Infraestructures

El tràngol de l'N-340

Camioners que ara hauran d'agafar l'autopista demanen que sigui gratuïta mentre bars i gasolineres de l'N-340 veuen perillar els seus negocis

Alcaldes dels pobles afectats pel pas de l'N-340 es reuneixen avui per demanar més mesures

Anar de Tor­re­dem­barra a Vila­franca per l'N-340 es con­ver­teix en un drama per a molts turis­mes, sobre­tot a l'estiu, quan, a l'intens trànsit de cami­ons habi­tual, s'hi afe­gei­xen els cen­te­nars de cot­xes que fan ser­vir la via per acce­dir a les plat­ges del lito­ral. A par­tir d'aquest estiu, però, aquest serà un dels trams en què que­darà pro­hi­bida la cir­cu­lació de cami­ons. La mesura, anun­ci­ada pel con­se­ller Santi Vila després de reu­nir-se amb la minis­tra de Foment, Ana Pas­tor, també afecta un tram de la mateixa N-340 (el que va d'Orpesa a l'Hos­pi­ta­let de l'Infant) i un altre a l'N-240, el que va de Mont­blanc cap a Lleida.

Pels alcal­des i veïns afec­tats, tota mesura és insu­fi­ci­ent, i pre­ci­sa­ment avui alguns alcal­des de muni­ci­pis per on passa l'N-340 es reu­ni­ran amb dipu­tats i sena­dors de la demar­cació per dema­nar-los suport en vista dels pro­ble­mes de satu­ració de la via i l'ele­vada sinis­tra­li­tat que regis­tra. Els cami­o­ners, en canvi, a través de la Fede­ració Empre­sa­rial d'Auto­trans­port de Tar­ra­gona (FEAT), ja han anun­ciat que no es que­da­ran de braços ple­gats davant la mesura, que els per­ju­dica perquè els obliga a pagar part d'un peatge que ara es podien estal­viar.

“Això és una ver­go­nya. Pots cir­cu­lar per tot arreu gra­tis i aquí a Cata­lu­nya has de pagar 50 euros en peat­ges per poder tre­ba­llar.” Manuel Sánchez Galindo és de Santa Coloma de Gra­me­net, es dedica al negoci de la pedra i neces­sita cami­ons per trans­por­tar-la. Està de ruta i ha fet parada al bar cafe­te­ria Petro­cat que hi ha a la mateixa N-340, just pas­sada l'entrada del polígon Foix de l'Arboç. És un bar modest, amb una àmplia zona d'apar­ca­ment, que està pen­sat bàsica­ment perquè hi faci parada gent que està de ruta. Des de dar­rere la barra del bar, la sentència és clara: “Un 90% del que fac­tu­rem és gràcies als cami­o­ners. Aquí paren a esmor­zar, a dinar i a fer el cafè ara a la tarda”, explica la cam­brera, i con­clou: “Això no és un bar de poble, és un bar de car­re­tera.” La con­versa es va ani­mant i ara és Juan Uceda, un autònom amb camió propi, el que acaba d'entrar per pren­dre un cafè. Fa 12 anys que és trans­por­tista. Ha de fer mans i mànigues perquè el negoci rut­lli, i això vol dir anar de Tar­ra­gona a Bar­ce­lona per la naci­o­nal sem­pre que es pugui: “Si vaig car­re­gat, agafo un tram d'auto­pista per estal­viar-me l'Ordal, però, si no, ho faig tot sense pagar peatge”, explica. Ell, com la majo­ria dels cami­o­ners que van entrant i afe­gint-se a la con­versa, es queixa no només de la neces­si­tat d'haver de pagar a Cata­lu­nya, sinó també del preu i dels pocs ser­veis que ofe­rei­xen les vies de paga­ment. “A Pam­plona també et fan pagar, però allò no té res a veure amb el que et cobren aquí”, diu un altre trans­por­tista i un quart també hi fica culle­rada: “Fora d'Espa­nya has de pagar a tot arreu, però allà tens zones de des­cans cada 20 quilòmetres, àrees de ser­vei amb dut­xes i de tot... Res a veure amb el que hi ha aquí.” Tots són cons­ci­ents que el pas de cami­ons per una via com l'N-340 alen­teix la cir­cu­lació, però no es volen atri­buir la res­pon­sa­bi­li­tat de l'alta sinis­tra­li­tat de la car­re­tera. “En la majo­ria d'acci­dents no hi ha cami­ons impli­cats”, es jus­ti­fi­quen. En Manuel va fer l'última apor­tació abans de mar­xar: “Si volen dei­xar la via lliure de cami­ons, ho trobo per­fecte, però que els dei­xin cir­cu­lar gratuïtament per l'auto­pista, que amb set anys de crisi el sec­tor ja no pot assu­mir res més.”

A pocs metres de la cafe­te­ria, a la gaso­li­nera Cepsa, que ara està en obres, la notícia s'ha rebut amb una ale­gria simi­lar: “Aquesta mesura ens mata”, diu sense embuts Bar­bara Lavicka. La mei­tat de la caixa la fan gràcies als cami­o­ners i, pre­ci­sa­ment per fide­lit­zar una parada que pot supo­sar uns 800 euros de caixa si omplen el dipòsit, a la gaso­li­nera havien ini­ciat una cam­pa­nya diri­gida específica­ment a cami­o­ners autònoms. “Si per aquí no pas­sen cami­ons, dei­xa­rem de fac­tu­rar entre 2.000 i 3.000 euros al dia, i això voldrà dir subs­ti­tuir-me a mi per un cai­xer”, con­clou amb resig­nació.

Gaso­li­ne­res i res­tau­rants són els prin­ci­pals dam­ni­fi­cats del tram d'apro­xi­ma­da­ment 35 quilòmetres que hi ha entre l'entrada a l'auto­pista de Tor­re­dem­barra i la sor­tida Vila­franca Sud. Sense cami­ons caldrà rein­ven­tar-se, i res­tau­rants com ara La Bleda de Bell­vei, també a l'N-340, ja n'han après: “Que trau­ran els cami­ons? A mi m'és indi­fe­rent”, diu amb certa sorna el pro­pi­e­tari. Està a peu de car­re­tera, just al cos­tat d'un revolt que si no s'arre­gla és impos­si­ble que hi entrin cami­ons. “Fa anys que rei­vin­dico la millora dels acces­sos i al final he con­so­li­dat el negoci pres­cin­dint dels cami­ons”, con­clou. D'ell, n'hau­ran d'apren­dre els altres.

L'Arboç respira: “El pas de camions és continu”

En aquest tram concret entre Torredembarra i Vilafranca del Penedès, l'N-340 discorre entre diversos termes municipals. A Creixell i Roda de Berà, passa pel mig de xalets i al costat de càmpings, i en el cas de municipis com Bellvei i la Gornal, la via només els toca de resquitllada. En altres municipis com Santa Margarida i els Monjos, viuen aliens a l'N-340 gràcies a la variant, però en d'altres com l'Arboç la pateixen de ple i, de fet, aquí passa pel bell mig del poble reconvertida en avinguda dels Herois de 1808. Al número 53, la família Artigau respira contenta per l'anunci. La casa deixarà de trontollar a causa del pas de camions i també es notarà a l'hora de fer neteja. Mercè Olivella, que té una botiga de mobles a peu de carretera, també està satisfeta per la notícia: “El pas de camions és continu i aquí ningú no respecta la velocitat”, exemplifica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia