El tren orbital creuarà l'espai agrari de les Cinc Sènies de Mataró per sota terra

El govern aprova la reserva de sòl per a la infraestructura perquè Foment pugui redactar el projecte

A banda de Mataró, l'Ajun­ta­ment d'Argen­tona també ha acon­se­guit que es reco­llis­sin totes les al·lega­ci­ons que havia fet perquè es modi­fiqués el traçat de la via del tren i es fes sub­terrània. Així, s'ha can­viat el recor­re­gut tant a la part nord com a la part sud del muni­cipi amb l'objec­tiu de pre­ser­var l'entorn natu­ral de la vila. Mal­grat això, qui ahir es va feli­ci­tar per l'avanç que suposa l'apro­vació del pla direc­tor urbanístic de la línia orbi­tal va ser l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron (PSC). «Encara fal­ta­ran molts anys per veure-ho, però hi estem més a prop avui que fa dos anys», va mani­fes­tar.

Tot i que no tenen la con­fir­mació ofi­cial, Baron va expli­car que «a pri­mer cop d'ull» s'han atès les recla­ma­ci­ons que s'havien fet. S'ha acon­se­guit que la futura estació de Roca­fonda s'apropi més a la ciu­tat i que no es faci, com s'havia pre­vist ini­ci­al­ment, a l'altra banda de la riera de Sant Simó, i els tallers de man­te­ni­ment s'han des­plaçat cap a ponent, paral·lels a la car­re­tera de Mata. El tren, però, pas­sarà pel mig de l'espai pro­te­git de les Cinc Sènies, però ho farà sub­ter­rani gai­rebé fins que s'uneix amb la línia de la costa. L'alcalde va asse­nya­lar que el traçat s'ha des­plaçat tant com s'ha pogut de la plana agrícola per afec­tar al mínim pos­si­ble els camps de con­reu.

Baron també va des­ta­car la «trans­cendència» d'aquesta nova infra­es­truc­tura tant per al país com per a la ciu­tat. «D'una banda, perquè per fer deter­mi­nats movi­ments ja no caldrà pas­sar per la ciu­tat de Bar­ce­lona, i de l'altra, perquè per a Mataró sig­ni­fica una gran opor­tu­ni­tat el fet de poder fer sub­terrània tota la xarxa fer­roviària i pas­sar d'una a qua­tre esta­ci­ons», va afe­gir-hi.

El pla direc­tor apro­vat pel govern avança feina a l'Estat, que haurà de redac­tar l'estudi infor­ma­tiu, el pro­jecte cons­truc­tiu i, poste­ri­or­ment, fer les obres que cos­ta­ran uns 4.000 mili­ons d'euros. El pres­su­post per por­tar a terme l'estudi i el pro­jecte està inclòs en el pla de roda­lies, però el que no ho està és el finançament de l'actu­ació, que el govern cal­cula que podria començar abans del 2015. De moment, el que sí que es podrà fer és la reserva de sòl per tirar enda­vant una infra­es­truc­tura que hau­ria d'estar aca­bada abans del 2026.

La fi de l'actual xarxa radial

Com ja apuntava l'alcalde de Mataró, la línia orbital ferroviària posarà fi a l'actual xarxa radial unint Vilanova i la Geltrú amb la capital del Maresme, passant per Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers. Les previsions són que doni servei a uns 96.000 viatgers, el 30% dels quals provindrien del vehicle privat. La línia tindrà 120 quilòmetres de longitud, 78 dels quals –més de la meitat– seran nous. En total, tindrà 42 estacions, de les quals 23 seran noves. Tot i que en un principi s'havia parlat que prop d'un 70% de l'orbital discorreria per túnel, finalment el percentatge ha baixat fins al 60%, tot i que cal sumar-hi un 5% més en viaducte. El document aprovat presenta petits ajustos de traçat respecte del que es va aprovar inicialment l'any 2008, amb l'objectiu d'apropar les estacions a nuclis urbans i reduir l'afectació en l'entorn mantenint la funcionalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.