Infraestructures i serveis

Els túnels del TAV de Girona, encara sense pla de seguretat

La manca de ventilació forçada continua sent l’escull que impedeix que la Generalitat aprovi el document a Adif

La concessionària, a més, es veu obligada a substituir una maquinària a l’estació

Gai­rebé set anys després de l’arri­bada de l’alta velo­ci­tat a la ciu­tat de Girona, encara no hi ha ni un sol ven­ti­la­dor que expulsi els fums en cas d’incendi o algun acci­dent o atac químic en els més de vuit quilòmetres de túnel que hi ha sota terra. És per això que el Depar­ta­ment d’Inte­rior del govern de la Gene­ra­li­tat con­si­dera que Adif encara no ha fet els deu­res i, per tant, no li ha apro­vat el pla de segu­re­tat. A més, hi ha un pro­blema afe­git, l’única ven­ti­lació exis­tent, la que hi ha just a l’estació del TAV, Adif l’ha de can­viar perquè la maquinària està molt a prop de les vies i hi ha perill d’incendi.

El govern francès no va per­me­tre la cir­cu­lació de trens al túnel del Pertús fins que no se solu­cionés l’ano­ma­lia de la ven­ti­lació. El govern català no és tan dràstic perquè, a més, no té les com­petències, però per ara no donarà el vis­ti­plau al pla de segu­re­tat del TAV a Girona fins que Adif ins­tal·li uns ven­ti­la­dors per per­me­tre la ven­ti­lació forçada als túnels de l’alta velo­ci­tat. Si bé aquesta pro­blemàtica està solu­ci­o­nada a l’estació del TAV, en cap cas està resolta a la resta de la infra­es­truc­tura que hi ha sota terra.

Segons fonts pro­pe­res al cas, la con­ces­sionària espa­nyola Adif s’escuda en el fet que la ven­ti­lació natu­ral per expul­sar els fums en cas d’acci­dent ja és sufi­ci­ent. Però, en canvi, els tècnics del Depar­ta­ment d’Inte­rior exi­gei­xen que s’ins­tal·lin unes tur­bi­nes que, a través de la seva potència, puguin diri­gir l’aire en sen­tit nord o en sen­tit sud, depe­nent d’on sigui la incidència dins del túnel.

En tot cas, Adif se’ls vol estal­viar adduint que en el pro­jecte del TAV, que data del 2003, la nor­ma­tiva euro­pea no obli­gava a ins­tal·lar aquests grans ven­ti­la­dors. Però ja fa un temps que sí que és nor­ma­tiu, i un clar exem­ple és el túnel del Pertús. A més, el que defensa ara Adif és con­tra­dic­tori pel que fa a si mateix, ja que un informe seu de l’any 2009 ja aler­tava de la neces­si­tat de la ins­tal·lació de ven­ti­lació forçada.

Abans de les vacan­ces d’estiu, i per enèsima vegada, el Depar­ta­ment d’Inte­rior va tor­nar a posar en conei­xe­ment de la Sub­de­le­gació del Govern espa­nyol a Girona la situ­ació i el perill que suposa que a hores d’ara la infra­es­truc­tura no esti­gui total­ment enlles­tida perquè es pugui apro­var un pla de segu­re­tat en cas d’emergència.

Al pro­blema de la ven­ti­lació forçada als túnels ara se n’ha d’afe­gir un altre a l’estació del TAV. Els tècnics han detec­tat una altra ano­ma­lia, ja que hi ha una maquinària de ven­ti­lació que es va ins­tal·lar de manera incor­recta perquè està exces­si­va­ment a prop de les vies. A més, hi ha el perill que s’incendiï. Ara aquesta maquinària s’ha de subs­ti­tuir, uns tre­balls que pròxima­ment s’efec­tu­a­ran a l’estació de l’alta velo­ci­tat.

LA XIFRA

6
anys i 9 mesos
fa que va arribar el tren d’alta velocitat a la ciutat i encara hi ha pendents obres importants.

Les sortides d’emergència, a punt

Des d’aquell 8 de gener del 2013, dia de la inauguració, han passat més de cinc anys i els cossos de salvament i seguretat de la Generalitat no tenen cap protocol oficial per actuar a la infraestructura viària urbana de Girona. Almenys ara, si hi hagués alguna catàstrofe a l’interior dels túnels, els efectius d’emergència no hi anirien a cegues, ja que es poden comunicar. Ara ja hi ha implantat el sistema Rescat, que és la xarxa de comunicacions d’emergències i seguretat de Catalunya. La seva implementació va costar, i molt, perquè Adif tampoc hi estava d’acord. Ara, per fi, les comunicacions dins dels túnels funcionen.

A banda dels ventiladors, l’altre escull que faltava era enllestir les sortides d’emergència dels túnels, que donen al parc Central. Tot i que visualment ja estaven instal·lades, no els arribava corrent elèctric per activar el sistema de pressurització. Ara, per fi, també està resolt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia