Infraestructures

La línia del TAV per a trànsit mixt estarà saturada el 2016

Un estudi de la Cambra adverteix que l'augment del nombre de trens de viatgers i mercaderies pel Pertús obligarà a buscar alternatives

A curt termini, ampliar el tercer rail fins a Portbou, fer la variant de Salt i acabar-la a Figueres

La importància que està asso­lint el tren com a mitjà de trans­port de futur, tant en viat­gers com en mer­ca­de­ries, es pot com­pro­var per exem­ple amb la inten­si­tat amb què es debat el cor­re­dor medi­ter­rani. En aquest con­text, la Cam­bra de Comerç de Girona va encar­re­gar un estudi per conèixer a fons la situ­ació actual i les poten­ci­a­li­tats del fer­ro­car­ril per al trans­port de mer­ca­de­ries a les comar­ques de Girona. Segons el seu pre­si­dent, Domènec Espa­dalé, “estem situ­ats en un punt estratègic i hem d'estar pre­pa­rats per quan tot fun­ci­oni a ple ren­di­ment”.

L'estudi ana­litza el mapa fer­ro­vi­ari gironí actual i fa les pro­pos­tes, perquè sigui com­pe­ti­tiu en els horit­zons del 2016 i el 2026, en funció de la posada en ser­vei del TAV el 2012 o l'estació inter­mo­dal del Far d'Empordà. Del 2016 des­taca la neces­si­tat d'allar­gar el ter­cer rail fins a Port­bou i moder­nit­zar la línia per per­me­tre-hi el pas de com­bois de mer­ca­de­ries més llargs, 750 metres com a mínim. També inclou com­ple­tar l'ane­lla fer­roviària de Figue­res, i fer la vari­ant per a mer­ca­de­ries de Girona, que passa per Salt. Tot això es con­si­dera neces­sari, perquè el cor­re­dor actual del TAV podria que­dar satu­rat el 2016 per l'aug­ment del nom­bre de viat­gers i el crei­xe­ment de les mer­ca­de­ries, coin­ci­dint amb la posada en ser­vei de la segona fase del cen­tre del Far. A més, el tras­llat de pas­sat­gers a la línia del TAV per­metrà alli­be­rar la de Port­bou per a més mer­ca­de­ries, i així apro­fi­tar millor els dos cor­re­dors.

De cara a l'any 2026, les grans millo­res hau­rien de ser allar­gar la vari­ant de Girona fins a Flaçà, con­ver­tir a ample mixt la línia de Ripoll i fer que la de Port­bou sigui només d'ample inter­na­ci­o­nal. També inclou l'eix trans­ver­sal fer­ro­vi­ari, si bé no es con­si­dera pri­o­ri­tari davant l'eix medi­ter­rani.

Per evitar que les mercaderies influeixin el TAV cal portar fins a Portbou l'ample europeu i tancar l'anella de Figueres
Josep Santandreu
president de l'àrea d'ordenació del territori de la cambra
El ferrocarril cada vegada tindrà més importància, i aquí estem en un punt estratègic que hem d'aprofitar
Domènec Espadalé
president de la cambra de comerç de girona

L'estudi es farà arribar a l'Estat i a la Generalitat

El president de la Cambra va dir que aquest estudi, elaborat per l'Institut Cerdà de Barcelona, es farà arribar els propers dies al ministre de Foment, José Blanco, i al conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. També es presentarà a la resta de cambres catalanes.

El tren transporta el 4,1% de les mercaderies

La futura terminal intermodal de Vilamalla i el Far d'Empordà –on coincidiran les línies d'ample ibèric i europeu– és on recauen ara mateix bona part de les expectatives d'aprofitament del corredor mediterrani a la demarcació. El 2012 es preveu que estiguin enllestits els accessos viaris i ferroviaris. En una segona fase, el 2016, es preveu que estigui acabada l'anella de Figueres i la terminal estigui del tot operativa. La relació del centre logístic amb el port de Barcelona i per a la indústria automobilística són dues de les claus per al seu èxit.

L'estació de Girona, en quart lloc en mitjana distància

L'estació de tren de Girona és la quarta de l'Estat espanyol en número de viatgers en mitjana distància, segons les dades del 2007 que reflecteix l'estudi. Amb 2,6 milions d'usuaris, només té davant Barcelona, Madrid i Sevilla. Figueres està en vuitè lloc amb 1,3 milions.

El problema dels pendents als túnels de Girona i el Pertús

Un dels motius pels quals es demana la variant de Girona i el tercer rail fins a Portbou són els excessius pendents que hi ha al túnel del Pertús i als de Girona. Això limita el pas de mercaderies molt pesants. A més, les perilloses també tindran problemes per circular-hi.

Augment del nombre apartadors a la línia del TAV

Com que és de trànsit mixt, es proposa disposar el 2026 de tres punts d'estacionament de trens a la línia del TAV. Com que els trens de mercaderies són molt més lents que els de viatgers, així es podrien apartar per cedir el pas i s'aprofitaria més la capacitat de la línia.

Pressió per l'estació de l'aeroport de Girona

Tot i que l'estudi se centra en el transport de mercaderies, també s'hi analitzen i fan propostes respecte a temes que afecten sobretot el trànsit de viatgers. Un dels més destacats en aquest sentit és el de l'estació de la línia del TAV a l'aeroport de Girona, on ja hi ha una reserva de terrenys feta i que s'inclou en diversos documents de planificació d'infraestructures. Josep Santandreu, president de l'àrea d'ordenació del territori de la Cambra de Comerç, va insistir ahir: “Reivindiquem que es faci aquesta estació, que ja està prevista, i que es connecti amb la terminal de viatgers”. Un dels handicaps, respecte als grans aeroports europeus, és que la línia del TAV passa a 550 metres de la terminal, i per això es proposa que l'enllaç entre l'estació i l'aeroport es faci amb un sistema de transport d'altes prestacions, que estigui sincronitzat amb els serveis que circularan per la línia del TAV. A més, també s'hauria d'afavorir l'enllaç amb l'estació del tren convencional de Riudellots, si bé aquesta encara està més lluny de l'aeroport. Pel que fa a la xarxa de rodalies que s'ha proposat a l'entorn de Girona, entre Flaçà i l'aeroport i amb dues noves estacions a Pedret i l'Avellaneda –fent les funcions de tramvia urbà–, en l'estudi es destaca que s'hauria de completar amb un enllaç directe entre l'estació de Riudellots i l'aeroport. Les freqüències que s'han previst en aquest servei –quatre trens per hora i sentit en hora punta– no haurien de condicionar la capacitat de circulacions de mercaderies, si bé s'adverteix que si s'incrementessin sí que ho farien. Per això s'insisteix en el ramal de mercaderies per Salt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.