Comunicació

Memòria Democràtica

L’exèrcit oblidat de Capa en seixanta fotos

L’Espluga de Fran­colí, 25 d’octu­bre de 1938. Fraga, 7 de novem­bre de 1938. Bar­ce­lona, gener de 1939. Arge­lers de la Marenda, 18 de març de 1939. El tes­ti­moni del foto­pe­ri­o­dista hon­garès Robert Capa, pseudònim d’Endre Erno Fri­ed­mann, sobre la des­feta de l’exèrcit repu­blicà i l’èxode que va sig­ni­fi­car la reti­rada queda reco­llit en l’expo­sició Robert Capa: 18 de març de 1939, l’exèrcit obli­dat del camp d’Arge­lers, que selec­ci­ona una sei­xan­tena d’imat­ges, mol­tes d’icòniques, del seu pas per Cata­lu­nya inau­gu­rada ahir a la seu del Memo­rial Democràtic.

Capa va mar­xar a Espa­nya l’agost de 1936 poc després de començar la guerra i va cobrir -la al cos­tat dels repu­bli­cans fins a la cai­guda de Cata­lu­nya. De fet, va seguint la reti­rada i els refu­gi­ats en el seu camí de sud a nord i és pre­sent als tres comi­ats que s’orga­nit­zen als bri­ga­dis­tes inter­na­ci­o­nals. S’atura uns dies a Bar­ce­lona, on foto­gra­fia també infants des­plaçats pel con­flicte, com ara un nen en una mani­fes­tació de suport a la República que juga amb la car­cassa d’un avió ale­many cai­gut. El foto­pe­ri­o­dista con­ti­nua fins al Voló abans de mar­xar a París, però torna per foto­gra­fiar els refu­gi­ats als camps de con­cen­tració de la Cata­lu­nya del Nord i Occitània, el 18 i 19 de març de 1939. Visita Arge­lers, Bar­carès, Bram i Mon­to­liu i hi fa més de 300 foto­gra­fies. En aquell moment Arge­lers tenia 62.000 interns (46.000 sol­dats i més de 15.000 civils). Són els últims repor­tat­ges sobre la Guerra Civil de Capa.

La revista britànica The Pic­ture Post va publi­car el 15 d’abril de 1939 vint-i-qua­tre foto­gra­fies de Capa als camps, sota el títol “The For­got­ten Army” (l’exèrcit obli­dat).

Comis­sa­ri­ada per Grégory Tuban, his­to­ri­a­dor i res­pon­sa­ble de pro­jec­tes del Memo­rial del Camp d’Arge­lers, i per Mic­hel Lefebvre, peri­o­dista i redac­tor en cap de la secció His­toire de Le Monde Maga­zine, l’expo­sició mos­tra foto­gra­fies que per­ta­nyen, majo­ritària­ment, a la col·lecció cone­guda com “la maleta mexi­cana”, dipo­si­tada al Cen­tre Inter­na­ci­o­nal de Foto­gra­fia de Nova York.

En una de les imat­ges Capa capta Fran­cesc Boix, cone­gut com el fotògraf de Maut­hau­sen. L’expo­sició ja es va poder veure al Museu Memo­rial de l’Exili de la Jon­quera, però farà parada a la seu del Memo­rial fins al 23 de juny.

Tuban i Lefebvre, al cos­tat de la con­se­llera de Justícia, Drets i Memòria, Gemma Uba­sart, van expli­car el “perill” que cor­ria Capa quan va retra­tar els camps, ja que “no tenia papers ni fran­ce­sos ni hon­ga­re­sos”. “L’hau­rien pogut posar al camp”, obser­ven els comis­sa­ris. Final­ment, amb un visat xilè sig­nat per l’escrip­tor i diplomàtic xilè Pablo Neruda, va fugir el setem­bre de 1939 als Estats Units a bord de l’US Man­hat­tan.

El Memo­rial també ha inau­gu­rat l’expo­sició De camí a casa, d’Iryna Myro­nenko, comis­sa­ri­ada per Vira Baldy­niuk i Vik­to­riia Mudrytska, que explica la nova vida d’onze dones ucraïneses des­plaçades a Cracòvia (Polònia).

“Som davant de dos exi­lis que no són el mateix, però rimen”, va cons­ta­tar Uba­sart. “El mis­satge de les dues expo­si­ci­ons iguala els ucraïnesos d’avui amb els nos­tres avis”, hi va afe­gir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia