Infraestructures

El «quart cinturó» de Terrassa

Foment posarà dimarts en servei el primer tram de la controvertida autovia orbital barcelonina, que no té enllaç directe amb l'autopista C-16 i que de moment només farà de ronda externa de Terrassa fins al barri limítrof de Can Trias, a Viladecavalls

Tres anys i mig després d'adju­di­car l'obra, el minis­tre de Foment, José Blanco, pre­si­dirà dimarts l'estrena del pri­mer tram de la B-40, l'auto­via orbi­tal bar­ce­lo­nina tra­di­ci­o­nal­ment cone­guda com a «quart cin­turó» i en els dar­rers anys rea­no­me­nada «ronda del Vallès» perquè els dos socis petits del tri­par­tit –ICV-EUiA i ERC– se sen­tis­sin menys incòmodes amb la cons­trucció d'una infra­es­truc­tura que, fora del govern, sem­pre havien rebut­jat.

Mal­grat això, de tot el traçat en obres entre l'A-2, a Abrera, i la riera de les Are­nes de Ter­rassa –de més de 13 quilòmetres– només s'han enlles­tit els 4,8 quilòmetres que faran, alhora, la funció de cir­cum­val·lació nord de la coca­pi­tal ter­ras­senca.

El pri­mer tram, que s'havia d'aca­bar en un ter­mini de 21 mesos, n'ha acu­mu­lat final­ment 22 més de retard. Fa temps, però, que estava pràcti­ca­ment enlles­tit, però l'altre pro­blema afe­git per inau­gu­rar-lo era que, al terme de Vila­de­ca­valls, aca­bava enmig del no-res. El nus d'enllaç amb l'auto­pista de Ter­rassa a Man­resa (C-16) forma part del segon tram (Vila­de­ca­valls-Olesa), encara a mig fer.

Dilluns, quan va posar la pri­mera pedra de l'estació de la Sagrera, el minis­tre José Blanco va par­lar de la inau­gu­ració dels dos pri­mers trams de l'auto­via amb l'enllaç de la C-16. El cert, però, és que només es tracta del pri­mer, i s'hi ha habi­li­tat una con­nexió pro­vi­si­o­nal amb la car­re­tera vella de Man­resa (C-58), que apro­fita l'accés al polígon de Can Mir per bai­xar fins a la rotonda on –per ara– comença la via. Per arri­bar a l'auto­pista cal fer unes quan­tes roton­des i cruïlles més.

De Can Trias a Ter­rassa

A una banda de la rotonda, hi ha el tram en obres cap a Vila­de­ca­valls i Abrera, on encara no són visi­bles ni les dues calçades enmig dels movi­ments de ter­res, alguns pilars enco­frats i bigues enor­mes per al futur via­ducte ele­vat. A l'altra, la boca del fla­mant fals túnel que tra­vessa el barri perifèric de Can Trias, al terme de Vila­de­ca­valls però més pro­per al nucli de Ter­rassa. Els tre­ba­lla­dors de la cons­truc­tora hi estan fent els últims retocs abans de dimarts.

Des d'aquí, qua­tre quilòmetres fins a la car­re­tera de Mata­de­pera de Ter­rassa, on l'auto­via fina­lit­zarà en un altre gira­tori que per­metrà arri­bar fins a la ronda urbana de l'avin­guda del Vallès. Entre­mig, una única sor­tida per enllaçar amb la car­re­tera ter­ras­senca cap a Relli­nars.

El traçat cap a Sabadell, sense data

El Pacte Nacional per a les Infraestructures aprovat per la Generalitat prescriu que cal executar tan aviat com es pugui la prolongació de la ronda del Vallès fins a Sabadell, de manera que l'autovia articuli un tercer enllaç viari i, alhora, faci de circumval·lació pel nord a les dues capitals del Vallès Occidental. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ja va dir a l'abril que esperava sotmetre a informació pública «durant aquest any» la proposta de traçat entre Terrassa i Granollers. Hi va afegir que el subtram entre Terrassa i Sabadell «es pot fer de manera més o menys immediata», ja que hi ha poques alternatives de traçat i no travessa cap espai d'alt valor ambiental. Blanco podria anunciar alguna novetat dimarts en l'estrena del tram.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia