­nya de Mont­blanc li dedi­qui aquest Nadal una mos­tra d'algu­nes peces repre­sen­ta­ti­ves. Aquest home­natge de la capi­tal de la Conca de Bar­berà esdevé un dels pocs recor­da­to­ris per a un esta­bli­ment que, per les seves carac­terísti­ques, havia gene­rat l'admi­ració d'artis­tes com Joan Brossa.

A l'expo­sició mont­blan­quina “hi ha mot­lles molt antics de guix amb care­tes, màsca­res de tea­tre i cap­gros­sos que la gent del museu ha valo­rat molt”, explica Car­dona. Entre altres, el museu expo­sarà les dar­re­res repro­duc­ci­ons dels Reis d'Ori­ent rea­lit­za­des per l'escul­tor Agustín Sevi­llano, que tre­ba­lla des de l'any 1970 al taller bar­ce­loní. Es tracta de peces reproduïdes a mida natu­ral a par­tir de mot­lles cen­te­na­ris. També s'hi podran tro­bar uns mot­lles que van ser con­tem­po­ra­nis dels uti­lit­zats per a la fabri­cació dels gegants de Mont­blanc, l'any 1864.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia