Infraestructures i serveis

Els biocombustible en l’aviació, en fase experimental

Hi ha avions que han volat amb querosè i hidrogen, però el repte és la implantació massiva i l’adaptació de la flota

El sec­tor de les aerolínies con­si­dera que en deu anys, quan s’hau­ria exe­cu­tat la nova ampli­ació de l’aero­port segons els plans d’Aena, els avi­ons no pro­vo­ca­ran el mateix nom­bre d’emis­si­ons que ara per l’ús de nous com­bus­ti­bles. Així ho defensa Javier Gándara, pre­si­dent de l’Asso­ci­ació de Línies Aèries, i ho atri­bu­eix als com­bus­ti­bles alter­na­tius que ara es poden bar­re­jar fins al 50% amb el que­rosè con­ven­ci­o­nal. “El pro­blema, ara, és que no hi ha gai­rebé oferta; només es pro­du­eix el 0,1% del que es neces­si­ta­ria per subs­ti­tuir el que­rosè. I la manca d’oferta fa que el preu sigui tres o qua­tre vega­des supe­rior al del que­rosè con­ven­ci­o­nal.” L’aposta del sec­tor per a la pro­pera dècada, diu, és avançar en la pro­ducció de bio­com­bus­ti­bles per a l’avi­ació “de forma que, fins i tot als motors con­ven­ci­o­nals actu­als, es pugui reduir el 50% de les emis­si­ons”. Rep­sol, per exem­ple, ja ha produït bio­jet a la planta de Car­ta­gena. La inves­ti­gació dels bio­com­bus­ti­bles per a l’avi­ació va paral·lela a la de noves tec­no­lo­gies de pro­pulsió, sobre­tot amb hidro­gen i també amb tec­no­lo­gia elèctrica o híbrida. “Ara no és una rea­li­tat, però és força pro­ba­ble que, en 10 o 15 anys, els vols de radi curt i mitjà almenys es puguin fer amb aquesta tec­no­lo­gia.” Una altra tendència és ope­rar, en llar­gues distàncies, amb aero­naus de dos motors i no de qua­tre, i usar menys els avi­ons més grans, com ara l’Air­bus 380 i el Boeing 747. “Els avi­ons més nous pesen menys i tenen menys emis­si­ons, el que afec­tarà menys al medi ambi­ent”, afirma Gándara.

Sara Min­gorría, doc­tora en ciències ambi­en­tals per l’Ins­ti­tut de Ciència i Tec­no­lo­gia Ambi­en­tals de la UAB, expressa en canvi la seva des­con­fiança en un futur amb una dràstica reducció de la con­ta­mi­nació per l’expansió del bio­com­bus­ti­ble. “Amb el bio­com­bus­ti­ble, s’ha pro­vat de tot, i s’ha demos­trat que, ara, no exis­teix res per subs­ti­tuir el com­bus­ti­ble con­ven­ci­o­nal”, asse­gura. Min­gorría explica que “tec­nològica­ment, és pos­si­ble volar amb el 50% d’hidro­gen i el 50% de que­rosè, però no és una alter­na­tiva via­ble, perquè com­por­ta­ria reem­plaçar tota la flota d’avi­ons”. El motiu, segons la inves­ti­ga­dora, és que l’hidro­gen neces­sita molt espai per emma­gat­ze­mar-lo i no és pos­si­ble amb els avi­ons actu­als.

Un altre pro­blema del bio­com­bus­ti­ble, alerta, és la quan­ti­tat de com­bus­ti­ble fòssil que cal per acon­se­guir-ho. Ho com­para amb la pro­moció del cotxe elèctric. “Com que con­ta­mina menys, es fomenta la com­pra de nous cot­xes sense pen­sar que es pro­du­eix l’efecte con­trari per l’ús d’ener­gia que es dedica a cons­truir-lo.” L’alter­na­tiva és no créixer. “S’han atu­rat ampli­a­ci­ons a aero­ports de Roma, París i Lon­dres perquè es tre­ba­lla en la reducció de vols i l’aposta pel tren”, diu.

LA XIFRA

50
per cent
és la proporció d’hidrogen que s’ha fet servir en alguns vols per reduir la presència de querosè i les emissions contaminants.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia