Infraestructures

INFRAESTRUCTURES

Foment imposa el Quart Cinturó sense eufemismes

Publica l'estudi del tram de Terrassa a Granollers un dia abans de vacances, amb l'autovia volguda pel PSC i que satisfà CiU

ERC i ICV en critiquen el fons, les formes i volen més temps per fer-hi al·legacions

L'últim dia labo­ra­ble del mes de juliol –com tres anys enrere quan es van posar a sub­hasta les obres del pri­mer tram– i l'endemà del que pos­si­ble­ment ha estat l'últim ple de la segona legis­la­tura tri­par­tida al Par­la­ment. Va ser, ahir, la data esco­llida pel Minis­teri de Foment per sot­me­tre a infor­mació pública l'estudi de traçats del polèmic tram del quart cin­turó entre Ter­rassa i Gra­no­llers, pas­sant per Saba­dell.

Després de set anys en què el PSC ha man­tin­gut ten­sos equi­li­bris amb ERC i ICV-EUiA sobre el model de la infra­es­truc­tura, en què s'ha encu­nyat la deno­mi­nació eufemística de ronda del Vallès per remar­car-ne el caràcter de via local, i en què els socis del tri­par­tit van aca­bar pac­tant tres pro­pos­tes de traçat dife­ren­ci­a­des dins del pla ter­ri­to­rial metro­po­lità (PTMB), el model esco­llit pel minis­teri deixa clar que aposta per una “auto­via” que per­metrà “cana­lit­zar el trànsit de llarg recor­re­gut entre Abrera i Gra­no­llers”. Farà 34,7 km de lon­gi­tud, amb dues calçades de doble car­ril, i es dis­se­nyarà per a velo­ci­tats de cir­cu­lació de 100 km/h, tot ple­gat amb un pres­su­post de 387 mili­ons d'euros.

De 13 alter­na­ti­ves, l'esco­llida en l'estudi infor­ma­tiu té un traçat molt simi­lar al dibui­xat per l'engi­nyer Manuel Herce el 2006, paral·lel a la pri­mera pro­posta de Foment però res­se­guint una línia més meri­di­o­nal.

Era la traça pre­fe­rida pel Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques (DPTOP), que també con­ven­ce­ria CiU si s'hi afe­geix un ter­cer car­ril perquè doni cabuda als trànsits local i de llarga distància. El dipu­tat con­ver­gent Josep Rull hi va afe­gir que l'alter­na­tiva de Foment “és una molt bona base, però reque­reix un con­sens”, en referència a la manca de suport dels dos socis menors del PSC al tri­par­tit. I va ofe­rir al con­se­ller, Joa­quim Nadal, pac­tar les al·lega­ci­ons del DPTOP per “blin­dar els ele­ments essen­ci­als de la infra­es­truc­tura”.

Dis­gust d'ERC i ICV-EUiA

El grup d'ERC al Par­la­ment i el can­di­dat d'ICV-EUiA a la Gene­ra­li­tat, Joan Her­rera, per con­tra, van cri­ti­car el fons i les for­mes de l'anunci. La por­ta­veu repu­bli­cana, Anna Simó, va avançar que con­ti­nu­a­ran defen­sant en les seves al·lega­ci­ons “el traçat alter­na­tiu seguint el cor­re­dor de la car­re­tera C-155”, amb un menor impacte ambi­en­tal. I Her­rera va lamen­tar que “no s'ajusta al que esta­bleix el Pla Ter­ri­to­rial i el Pacte Naci­o­nal d'Infra­es­truc­tu­res”, a un dis­seny de ronda periur­bana “i no d'auto­pista d'alta capa­ci­tat”.

Els dos par­tits, igual que altres instàncies, com l'alcalde de Saba­dell, Manuel Bus­tos, i altres con­sis­to­ris, van dema­nar ahir al minis­teri que pror­ro­gui el període d'al·lega­ci­ons fins a l'1 d'octu­bre, una pròrroga “necessària per com­plir ade­qua­da­ment amb el deure de publi­ci­tat d'un pro­jecte tan impor­tant com el Quart Cin­turó”, va apun­tar Bus­tos. Des de CiU, Rull també va sol·lici­tar “una pròrroga tècnica de legi­ti­mació democràtica” per tei­xir con­sen­sos més enllà de l'agost.

“Tram­pes”, pels opo­si­tors

La Cam­pa­nya con­tra el Quart Cin­turó (CCQC), la pla­ta­forma que des de fa 18 anys aplega dos cen­te­nars d'enti­tats contràries a la infra­es­truc­tura, també va car­re­gar con­tra el procés d'infor­mació pública, ja que alguns ajun­ta­ments afec­tats no van rebre la docu­men­tació, amb més de 2.800 pàgines, fins pas­sat el mig­dia. També qua­li­fi­quen de “trampa” la publi­cació sense que s'hagi com­ple­tat la tra­mi­tació dels estu­dis ambi­en­tals, i denun­cien que s'ha uti­lit­zat “el sub­ter­fugi legal de la con­va­li­dació del tràmit rea­lit­zat l'any 2004”, tot i que segons la nor­ma­tiva els estu­dis ambi­en­tals no tenen vali­desa pas­sats dos anys de la seva apro­vació.

De fet, el Minis­teri de Medi Ambi­ent va ini­ciar a mit­jans de juny la rea­va­lu­ació de l'impacte de l'auto­via, un fet pel qual no des­car­ten pre­sen­tar un recurs admi­nis­tra­tiu i fins i tot arri­bar a la via judi­cial per impug­nar la tra­mi­tació de l'estudi.

LA DATA

2.9.2010
Finalitza,
sobre el paper, el període per remetre a Foment les al·legacions a l'estudi informatiu.

LA XIFRA

10
sortides
planteja el traçat de la B-40 des de Terrassa fins a enllaçar amb l'AP-7 i la C-60 a la Roca del Vallès.
Les claus

Un nou estudi d'autovia, deu dies després de desar cinc obres al calaix

EMILI AGULLÓ

Sobta que Foment, deu dies després d'anunciar la paralització de cinc trams d'autovia a Catalunya, publiqui l'estudi informatiu d'una obra que acumula un retard de diverses dècades, i pressupostada en 387 milions. El gest, però, satisfà la promesa feta pel ministre en inaugurar els dos primers trams a Terrassa. El traçat s'ha conegut el penúltim dia de juliol, tot i que els plànols de l'estudi són de novembre del 2009.

Lectura electoral

Els opositors a l'obra titllen de “boicot” a la participació ciutadana el fet d'haver de preparar les al·legacions a l'agost, amb advocats, tècnics i regidors de vacances. També hi veuen una “estratègia electoralista” del PSC i el PSOE per frenar la crítica de CiU pel retard del projecte.

Pressupost dubtós

Sorprèn també que els 12 quilòmetres entre Abrera i Terrassa hagin de costar gairebé igual que els 35 fins a Granollers. En el projecte, els desmunts i els talussos guanyen la partida als túnels, que en reduirien l'impacte ambiental. Però el cert és que, malgrat
la publicació de l'estudi, partidaris i detractors coincideixen que es trigarà temps a veure feta la B-40.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.