Infraestructures

Un túnel a preu d'or

TP Ferro vol una altra indemnització pel tram transfronterer del TAV perquè no hi passen prou trens

L'Estat ja li hauria pagat fins ara 200 milions

CiU demanarà al Congrés si no seria més barat rescindir el contracte

La indemnització està prevista en el contracte signat pel govern d'Aznar

El túnel del TAV al Pertús està sor­tint a preu d'or als con­tri­bu­ents. TP Ferro, la con­ces­sionària encar­re­gada de la cons­trucció tant del túnel que tra­vessa el Piri­neu com del tram de via entre Figue­res i Per­pinyà, reclama una altra indem­nit­zació milionària als governs espa­nyol i francès perquè no s'estan com­plint les expec­ta­ti­ves del trànsit de trens. I ho fa, d'una banda, perquè té pro­ble­mes econòmics i, de l'altra, perquè el con­tracte que va sig­nar l'any 2004 amb el govern espa­nyol, lla­vors amb Fran­cisco Álva­rez-Cas­cos com a minis­tre de Foment del govern de José María Aznar (PP), conté una clàusula que ho per­met.

En con­tret, aquell docu­ment dóna faci­li­tats a la con­ces­sionària, par­ti­ci­pada al 50% per la cons­truc­tora ACS, de Flo­ren­tino Pérez, i per la fran­cesa Eif­fage, per dema­nar com­pen­sa­ci­ons “per expec­ta­ti­ves de negoci no com­pler­tes”.

De fet, aquesta clàusula ja es va uti­lit­zar quan TP Ferro va dema­nar que li com­pen­ses­sin el retard de la posada en fun­ci­o­na­ment del TAV, que va tenir el tram de via que havia cons­truït entre Figue­res i Per­pinyà atu­rat durant gai­rebé dos anys, i a mig gas fins que el 8 de gener del 2013 va entrar en fun­ci­o­na­ment tota la línia. Pre­ci­sa­ment, en aquell moment el Con­sell de Minis­tres, el gener del 2010, ja va fer un paga­ment a TP Ferro de 128 mili­ons pel retard de la línia d'alta velo­ci­tat. Aque­lla pri­mera indem­nit­zació, segons el dipu­tat al Congrés per CiU Jordi Xuclà, a hores d'ara ja seria més ele­vada perquè, segons afirma, “després s'han fet altres paga­ments que sumen 173 mili­ons, i se n'inves­ti­guen d'altres que podrien arri­bar als 200 mili­ons, una xifra escan­da­losa que hau­ria permès fer les obres de l'N-II a Girona”, denun­cia. A més, ja va dema­nar 350 mili­ons d'euros més de com­pen­sació, en aquest cas per un sobre­cost de l'obra.

Per tot ple­gat, CiU dema­narà al Congrés si no seria més barat res­cin­dir el con­tracte amb TP Ferro i res­ca­tar el tram que no pas con­ti­nuar pagant indem­nit­za­ci­ons. També pre­gun­tarà de quin import par­lem en aquest cas, que s'esgo­tin les vies abans de pagar i si hi ha una via judi­cial oberta actu­al­ment. I és que la con­ces­sionària esta­ria dis­po­sada a anar als tri­bu­nals inter­na­ci­o­nals per aquesta qüestió.

TP Ferro es va limi­tar a va adme­tre ahir a aquest diari nego­ci­a­ci­ons amb els estats per rebre una pos­si­ble indem­nit­zació per com­pen­sar els pro­ble­mes econòmics que té en no com­plir-se les pre­vi­si­ons de trànsit de trens, i també amb les enti­tats finan­ce­res que li van con­ce­dir crèdits per finançar l'obra, que va cos­tar 950 mili­ons. Però va al·legar que té un con­tracte de con­fi­den­ci­a­li­tat que li impe­deix donar més detalls.

Aquest diari es va posar en con­tacte tant amb la Sub­de­le­gació del Govern espa­nyol a Girona com amb el Minis­teri de Foment per pre­gun­tar sobre aquesta qüestió, però no va obte­nir res­posta.

LES XIFRES

950
milions
d'euros va costar la construcció del túnel del TAV al Pertús i la via entre Figueres i Perpinyà.

LA FRASE

128
milions
va pagar l'Estat espanyol a TP Ferro el 2010 pel retard de la resta de l'obra. Ara podrien ser 200 milions.
Defensarem que no es faci front al pagament fins que un tribunal es pronunciï, no com en el Castor
Pere Macias
diputat al congrés per ciu


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia