Medi ambient

Arrenca la marca Ebre Biosfera

Les dues cooperatives del Delta no s'incorporaran al nou segell

El Copate preveu que un centenar d'empreses s'hi acrediten abans de final d'any

La marcaaprofita el logotip del Patronat de Turisme de l'Ebre

La marca Ter­res de l'Ebre, Reserva de la Bios­fera comença a cami­nar aquest mes de juliol després d'un llarg peri­ple que va començar el 2008 i que va cul­mi­nar fa dos anys amb l'apro­vació de la can­di­da­tura ebrenca per part de la Unesco. A par­tir d'avui les empre­ses agro­a­li­mentàries, d'arte­sa­nia i ser­veis turístics poden adreçar-se al Con­sorci de Polítiques Ambi­en­tals de les Ter­res de l'Ebre (Copate), als con­sells comar­cals ebrencs o a la Cam­bra de Comerç de Tor­tosa i sol·lici­tar la docu­men­tació per adhe­rir-se a la marca, que apro­fita el logo­tip del Patro­nat de Turisme de les Ter­res de l'Ebre. “El logo­tip del Patro­nat de Turisme ja és cone­gut, no cal posar-hi més segells”, va mani­fes­tar el dele­gat del govern a les Ter­res de l'Ebre, Xavier Pallarès, que hi va afe­gir: “Ara comença la feina de pro­moció perquè les empre­ses vegin que aquest dis­tin­tiu els pot fer créixer les ven­des.”

El comitè ava­lu­a­dor de la marca, for­mat pel Copate i la Cam­bra de Comerç, es reu­nirà una vegada al mes per apro­var les sol·lici­tuds de les empre­ses que es pre­sen­ten, que han d'adqui­rir uns com­pro­mi­sos de millora de qua­li­tat del pro­ducte, de sos­te­ni­bi­li­tat ambi­en­tal i res­pon­sa­bi­li­tat social i com­plir-los en el ter­mini de tres anys. L'oli, la fruita dolça, l'arròs, els cítrics, la mel, els pro­duc­tes aqüícoles i la pesca són alguns dels pro­duc­tes que el Copate va posar ahir com a exem­ples dels que poden adhe­rir-se a la marca Ebre Bios­fera. Però les dues coo­pe­ra­ti­ves arros­se­res del Delta, que con­cen­tren la major part de la pro­ducció, no tenen interès a uti­lit­zar-la. “No volem posar pals a les rodes a ningú, però les con­di­ci­ons que se'ns impo­sen per uti­lit­zar la marca Reserva de la Bios­fera no ens bene­fi­cien, ens obli­guen a man­te­nir uns com­pro­mi­sos que no sabem si d'aquí a tres anys podrem res­pec­tar. No volem cap obli­gació”, va asse­nya­lar el pre­si­dent de la Cam­bra Arros­sera del Montsià, Miquel Fàbre­gas. En aquest sen­tit, una de les con­di­ci­ons que es posen als pro­duc­tors d'arròs és fer pro­ducció inte­grada. “No puc obli­gar els socis de la coo­pe­ra­tiva a pro­duir d'una forma deter­mi­nada. Hauríem estat d'acord amb la marca si se'ns demanés la con­di­ci­o­na­li­tat, les pràcti­ques habi­tu­als que ja com­pleix el sec­tor”, va dir Fàbre­gas.

I en el mateix sen­tit es va pro­nun­ciar el pre­si­dent d'Arros­sai­res del Delta de l'Ebre, Jordi Casa­nova. “No ens han escol­tat i ara posen en marxa un segell que no sabem quins valors ens aporta, no tenim clares qui­nes són les regles del joc”, va mani­fes­tar Casa­nova. A més, les dues coo­pe­ra­ti­ves recor­den que ja for­men part de la DOP de l'arròs i no saben quin encaix tindrà la nova marca amb la ja exis­tent. “Els pro­duc­tors d'arròs tenim experiències prèvies, com les agro­am­bi­en­tals, estem molt sen­si­bi­lit­zats en el tema medi­am­bi­en­tal i no ens impo­sa­rem més obli­ga­ci­ons sense cap con­tra­pres­tació”, va dir Fàbre­gas. Tam­poc no com­par­tei­xen la dimensió que ha de tenir el logo­tip de reserva de la bios­fera en l'envàs del pro­ducte. “Pro­po­sen que ocupe el mateix espai que la nos­tra marca, és invi­a­ble perquè física­ment no hi cabria”, va asse­nya­lar Fàbre­gas.

Al marge de les crítiques dels arros­sai­res, el Copate i la Cam­bra de Comerç de Tor­tosa esti­men que fins a final d'any un cen­te­nar d'empre­ses esta­ran acre­di­ta­des. “Hi ha mol­tes empre­ses que ja han con­tac­tat amb nosal­tres per saber els requi­sits que neces­si­ten per acre­di­tar-se”, va comen­tar Noèlia Fabra, tècnica del Copate.

Pel que fa a les taxes que han d'assu­mir les empre­ses per acre­di­tar-se com a reserva de la bios­fera, hi ha una taxa d'entrada de 200 euros i una quota de man­te­ni­ment anual de 50 euros per a les empre­ses que tin­guin fins a cinc tre­ba­lla­dors; de 100 euros per a les empre­ses d'entre sis i quinze tre­ba­lla­dors; de 200 euros per a les que ocu­pen entre setze i 50 per­so­nes, i de 500 euros per a les empre­ses de més de cin­quanta emple­ats. “La quota que apor­ten les empre­ses es des­ti­narà a la pro­moció de la marca”, va dir el pre­si­dent del Copate, Cas­tor Gonell. A més, el Copate està tre­ba­llant en la cre­ació d'una pàgina web de la Reserva de la Bios­fera que dis­po­sarà d'un apar­tat específic per als pro­duc­tes que esti­guin acre­di­tats amb la marca.

La Reserva de la Bios­fera comprèn una àrea de 367.729 hectàrees, afecta les qua­tre comar­ques de l'Ebre menys el nord de la Ribera d'Ebre, que va que­dar-ne exclòs per la presència de la cen­tral nuclear d'Ascó. El comitè inter­na­ci­o­nal de coor­di­nació del pro­grama Home i Bios­fera de la Unesco va apro­var la can­di­da­tura de les Ter­res de l'Ebre el maig del 2013.

3
anys
és el termini que el Copate dóna a les empreses perquè compleixen els compromisos adquirits.
200
euros
és la taxa inicial que han de pagar les empreses que s'acrediten amb la marca Reserva de la Biosfera.

“Cal un assessorament a les empreses”

La Cambra de Comerç de Tortosa efectuarà les tasques de secretaria del comitè avaluador de la marca, un comitè que es reunirà a la seu de la Cambra i farà l'informe tècnic preceptiu perquè el Copate pugui aprovar l'ús de la marca. “Hem de vetllar pel bon ús de la marca i no cremar-la en poc temps”, va manifestar el gerent de la Cambra de Comerç de Tortosa, Francesc Minguell. En aquest sentit, el gerent de la Cambra proposa un servei d'assessorament i acompanyament a les empreses que s'acrediten amb el segell de Reserva de la Biosfera. “El fet de portar la marca no farà incrementar les vendes, cal fer-ne una implantació adequada i donar-li valor”, va dir Minguell, que admet que hi ha empreses que veuen el distintiu com una limitació. “S'ha de fer molta feina de sensibilització”, va assenyalar Minguell. Les empreses del sector agroalimentari són les que tenen més interès en la marca, segons el gerent de la Cambra, que sosté que els pot obrir portes en els mercats internacionals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia