Medi ambient

La ruta del Ter es fa gran

Cinc noves rutes uniran una desena de municipis amb el tradicional recorregut que segueix el curs del riu des dels Pirineus a la Costa Brava

S’aspira que els visitants també dinamitzin l’economia local

La ruta del Ter són 220 quilòmetres senya­lit­zats per poder-se fer a peu o amb bici­cleta que seguei­xen el recor­re­gut d’aquest riu des del seu nai­xe­ment, a Ull­de­ter, fins a la desem­bo­ca­dura, a la gola del Ter. És un recor­re­gut que uneix dos punts turístics com són el Piri­neu gironí i la Costa Brava que va crear el 2009 el Con­sorci del Ter i que, amb el temps, s’ha anat con­so­li­dant i crei­xent. De fet, demà fa vint anys que va entrar en fun­ci­o­na­ment el tram entre Olot i Girona. Con­ce­buda, entre altres coses, per pro­moure el turisme en indrets no habi­tu­als i així dina­mit­zar l’eco­no­mia local, la ruta seguia ini­ci­al­ment només el recor­re­gut d’aquest riu, però, actu­al­ment, s’està tre­ba­llant per incor­po­rar-hi nous recor­re­guts que, com una tera­nyina, con­nec­ten la ruta con­so­li­dada amb altres muni­ci­pis més allu­nyats del Ter i que es podran bene­fi­ciar d’aquest pol d’atracció turística. És així com s’ha creat les ano­me­na­des rutes dels aflu­ents i que incor­po­ren una desena de muni­ci­pis, la majo­ria giro­nins, a la ruta del Ter. Així, per exem­ple, s’està tre­ba­llant en la futura ruta del Fre­ser, un aflu­ent, un tram que unirà Ripoll amb Camp­devànol, Ribes de Fre­ser, Par­di­nes, Cam­pe­lles i Que­ralbs. I la de la riera de les Llo­ses, que unirà Ripoll amb les Llo­ses, i la ruta del camí Bru­gent, que uneix el Pas­te­ral amb Amer. Les altres dues rutes dels aflu­ents, són a la comarca d’Osona, l’única de les cinc per on passa la ruta del Ter que no és giro­nina. Són la ruta del Gurri, que ja està en marxa, i que uneix Roda de Ter, Masies de Roda, Gurb i Vic, i la futura ruta de la riera de la Gorga, que unirà Roda de Ter amb Can­to­nigròs i l’Esqui­rol. Aques­tes són les rutes dels aflu­ents pre­vis­tes, per,ò segons explica el gerent del Con­sorci del Ter, Ponç Feliu, es pre­veu que es pugui anar ampli­ant i fer la ruta del Ter molt més gran. Fins i tot, l’any pas­sat es va temp­te­jar la pos­si­bi­li­tat de crear la ruta de l’Onyar, que con­nec­ta­ria la ruta del Ter amb la ruta del Car­ri­let, que uneix Olot €mb Sant Feliu de Guíxols.

Les rutes dels aflu­ents són trams d’entre 10 i 12 quilòmetres i que per­me­ten fer-se en un sol dia, explica Feliu, que insis­teix en la idea que el que es vol és unir més muni­ci­pis a la ruta del Ter. De fet, explica que, durant anys, els 62 ajun­ta­ments que for­men part del Con­sorci han anat inver­tit en la recu­pe­ració del patri­moni natu­ral al vol­tant d’aquesta ruta i que es vol que hi pugui haver un retorn econòmic gràcies als usu­a­ris d’aquest recor­re­gut que, amb el seu pas, dina­mit­zen l’eco­no­mia local.

La ruta del Ter és apta per a tots els públics, i, majo­ritària­ment, té més visi­tants a la pri­ma­vera i a la tar­dor, tot i que l’objec­tiu és deses­ta­ci­o­na­lit­zar els visi­tants. Amb l’objec­tiu de difon­dre-la i cap­tar més visi­tats es fan acci­ons com ara la recent Ter Bike Expe­ri­ence, que fa pocs dies va reu­nir 300 ciclis­tes en una prova al llarg de tot el recor­re­gut. L’objec­tiu és que la gent cone­gui el recor­re­gut i que, després, amb temps, “torni a degus­tar-lo”, explica Ponç Feliu.

LES XIFRES

5
rutes dels afluents
està previst que estiguin operatives els propers anys; actualment, ja n’hi ha una en marxa.
220
quilòmetres,
aproximadament, cformen el recorregut de la ruta del Ter, des dels Pirineus a la Costa Brava.

Inversions constants per fer trams més segurs

U.C

Explica Ponç Feliu que cada any es fan inversions en alguns dels trams per fer-los més segurs. Mentre que l’any passat es va fer la connexió en la riba esquerra del Ter entre Sobrànigues i Colomers, enguany, per exemple, hi ha hagut la recent anunciada inversió per part del Departament de Territori i Sostenibilitat del tram entre Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries, d’una longitud de 7,3 quilòmetres i que comportarà una inversió total d’uns 2,3 milions d’euros. I també l’execució de les obres del tram comprès entre Camprodon i Llanars, amb una longitud d’1,7 quilòmetres i una inversió de 300.000 euros. L’entrada en servei d’aquest tram de la via ciclista del Ter està prevista per a aquest estiu. Segons va anunciar el mateix Departament, el 2018, un cop entri en servei el tram fins a Sant Pau de Segúries, s’impulsarà la continuïtat del tram entre aquest municipi i Camprodon per enllaçar amb el tram que ja estarà en servei entre Camprodon i Llanars. A partir del 2019, s’impulsarà la continuïtat des de Llanars fins a Vilallonga del Ter i, el 2020, fins a Setcases.

Pel que fa a altres trams que encara estan pendents de millorar el recorregut, hi ha, per exemple, la connexió entre el Ripollès i Osona, on hi ha un tram de penya-segats, i el cul de sac que representa el congost que separa Celrà de Campdorà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia