Serveis

La Generalitat engegarà el 2014 dues línies de bus exprés a Girona

Les primeres de la demarcació seran Girona-Olot i Girona-Blanes

El servei serà en vehicles d'altes prestacions i amb prioritat de pas

L'any que ve es destinaran 10 milions a la xarxa gironina, un 4% més

Es posaran en marxa a mitjan 2014. Ara en funcionen sis a Barcelona

El pres­su­post de la Gene­ra­li­tat per al 2014 pre­veu una inversió de 10 mili­ons per a les xar­xes d'auto­bu­sos de les comar­ques giro­ni­nes, 400.000 euros més que aquest any (un 4,2% més). Aquest incre­ment anirà bàsica­ment des­ti­nat a la cre­ació de les pri­me­res línies de bus exprés a la demar­cació. Segons expli­quen fonts del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, que des­ta­quen la pri­o­ri­tat que es dóna des de la Gene­ra­li­tat a la política en trans­ports públics, les noves línies cobri­ran les rutes Girona-Olot i Girona-Bla­nes i la pre­visió és posar-les en fun­ci­o­na­ment a mit­jan 2014.

La xarxa de busos exprés de la Gene­ra­li­tat, que va estre­nar les pri­me­res línies a finals del 2012, pre­veu un total de 40 línies a Cata­lu­nya –les que el 2011 van por­tar més viat­gers–: dinou a Bar­ce­lona i set a cadas­cuna de les altres tres demar­ca­ci­ons. Actu­al­ment, ja n'hi ha sis en fun­ci­o­na­ment a la demar­cació de Bar­ce­lona, que enlla­cen la capi­tal cata­lana amb diver­ses pobla­ci­ons del Vallès i amb Igua­lada.

Pel que fa a les set línies pre­vis­tes a Girona, cal dir que, de fet, les dues que entra­ran en fun­ci­o­na­ment el 2014 són en rea­li­tat tres, ja que la ruta Girona-Bla­nes és la suma de Girona-Llo­ret i Llo­ret-Bla­nes. Pel que fa a la ruta Girona-Olot, cal des­ta­car que també té Banyo­les com a parada intermèdia. Que­da­ran pen­dents per a més enda­vant Girona-Palamós, Girona-Santa Coloma de Far­ners, Girona-l'Estar­tit i Figue­res-Roses.

La prin­ci­pal carac­terística d'aquest nou ser­vei és, com el seu nom indica, la velo­ci­tat comer­cial alta; és a dir, tra­jec­tes de menor durada. Això s'acon­se­gueix amb poques para­des i usant els car­rils bus, i sobre­tot gràcies a la pri­o­ri­tat semafòrica bàsica­ment en els acces­sos a les ciu­tats: quan el bus s'acosta, el semàfor es posa verd. L'altre gran tret de la xarxa de busos expres és que els vehi­cles que s'uti­lit­zen –un terç del cost dels quals l'assu­meix la Gene­ra­li­tat (la resta, l'ope­ra­dor)– són d'última gene­ració, poc con­ta­mi­nants i amb altes pres­ta­ci­ons. A més de millo­res en la como­di­tat i l'acces­si­bi­li­tat, dis­po­sen, per exem­ple, de Wi-Fi. Altres carac­terísti­ques són unes para­des fun­ci­o­nals i ben equi­pa­des amb infor­mació en temps real, i una bona freqüència en hores punta, que encara no s'ha con­cre­tat en el cas de les noves línies giro­ni­nes.

Trens

Rodalies es posarà en marxa el primer trimestre, amb un tren cada hora en cada sentit entre Blanes i Figueres

El govern destinarà l'any que ve 3.460.000 euros a la posada en marxa del servei de rodalies de Girona, que té previst engegar el primer trimestre del 2014, paral·lelament al de Tarragona, mentre que el de Lleida s'engegarà més cap a mitjan any que ve. Inclourà un tren cada hora entre Blanes i Figueres entre les sis del matí i les deu de la nit, i cada dues hores, entre Figueres i Portbou; la mateixa alta freqüència que estava prevista des que es va projectar el servei, que inicialment s'havia anunciat per a la primavera del 2012. Finalment es llançarà, doncs, gairebé dos anys després. Tot i el gran canvi per a la mobilitat ferroviària gironina que suposarà l'entrada en funcionament de tants nous trens diaris amb parada a totes les estacions, la intenció és no disminuir el nombre de trens regionals, que actualment són vuit en cada sentit. El que sí que caldrà, segurament, serà reajustar alguns horaris. El nou servei de rodalies de Girona, que es coordinarà amb la línia de tren del Maresme, inclourà les vint estacions del recorregut: Blanes, Tordera, Maçanet-Massanes, Sils, Caldes de Malavella, Riudellots, Fornells de la Selva, Girona, Celrà, Bordils-Juià, Flaçà, Sant Jordi Desvalls, Camallera, Sant Miquel de Fluvià, Vilamalla, Figueres, Vilajuïga, Llançà, Colera i Portbou.

Ports

Inversió a Roses, per millorar les instal·lacions dels vaixells de creuer, i a Palamós, per pavimentar el moll comercial

Els ports gironins s'enduen 2.840.000 euros del total de 5.930.000 pressupostats a tot Catalunya.

El port gironí que rebrà una inversió pública més alta és el de Roses, amb 1.180.000 euros. La majoria serà per millorar les instal·lacions destinades als vaixells de creuer. Així, es destinaran 400.000 euros a l'adequació del moll oest com a moll de grans eslores i vaixells de creuer i 200.000 a dragatges a la zona nàutica, que no és clar si serà perquè els vaixells de creuer que ara han d'amarrar a mitja badia puguin amarrar a port o bé només perquè puguin fondejar millor. També es preveu una partida de 380.000 euros per remodelar la zona interior del port esportiu.

Pel que fa a la resta de ports de la demarcació de Girona, destaquen en el pressupost per al 2014 de la Generalitat les partides destinades a la pavimentació del moll comercial i de la zona de venda de peix de Palamós (un total de 360.000 euros), a les remodelacions de les llotges de peix de Llançà (250.000) i l'Escala (200.000), a la renovació de les passarel·les del port esportiu de Blanes (200.000) i una dotació per al passeig marítim del Port de la Selva (100.000).

Vuit milions per mantenir carreteres

El pressupost de la Generalitat per al 2014 preveu una inversió d'uns vuit milions d'euros en conservació de carreteres a les comarques gironines, uns 700.000 euros més que el 2012 (un 9,6% més). Des de Territori i Sostenibilitat expliquen: “Ja que no es pot invertir en noves carreteres, volem fer segures les que ja existeixen amb un bon nivell de manteniment.” En la inversió comarcalitzada, destaquen els 1,3 milions que es destinaran al Gironès i els més de 800.000 tant al Pla de l'Estany com a l'Alt Empordà.

A banda del manteniment, la principal inversió en carreteres serà per a les millores de la seguretat viària a l'N-141e (la “carretera de la vergonya”). El projecte es va posar a licitació per 1,7 milions a l'octubre i s'ha d'adjudicar les pròximes setmanes perquè les obres han de començar al gener. El pressupost del 2014 preveu tres partides de 400.000 euros (una per a Anglès, una a Bescanó i una altra a les Planes).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia