Serveis

L'estafa dels autobusos d'Alcoi

DES DE LA BALCONADA DEL BARRANC DEL CINC

Torna el trans­port públic a estar d'actu­a­li­tat. Set­ma­nes dis­cu­tint com adeqüem les línies per a que la des­pesa no es menge els recur­sos públics. Però comen­cem pel prin­cipi. Al 1999 el PP i el PSOE van pri­va­tit­zar els auto­bu­sos, amb l'opo­sició fron­tal d'Esquerra Unida. El dèficit anual de 670 mil euros va ser uti­lit­zat per jus­ti­fi­car la seua con­cessió a una empresa pri­vada. Popu­lars i soci­a­lis­tes ens asse­gu­ra­ren que Subús rebai­xa­ria la fac­tura. Docs bé, catorze anys després la des­pesa ha aug­men­tat fins arri­bar als 2'1 mili­ons d'euros. L'empresa s'embut­xaca, tots els anys, 1'4 mili­ons (233 mili­ons de pes­se­tes) més la recap­tació ínte­gra dels usu­a­ris.

El negoci per­fecte. Com la banca, sem­pre gua­nyen: si bai­xen els usu­a­ris, l'empresa no perd un euro; si el ser­vei empit­jora, Tuasa gua­nya el mateix. Millor dit, gua­nya més, jus­ti­fica un aug­ment de la sub­venció muni­ci­pal que el PP (durant la dècada omi­nosa) ha apro­vat sis­temàtica­ment a major glòria del bene­fici pri­vat.

Ara aprova el ple­nari una modi­fi­cació de línies que estal­viarà 700 mil euros cada any, en part, mit­jançant la reducció sala­rial injusta als tre­ba­lla­dors que ani­ran a l'atur un mes de manera rotatòria. Una modi­fi­cació que haguera estat pos­si­ble fa qua­ranta dies. Però el PP i el Bloc han vol­gut fer palesa una qüestió evi­dent, que el govern està en mino­ria. Un retard que li ha cos­tat a la ciu­ta­da­nia més de 60 mil euros. Una vegada més, mol­tes gràcies.

Els argu­ments per demo­rar l'acord han estat molt sig­ni­fi­ca­tius. El Par­tit Popu­lar diu que ells apro­ven qual­se­vol pro­posta que ve de l'empresa i això ja ho sabíem, no calia espe­rar-nos més d'un mes. L'excusa del Bloc és més sor­pre­nent i a hores d'ara encara resulta difícil d'enten­dre. Uti­lit­zar la cre­ació del Con­sell Social (o de la Ciu­tat o de Con­sells, o com final­ment s'ano­mene) com a moneda de canvi per apro­var o no el pro­blema dels auto­bu­sos és inde­fen­sa­ble. Però la rea­li­tat és que la dilació només ha bene­fi­ciat els interes­sos econòmics de Subús.

Apro­vat “l'apa­nyo” ha arri­bat el moment d'afron­tar el pro­blema seri­o­sa­ment o en poc temps la fac­tura tor­narà a ser immensa i, molt pro­ba­ble­ment, ens tro­ba­rem davant un con­flicte com el de la brossa a Madrid. És impres­cin­di­ble rea­lit­zar una audi­to­ria pública del ser­vei. No podem con­ti­nuar pagant el que l'empresa demana sense assa­ben­tar-nos del cost real del ser­vei, que ara per ara des­co­nei­xem. En gener l'empresa recla­mava a l'Ajun­ta­ment 1'7 mili­ons per liqui­dació d'anys ante­ri­ors i, final­ment, va resul­tar que eren 500.000 euros menys. I es que durant més d'una dècada l'empresa ha fet el que ha vol­gut amb el beneplàcit del PP.

I quan ajus­tem el dèficit anual al cost real del ser­vei, caldrà denun­ciar els rei­te­rats incom­pli­ments del plec de con­di­ci­ons. Per estu­diar imme­di­a­ta­ment, a con­ti­nu­ació, la pos­si­bi­li­tat de res­ca­tar el ser­vei, perquè la pri­va­tit­zació dels ser­veis és un bon negoci per a uns pocs i una estafa per a la ciu­ta­da­nia.

(*) Diego Luis Fernández Vila­plana és el Coor­di­na­dor d'Esquerra Unida d'Alcoi



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia