la crònica

Un any pressionant Renfe

La Pla­ta­forma d'Usu­a­ris de Renfe de les comar­ques giro­ni­nes va cele­brar ahir el pri­mer ani­ver­sari de la seva cre­ació. Ho va fer repar­tint esmor­zar –coca, boti­farra, sucs, cafè...– entre els viat­gers del tren que havia sor­tit a les 6.40 h de Figue­res en direcció a Bar­ce­lona, molts dels quals es van engan­xar l'adhe­siu com­me­mo­ra­tiu. En tot cas, l'apa­rició de la pla­ta­forma no es remunta a un any vista, sinó que és con­seqüència d'una llarga tra­jectòria de mal ser­vei de Renfe, on l'aug­ment del temps de tra­jecte i els cons­tants retards per les obres del TAV van ser la gota que va fer ves­sar el got. Els usu­a­ris arri­ba­ven sovint tard a la feina, difícil­ment podien recla­mar el retorn de l'import del bit­llet i no dis­po­sa­ven de ser­veis tan bàsics i habi­tu­als com ara poder pagar amb tar­geta. Van començar negant-se a ense­nyar el bit­llet, i ràpida­ment van acon­se­guir la com­pli­ci­tat de la resta de viat­gers.

Al prin­cipi, la cam­pa­nya va ser un èxit. Les assem­blees eren mul­ti­tu­dinàries i va ser on es van assen­tar les bases del que ha estat el gruix de recla­ma­ci­ons, com ara la reducció de temps de tra­jecte i del preu fins que es millori el ser­vei i la moder­nit­zació de la flota de trens. L'atu­rada d'un tren durant quinze minuts a Sant Celoni a finals de març en va ser la cirera. Renfe va haver de reac­ci­o­nar, s'han anat duent a terme reu­ni­ons per nego­ciar avenços i s'han acon­se­guit trens nous i millo­res com ara allar­gar el temps de vali­desa dels abo­na­ments. Amb els mesos, la pla­ta­forma es va anar desin­flant, gràcies també a la divisió interna entre els par­ti­da­ris de pri­o­rit­zar les nego­ci­a­ci­ons i els que cre­ien que calien actes con­tun­dents de pro­testa, una situ­ació que va aca­bar amb la con­vo­catòria d'atu­rada d'un tren que no es va arri­bar a pro­duir, a l'octu­bre. Des de lla­vors el grup s'ha rees­truc­tu­rat en una mena de refun­dació per millo­rar l'orga­nit­zació interna.

Vist amb pers­pec­tiva, l'any de vida de la pla­ta­forma ha ser­vit per denun­ciar el ser­vei de Renfe allu­nyant-se de posi­ci­ons polítiques i que s'ha cen­trat en els greu­ges als usu­a­ris. S'han d'aca­bar de tan­car millo­res com ara la devo­lució exprés en cas de retard; reduir el temps de tra­jecte, que difícil­ment s'acon­se­guirà, i n'hi ha que s'han de con­ti­nuar nego­ci­ant amb la neces­si­tat de més impli­cació política per obte­nir-les, com ara adap­tar els preus al ser­vei que s'ofe­reixi durant les obres. Albert Orri­ols, un dels por­ta­veus, va dir ahir: «Hem acon­se­guit que un gegant com Renfe, que no ens tenia en compte per res, s'hagi asse­gut amb nosal­tres i hagi accep­tat millo­res.» També va recor­dar que estan espe­rant la res­posta de Renfe a l'última pro­posta dels usu­a­ris i que si no la reben en 15 dies ja han pla­ni­fi­cat acci­ons de pro­testa. I que volen un acord glo­bal, en què els aug­ments de tari­fes han de ser pro­por­ci­o­nals al ser­vei ofert. Van aca­bar l'acte brin­dant «per un millor ser­vei» i Renfe els va feli­ci­tar l'ani­ver­sari de la millor manera que va poder: un tren del matí entre Bar­ce­lona i Port­bou va cir­cu­lar amb mitja hora de retard per una ava­ria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.