Medi ambient

MEDI AMBIENT

Catalunya aposta per reutilitzar les ampolles de vi

REWINE · El projecte, amb finançament europeu, vol demostrar la viabilitat de donar una nova vida als envasos de vidre implicats · Cellers, restaurants i supermercats participen en la prova pilot, que vol recuperar 100.000 ampolles

Cal tornar a generar l’hàbit de retornar els envasos de vidre
Una cinquantena de restaurants i 30 comerços hi participen

Aques­tes fes­tes de Nadal, les tau­les de llars i res­tau­rants seran ple­nes d’ampo­lles de vi que, un cop bui­des, en el millor dels casos, aca­ba­ran al con­te­ni­dor verd de reco­llida selec­tiva de vidre. Les xifres són clares: cada any a Cata­lu­nya es con­su­mei­xen 147 mili­ons d’ampo­lles de vi, i un 43% de les quals no es reci­clen. Amb aquesta dada com a punt de par­tida, els impul­sors del pro­jecte reWINE s’estan plan­te­jant si la reu­ti­lit­zació pot ser una alter­na­tiva al reci­clatge. El pro­jecte, cofi­nançat amb fons euro­peus, desen­vo­lupa una prova pilot per demos­trar la via­bi­li­tat tècnica, ambi­en­tal, social i econòmica d’un sis­tema sos­te­ni­ble de reco­llida, neteja i reu­ti­lit­zació d’ampo­lles de vidre dels cellers cata­lans.

El Parc de Recerca UAB i Rezero, la Fun­dació Cata­lana per a la Pre­venció de Resi­dus i el Con­sum Res­pon­sa­ble, van deci­dir tirar enda­vant la ini­ci­a­tiva jun­ta­ment amb l’Agència de Resi­dus de Cata­lu­nya, l’spin-off de la UAB Inèdit, la Coo­pe­ra­tiva Fal­set Marçà, cellers Tor­res i la planta de ren­tatge Infi­nity. El pro­grama Life de la Unió Euro­pea ha finançat el 60% del pres­su­post del pro­jecte, que es troba ja en la recta final.

ReWINE es va posar en marxa el 2016 i a hores d’ara ja hi par­ti­ci­pen més de 30 comerços, 50 res­tau­rants, tres dei­xa­lle­ries i set cellers cata­lans. Hi són la Coo­pe­ra­tiva Fal­set Marçà, pre­sent amb els vins Ètim el Viatge, Immus, Fal­set Negre, Ètim el Joc, Ètim Blanc i Ètim Ori­gen; cellers Tor­res, amb Viña Sol; Albet i Noya, amb Petit Blanc i Petit Negre; la Vinyeta, amb Heus Blanc, Heus Rosat, Heus Negre, Lla­vors, Lla­vors Blanc i Pun­ti­a­part; Tal­com­raja, amb Sang de Sauló Mica, Sang de Sauló Quars, Sang de Sauló Felds­pat, Rial Blanc, Rial Negre, 6 Vin­cles i Sim­bi­osi; Vins Pravi, amb Vinya del Pont, Gran Pravi i Pravi Jove, i Mas Argany, amb Vi Negre Mas Argany i Vi Blanc Mas Argany. Aquests pro­duc­tors eti­que­ten les seves ampo­lles amb el segell reWINE, que indica que es tracta d’un envàs retor­na­ble. Perquè això sigui pos­si­ble, s’hi han impli­cat una cin­quan­tena de res­tau­rants, que també tenen un dis­tin­tiu a la porta que els iden­ti­fica, i més de 30 comerços, entre els quals hi ha esta­bli­ments de les cade­nes Veri­tas i Amet­ller Ori­gen, que abo­nen 10 cèntims als con­su­mi­dors que retor­nen una ampo­lla amb l’eti­queta reWINE. També hi par­ti­ci­pen qua­tre super­mer­cats Caprabo del Vallès. En aquest cas, els con­su­mi­dors han de retor­nar les ampo­lles a les dei­xa­lle­ries ges­ti­o­na­des pel Con­sorci per a la Gestió dels Resi­dus del Vallès Ori­en­tal i poden par­ti­ci­par en un sor­teig per gua­nyar una experiència viti­vinícola.

El coor­di­na­dor del pro­jecte, Juan Fran Sangüesa, asse­gura que una de les parts més com­pli­ca­des per tirar-lo enda­vant ha estat la recerca de comerços que hi vol­gues­sin par­ti­ci­par. “La logística gene­rava reticències, sobre­tot pel que fa a reco­llir i triar les ampo­lles retor­na­bles”, explica Sangüesa, que qua­li­fica la ini­ci­a­tiva d’“ambi­ci­osa”. “Hem explo­rat molts esce­na­ris per fer-ho via­ble.” Així, s’ha pro­vat la reco­llida en boti­gues i l’opció que els con­su­mi­dors por­tin els enva­sos a punts verds o dei­xa­lle­ries per veure quina fun­ci­ona millor.

Els res­tau­rants que inclo­uen a la carta algun dels vins que par­ti­ci­pen en el pro­jecte guar­den les ampo­lles i els matei­xos dis­tribuïdors dels cellers les recu­llen per logística inversa i les emma­gat­ze­men. Quan el volum d’ampo­lles recol·lec­ta­des és sufi­ci­ent perquè el trans­port sigui òptim i efi­ci­ent econòmica­ment i ambi­en­tal­ment, les ampo­lles bui­des són trans­por­ta­des fins a la planta de ren­tatge. Allà, es nete­gen i es retor­nen als cellers perquè comen­cin de nou el cicle.

Xavier Domènech, gerent de la Coo­pe­ra­tiva Fal­set Marçà, una de les impul­so­res del pro­jecte, manté que la prova els està ser­vint per veure que “el mer­cat encara no està pre­pa­rat” i ho atri­bu­eix a la falta de cos­tum dels con­su­mi­dors de retor­nar els enva­sos que com­pren als comerços. A més, coin­ci­deix amb el coor­di­na­dor del pro­jecte que el cir­cuit de retorn no està encara ben resolt. En el cas d’aquest celler, amb les ven­des direc­tes han recu­pe­rat un 5% dels enva­sos reu­ti­lit­za­bles, men­tre que en el sec­tor de la res­tau­ració el nivell de retorn se situa en el 50%, i en el cas de les ampo­lles con­su­mi­des al celler per a acti­vi­tats rela­ci­o­na­des amb l’eno­tu­risme, el per­cen­tatge s’eleva fins al 100%. Tot i això, Domènech està con­vençut que és un pro­jecte “tec­nològica­ment via­ble i és més barat que reci­clar”, i en des­taca el valor ambi­en­tal.

Estalvi ambi­en­tal

Fins a la set­mana pas­sada, entre tots els canals de dis­tri­bució s’havien venut un total de 122.592 ampo­lles reWINE i se n’havien recu­pe­rat 67.440 de bui­des, xifra que es cal­cula que podria evi­tar 20 tones de resi­dus. La fita que es vol asso­lir és de 100.000 ampo­lles recu­pe­ra­des al final de la prova pilot. Està pre­vist que el període de venda es tan­qui a mit­jan 2020 i que durant la resta de l’any s’avaluïn els resul­tats del pro­jecte. Rosa Gar­cia, direc­tora de Rezero, posa l’accent en el fet que les cam­pa­nyes “estan enfo­ca­des a usar els enva­sos i llançar-los, però reu­ti­lit­zar sem­pre té menys impacte ambi­en­tal”. Si la mateixa ampo­lla es fa ser­vir vuit cops, que és la quan­ti­tat òptima, suposa un estalvi d’entre 0,56 i 2,3 kg de CO2. A més de les difi­cul­tats en la intro­ducció als comerços, Gar­cia des­taca també com a pro­blema afe­git la diver­si­tat d’ampo­lles que hi ha al mer­cat, però remarca que la ini­ci­a­tiva ha des­per­tat l’interès d’altres pro­duc­tors com ara la indústria con­ser­vera. “Cal enva­sos retor­na­bles per al màxim nom­bre de pro­duc­tes. El vidre és la millor opció”, manté. Encara fal­ten uns mesos per conèixer els resul­tats finals de reWINE, però els impul­sors tenen clars els avan­tat­ges ambi­en­tals i econòmics de la reu­ti­lit­zació. Ara caldrà que la nova llei de resi­dus cata­lana ho tin­gui en compte.

LES FRASES

El nostre és un projecte ambiciós. Hem explorat molts escenaris per fer-lo viable
Juan Fran Sangüesa
coordinador del projecte rewine

LA XIFRA

Cal envasos retornables per al màxim nombre de productes. El vidre és la millor opció
Rosa Garcia
directora de rezero
El mercat no està del tot preparat, però tecnològicament és possible i és més barat que reciclar
Xavier Domènech
gerent de la cooperativa falset marçà
147
milions d’ampolles
de vi es consumeixen cada any a Catalunya i un 43% de les quals no es reciclen.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia