Infraestructures

INFRAESTRUCTURES

La polèmica línia de Serinyà a Santa Llogaia pren forma

Tres municipis afectats van demanar que els cables elèctrics fossin soterrats al passadís de l'N-260 per evitar que s'espatllés el paisatge, però Endesa no els va fer cas

Algu­nes de les tor­res de la futura línia de 132 kV entre les subes­ta­ci­ons de Serinyà i de Santa Llo­gaia d'Àlguema ja són ben visi­bles al pai­satge del nord del Pla de l'Estany. La nova infra­es­truc­tura, amb tor­res de 16 metres –i algu­nes de 30 metres– d'alçada passa per zones decla­ra­des hàbitat d'interès comu­ni­tari per la UE o bé són inte­gra­des a la Xarxa Natura 2000 pel seu gran valor pai­satgístic i ecològic, com ara un extrem del pla de Martís i el riu Fluvià.

Amb aques­tes dades a la mà i l'argu­ment que la línia mal­me­tria l'entorn, els ajun­ta­ments de Serinyà, Espo­nellà i Crespià van pre­sen­tar al·lega­ci­ons con­tra l'informe d'impacte ambi­en­tal del pro­jecte –pro­mo­gut per Endesa– però va ser en va. Si bé no posa­ven en dubte que la línia és necessària, pro­po­sa­ven l'alter­na­tiva de fer-la pas­sar, soter­rada, pel cos­tat de les car­re­te­res ja exis­tents (C-66 i N-260) per no fer malbé el pai­satge. Pre­ci­sa­ment és el pai­satge –van asse­nya­lar– el patri­moni fona­men­tal d'aquests tres muni­ci­pis, una part de l'eco­no­mia dels quals depèn del ram del turisme de natura. “No ens van fer cas”, deia la set­mana pas­sada un resig­nat Joan Antoni Ramon, alcalde de Serinyà (ERC).

El muni­cipi més afec­tat, però, és Crespià, perquè la línia el tra­vessa pel mig, lite­ral­ment. Al marge de la qüestió pai­satgística, al veïnat de Pompià tenen el pro­blema afe­git que una de les tor­res es col·locarà molt a la vora d'unes cases. “Amb Endesa vam que­dar que, ja que no acce­dien a can­viar el traçat, almenys que mires­sin de pro­vo­car els mínims efec­tes, però no hi ha manera i no volen bellu­gar la torre ni un centímetre”, va mani­fes­tar ahir l'alcalde, Xavier Quer (CiU).

LA XIFRA

30
metres
és l'alçada d'algunes de les torres de la línia, tot i que la majoria són de 16 metres.

Un total de 38 torres noves

Entre les dues subestacions hi haurà 101 torres, però només 38 seran noves. Aquestes, repartides al llarg de 8,5 km, són precisament les que afecten els tres municipis del Pla de l'Estany que van al·legar contra l'informe d'impacte ambiental del projecte. Per a la resta del traçat –ja a l'Alt Empordà– s'aprofiten les torres existents. A més de Serinyà, Esponellà i Crespià, la nova línia creuarà els termes de Cabanelles, Navata, Ordis, Avinyonet de Puigventós, Vilafant i Santa Llogaia d'Àlguema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.