Infraestructures

Infraestructures

Els hereus de l'L12

El perllongament de l'L3 de Zona Universitària a Sant Feliu, la connexió de Reina Elisenda amb Sant Joan de Déu i la línia ferroviària entre Barcelona i Castelldefels estan en diferents fases d'estudi

No s'ha abordat el fet d'allargar l'L1 fins a Sant Boi

Uns projectes han estat víctimes de modificacions i uns altres, en canvi, encara estan al calaix

En aquests moments es troba a expo­sició pública l'estudi infor­ma­tiu de la línia fer­roviària Cas­tell­de­fels-Cor­nellà-Zona Uni­ver­sitària. És a dir, les per­so­nes interes­sa­des en conèixer el pro­jecte es poden acos­tar a l'ofi­cina que el Minis­teri de Foment té al car­rer Ber­gara –i també als ajun­ta­ments dels muni­ci­pis per on pas­sarà la línia– i con­sul­tar els 18 volums en què està desen­vo­lu­pat i deta­llat el traçat. Veu­ran que aquest pro­jecte té una llista d'ante­ce­dents que es remun­ten al 1991: l'actual línia té diver­sos orígens, pro­jec­tes que no s'han con­cre­tat o que s'han modi­fi­cat fins a desem­bo­car en la defi­nició actual. En pri­mer lloc es va estu­diar la via­bi­li­tat d'un ramal de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat entre Sant Boi i Gavà. El 1993 es va par­lar d'un metro lleu­ger, i el 1997 es va estu­diar la pos­si­bi­li­tat de por­tar el tram­via de Sant Boi a Cas­tell­de­fels. Al pla direc­tor d'infra­es­truc­tu­res 2001-2010 es va par­lar de l'L12, entre Sarrià, Sant Boi i Cas­tell­de­fels. El govern tri­par­tit va con­si­de­rar inas­su­mi­ble el cost de l'L12 i, vis­tos els pro­ble­mes de mobi­li­tat que hi havia al Baix Llo­bre­gat, va refor­mu­lar aque­lla línia en qua­tre pro­jec­tes: el per­llon­ga­ment de l'L3 des de Zona Uni­ver­sitària fins a Sant Feliu, el metro del delta del Llo­bre­gat, de Cor­nellà a Cas­tell­de­fels –una línia fer­roviària amb freqüència de metro a càrrec de l'Estat–; la pro­lon­gació de l'L1 de metro de Bell­vitge a Sant Boi i la con­nexió de Reina Eli­senda de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat amb l'hos­pi­tal de Sant Joan de Déu. El Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques (PTOP) va pac­tar el 2006 aquesta refor­mu­lació amb els alcal­des de Bar­ce­lona i de nou muni­ci­pis del Baix Llo­bre­gat.

En alguns casos, els pro­jec­tes han estat vícti­mes de modi­fi­ca­ci­ons, i un d'aquests està de moment al calaix. Aquest últim és el cas del per­llon­ga­ment de l'L1, una obra recla­mada per l'Ajun­ta­ment de Sant Boi, que vol que la ciu­tat tin­gui metro. La nova línia fer­roviària deixa fora del traçat Sant Joan Despí i Sant Feliu de Llo­bre­gat, men­tre que inclou Esplu­gues, on ara no arriba el tren. En aquests anys, el tram­via ha arri­bat a Sant Feliu i a Sant Joan.

Inclo­ses a la futura L3

Així mateix, aques­tes dues ciu­tats estan inclo­ses en l'ampli­ació de la línia 3 de metro, que ha de con­nec­tar la Zona Uni­ver­sitària amb el cen­tre de Sant Feliu enllaçant, també, amb Sant Just Des­vern, el nou hos­pi­tal comar­cal i el Con­sell Comar­cal del Baix Llo­bre­gat, entre altres equi­pa­ments. Foment al·lega, per excloure Sant Joan Despí del traçat de la línia fer­roviària, que Sant Joan ja està con­nec­tat per Roda­lies i que, com que el cen­tre està tan den­sa­ment poblat, no hi hau­ria espai perquè sortís la tune­la­dora amb què es cons­truirà el túnel.

El govern català ha tret a lici­tació la redacció del pro­jecte cons­truc­tiu de la pro­lon­gació de l'L3, men­tre que s'està ela­bo­rant l'estudi infor­ma­tiu de la con­nexió de Reina Eli­senda amb l'hos­pi­tal de Sant Joan de Déu. Són, doncs, pro­jec­tes que estan en marxa, així com la línia Cor­nellà-Cas­tell­de­fels-Zona Uni­ver­sitària. Queda només pen­dent l'L1 entre Bell­vitge i Sant Boi, un pro­ject que segons el PTOP no està apar­cat. Sim­ple­ment, “no es pot fer tot alhora”, asse­nyala un por­ta­veu del depar­ta­ment.

El gruix de l'antiga L12, és a dir, el pro­jecte més com­plex i costós –2.155 mili­ons–, és la línia fer­roviària entre Cas­tell­de­fels, Cor­nellà i Zona Uni­ver­sitària. El traçat triat final­ment sor­tirà de Platja de Cas­tell­de­fels, con­ti­nuarà fins al cen­tre de Cas­tell­de­fels apro­fi­tant el traçat de l'R2 i d'allà tran­si­tarà sub­ter­rani per Gavà, Vila­de­cans, Sant Boi, Cor­nellà i Esplu­gues fins a la Zona Uni­ver­sitària de Bar­ce­lona, on es cons­truirà una estació que con­nec­tarà amb l'L3.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.