Infraestructures

Trenta anys unint dos mons

Tot i ser comarques veïnes, el Berguedà i la Cerdanya vivien d'esquena l'una de l'altra i el túnel del Cadí va apropar-les avui fa 30 anys

Amb aquesta infraestructura també es va potenciar l'eix entre Barcelona i París

“Aquest túnel és un acte de fe en nosal­tres matei­xos.” Amb aques­tes parau­les el lla­vors pre­si­dent del govern, Jordi Pujol, inau­gu­rava el túnel del Cadí tal dia com avui de l'any 1984 en un acte al qual van assis­tir un miler de per­so­nes. La cons­trucció del túnel es va fer amb la inversió de cai­xes d'estal­vis, empre­ses i par­ti­cu­lars cata­lans que el 1980 van crear Infra­es­truc­tu­res Cata­lu­nya SA per finançar l'obra.

“Aquell dia tota la família vam pujar al cotxe i vam cre­uar el túnel”, recorda Sergi Roca, pre­si­dent del Con­sell Comar­cal del Ber­guedà. Roca explica que la cons­trucció d'aquesta infra­es­truc­tura era un reclam històric des de començaments del segle XX, quan es van expan­dir les colònies indus­tri­als per l'eix del Llo­bre­gat i es volien trans­por­tar les mer­ca­de­ries cap a França i poten­ciar l'inter­canvi comer­cial entre el Ber­guedà i la Cer­da­nya, dues comar­ques veïnes però que vivien d'esquena perquè les sepa­rava una bar­rera natu­ral lla­vors infran­que­ja­ble: els Piri­neus.

Per al Ber­guedà, asse­nyala Roca, el túnel ha com­por­tat molts bene­fi­cis. El pre­si­dent del Con­sell deta­lla que hi ha per­so­nes que han adqui­rit al Ber­guedà una segona residència per anar a esquiar a la Cer­da­nya. A més, asse­gura que ha gene­rat opor­tu­ni­tats labo­rals a per­so­nes que tre­ba­llen a les ins­tal·laci­ons del túnel o a l'altre cos­tat dels Piri­neus. Els habi­tants del Ber­guedà, la Cer­da­nya i l'Alt Urgell tenen una boni­fi­cació i per a ells el peatge és gratuït.

“A la Cer­da­nya hi va haver un abans i un després”, remarca Edu­ard Cor­rea, cap de l'àrea del Patro­nat Comar­cal de Turisme de la Cer­da­nya. Abans aquesta comarca que­dava pràcti­ca­ment aïllada, espe­ci­al­ment a l'hivern, quan nevava, però amb la cons­trucció del túnel ha vis­cut un boom turístic. En aquest sen­tit, Cor­rea deta­lla que el 1983 hi havia unes 8.000 sego­nes residències a la Cer­da­nya, men­tre que ara n'hi ha 14.000. També des­taca que s'ha incre­men­tat el turisme que va a pas­sar-hi un sol dia. “Vénen a esquiar, a fer sen­de­risme o a bus­car bolets, per exem­ple”, pre­cisa. Abans, per la collada de Toses, es podia tar­dar fins a tres hores per anar de Bar­ce­lona a la Cer­da­nya, men­tre que pel túnel del Cadí s'hi arriba en una hora i mitja.

Cor­rea creu que es podria treure encara més pro­fit del turisme diari si el peatge no fos tan car (11,66 euros per a un turisme con­ven­ci­o­nal). “La Gene­ra­li­tat és la que fixa els preus”, asse­gu­ren fonts de l'empresa con­ces­sionària, Túnels Bar­ce­lona Cadí, que ges­ti­ona aquesta infra­es­truc­tura des de l'1 de gener del 2013.

Ricard Font, secre­tari d'Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat, opina que la cons­trucció del túnel era “una neces­si­tat evi­dent per tenir una via ràpida i fàcil per con­nec­tar Bar­ce­lona i els Piri­neus”. Per Font la Cer­da­nya ha estat la comarca més bene­fi­ci­ada i ha vist “com el seu PIB ha pas­sat d'estar per sota de la mit­jana a estar per sobre”, gràcies a l'incre­ment del turisme. També creu que ha com­por­tat més opor­tu­ni­tats de negoci per a aquesta comarca i per a l'Alt Urgell i ha incre­men­tat les rela­ci­ons comer­ci­als amb Andorra. “Ha con­nec­tat els Piri­neus amb el món perquè ara poden arri­bar més fàcil­ment al port o aero­port de Bar­ce­lona i és una via ràpida per a la impor­tació i l'expor­tació”, des­taca.

El pri­mer any pel túnel van pas­sar-hi una mit­jana de 2.288 vehi­cles dia­ris, men­tre que el 2013 n'hi van pas­sar 5.732 al dia. L'any amb més trànsit va ser el 2009, quan hi van cir­cu­lar 6.886 vehi­cles al dia.

Mirada a França

El Bages també se n'ha bene­fi­ciat. Pere Casals, pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Man­resa, afirma que aquesta infra­es­truc­tura ha poten­ciat les rela­ci­ons comer­ci­als del Bages amb França en sec­tors com ara l'aeronàutica, l'agrícola o el químic. “De les mines de Sallent i Súria s'extreu potassa que després va cap a Tolosa”, remarca. Casals, però, lamenta que les empre­ses i els trans­por­tis­tes bagencs no tenen cap boni­fi­cació en el peatge del túnel i això, opina, impe­deix que pugui créixer més el comerç entre el Bages i França.

Joan Boix, pre­si­dent de la dele­gació de la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona al Ber­guedà, va subrat­llar que aquesta comarca era un “cul-de-sac perquè no es podia anar més al nord”, però ara poden arri­bar fins a França. “Aquí, al Ber­guedà, hi ha mol­tes ser­ra­do­res i ara ens podem apro­vi­si­o­nar de fusta de la Cer­da­nya fran­cesa, que ens queda més a prop que Tar­ra­gona”, des­taca. Roca hi afe­geix que el túnel del Cadí forma part de l'eix de l'E-9 per unir Bar­ce­lona amb París i Rot­ter­dam i per això s'ha con­ver­tit en “la porta cap a Europa”. No obs­tant això, diu que aquest eix encara té algu­nes man­can­ces i reclama que “es potenciï l'E-9 perquè sigui una car­re­tera com­pe­ti­tiva”. Per la seva banda, Font va expli­car que estan redac­tant un pro­jecte per millo­rar el tram entre Berga i Bagà per des­con­ges­ti­o­nar el trànsit en aquest tram.

LES DATES

29.10.84
S'inaugura
el túnel del Cadí, que uneix el Berguedà amb la Cerdanya i França, i permet travessar els Pirineus.

LES FRASES

01.01.13
La gestió
passa a mans de l'empresa privada Túnels Barcelona Cadí, però la propietat continua sent pública.

LES XIFRES

Ara, des dels Pirineus es pot arribar més de pressa al port i aeroport de Barcelona
Ricard Font
Secretari d'Infraestructures i Mobilitat
El Berguedà era un cul-de-sac, perquè no es podia anar més al nord
Joan Boix
president de la delegació de la Cambra de Comerç al Berguedà
5.026
metres
és el que fa aquest túnel, el tercer més llarg de Catalunya, després dels dos de Vielha.
5.732
vehicles
al dia circulen per la infraestructura que travessa els Pirineus; el 2009 hi circulaven 6.886 vehicles al dia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia