L'alcalde del Morell està disposat a portar les seves reclamacions a la UE

Diversos ajuntaments demanen una altra rotonda per allunyar el transport químic dels nuclis urbans

Les patro­nals reve­len que la bata­lla lliu­rada pel Morell fun­ci­ona com a excusa pre­di­lecta del Minis­teri de Foment a l'hora de jus­ti­fi­car els retards si més no en el pri­mer tram de l'auto­via. «Em donen un poder que no tinc», comenta Gui­no­vart, al res­pecte. El cas, però, és que el seu Ajun­ta­ment ha estat el més bel·lige­rant i exi­gent res­pecte a la tra­mi­tació de l'auto­via. Després d'acon­se­guir un estudi d'impacte ambi­en­tal més acu­rat i el com­promís esta­tal d'ins­tal·lar pan­ta­lles acústi­ques a les zones pro­pe­res a les pobla­ci­ons, ara el bat­lle con­ver­gent té enfo­cats dos objec­tius més als quals no pensa renun­ciar. D'una banda, reclama la incor­po­ració al pro­jecte d'una rotonda d'accés a l'A-27 més al nord que la pro­jec­tada a l'entrada de la Pobla de Mafu­met. Els ajun­ta­ments de la Pobla, Vila­llonga del Camp i el Rou­rell li donen suport. Gui­no­vart, però, va més enllà i, tot i adme­tre la pre­dis­po­sició al diàleg de la Sub­de­le­gació del Govern espa­nyol a Tar­ra­gona, con­si­dera que el rebuig a les seves rei­vin­di­ca­ci­ons incom­pli­ria la nor­ma­tiva euro­pea de trans­port de mer­ca­de­ries peri­llo­ses, per la qual cosa està dis­po­sat a denun­ciar el cas a Brus­sel·les. «El polígon químic ha de tenir una sor­tida d'emergència el més a prop pos­si­ble», insis­teix.

A més a més, també està pen­dent d'asso­lir un acord a qua­tre ban­des amb Foment, l'Admi­nis­tra­dor d'Infra­es­truc­tu­res Fer­roviàries (Adif) i Rep­sol per garan­tir una solució per al bar­ranc de Manyé, en el punt de con­fluència entre la riera, la futura auto­via i l'antiga línia fer­roviària Reus-Roda, en l'àmbit d'influència del polígon químic. Gui­no­vart creu que l'actual pro­jecte de l'auto­via en aquest punt no dóna una solució ade­quada a la inun­da­bi­li­tat de la zona. «Si no ho solu­ci­o­nen, pre­sen­ta­rem un con­tenciós admi­nis­tra­tiu», avisa. L'Ajun­ta­ment con­ti­nua sense haver sig­nat les actes d'expro­pi­ació dels ter­renys muni­ci­pals per on ha de discórrer la con­tro­ver­tida auto­via.

Molts esculls i poca terra

El primer tram de l'A-27, entre Tarragona i el Morell, s'ha convertit en un niu de sorpreses per al Ministeri de Foment. La coincidència del traçat amb l'anomenada mina dels Tarragonins, que subministra aigua a pagesos de Constantí, l'encreuament amb l'AP-7 o les restes arqueològiques en la zona de coincidència amb el corredor mediterrani del tren han estat alguns dels esculls. Tant per salvaguardar la galeria d'aigua com perquè l'autovia pugui creuar l'AP-7 per sobre i no per sota –com es preveia inicialment–, el ministeri havia previst fer modificacions del projecte, però en el cas de la mina fonts d'Unió de Pagesos a Constantí asseguren que no en tenen cap notícia. En general, per acabar-ho d'adobar, fonts properes a l'execució del projecte admeten que fins i tot hi ha problemes per aconseguir terra que es compacti fàcilment, per aixecar els talussos. La terra de la zona és idònia per al conreu de l'avellana, però per trobar-ne de bona per a l'obra s'han de fer treballs d'extracció que suposen un cànon afegit, quan no surten argiles inestables.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.