cultura

Novel·la

Xavier Coromina

Excés de pes

Anem al gra; al meu parer, a Crui. Els por­ta­dors de la torxa li sobra un terç del reguit­zell de dades i con­ne­xi­ons històriques tan ben tra­va­des que és una llàstima. Això vol dir que l’estratègia nar­ra­tiva de sot­me­tre una història tan interes­sant al relat d’una con­fessió enre­gis­trada es res­sent de la ver­sem­blança.

La novel·la són les memòries enci­clopèdiques d’un home que, a punt de fer 96 anys, entre l’1 i el 30 d’abril del 2008 dona el tes­ti­moni, des del cap­da­munt de l’avin­guda de la Trapa de Sant Elm, del sen­tit de la seva vida al fill i al net mit­jançant un gra­pat de con­ver­ses ben llar­gues, amb la ingesta de grans quan­ti­tats de vins del Rin, inter­rom­pu­des tant amb l’audició d’un foti­mer d’hores de gra­va­ci­ons [sic] com amb la relació dels fets imme­di­ats dels set per­so­nat­ges que inter­ve­nen en el pre­sent nar­ra­tiu del relat; és a dir, en aquest esquer mínim de la ficció que repre­senta l’últim mes de la vida d’un espe­ci­a­lista en medi­cina racial con­vençut del movi­ment naci­o­nal­so­ci­a­lista ale­many i evo­lu­ci­o­nat en un dels grans faci­li­ta­dors i inver­sors del turisme, motor econòmic i taula de sal­va­ment del fei­xisme espa­nyol, sobre­tot de Mallorca.

Fora d’aquesta ficció mínima, on els noms dels per­so­nat­ges que­re­lla­bles es dis­si­mu­len (el bufet Qua­tre­ca­sas pel Qua­tre­ca­mins, el minis­tre Pedro Sol­bes per Resu­el­ves) per anar trans­for­mant la trama fictícia en l’esquer de l’aven­tura real, tots els fets ter­ri­bles que s’hi refe­rei­xen són abas­ta­ment con­tras­ta­bles –des dels més esgar­ri­fo­sos (els expe­ri­ments de Josef Men­gele als camps d’exter­mini, la par­ti­ci­pació de la IBM en l’obtenció dels cen­sos de jueus per a exe­cu­tar la Solució Final, la pro­tecció i assi­mi­lació nord-ame­ri­cana i espa­nyola dels cri­mi­nals nazis i del seus espo­lis...) fins als més insig­ni­fi­cants (el rellotge Hublot del cen­te­nari del Club Nàutic de Mònaco)– i ens donen el valor just de la novel·la: la pro­posta estètica que qui això els escriu com­par­teix d’entrada.

Es tracta d’una novel·la on la Història –els fets que podem pren­dre com a docu­men­ta­bles– no és l’esce­nari on es desen­vo­lupa una ficció, sinó l’aven­tura on la ficció és inse­rida com un esquer per fabu­lar-la; enten­guem-nos: per, des­pu­llada de men­ti­des, con­ver­tir la Història en exem­plar i, doncs, poten­ci­al­ment cor­rec­tora. Al revés, diguem, de la modèlica Una història de dues ciu­tats, de Char­les Dickens, amb l’esce­nari de la Revo­lució fran­cesa.

En aquest cas, els Reich de la gran Ale­ma­nya racial són rela­tats per un addicte al règim que se’n vanta i jus­ti­fica i en revela la con­tinuïtat del subs­trat ideològic sota l’entra­mat d’inver­si­ons del negoci turístic.

Fa pen­sar una mica en Els nens del Bra­sil, el film de Frank­lin J. Schaff­ner basat en la novel·la d’Ira Levin, però amb un final més intri­gant; perquè així com allà la història fra­cassa, aquí, el seu relat esdevé el tes­ti­moni que, com una esberla en un entra­mat espès, es tras­passa com una torxa. I si cal enten­dre-la com una invi­tació o com una denúncia, haurà de ser el lec­tor qui la sos­pesi.

I ho podrà fer, si es con­fir­men els augu­ris, en una nova edició que esta­ria bé que cor­regís els errors innom­bra­bles que s’hi detec­ten –ortogràfics, mor­fològics i d’estil– i, si pogués ser, de l’estratègia nar­ra­tiva que els deia d’excés de dades; perquè, facin-me cas, és una història ter­ri­ble que ens paga molt la pena.

Un Shakespeare per als editors
Arran de la concessió del darrer premi Crexells a Crui. Els portadors de la torxa, el sistema literari català ha patit una altra de les sotragades habituals. Els fets són simples: els membres del jurat del premi, delegats per l’Ateneu Barcelonès per atorgar-lo a una obra publicada durant l’any anterior, van acordar concedir-lo a una novel·la editada precàriament a Eivissa l’abril de l’any passat gràcies al micromecenatge de 67 persones i van fer saber que havia estat prèviament rebutjada per una quinzena de cases editores del país. L’endemà mateix, vigília de Sant Joan, van saltar a la palestra semipública dels mitjans de difusió electrònica tant aquells qui van entendre les declaracions particulars o col·legiades del jurat com una causa bèl·lica on rescabalar el greuge de les obres rebutjades per les editorials, com aquells que pretenien aprofitar l’avinentesa per passar comptes als crítics capaços d’analitzar una obra literària i valorar-la. D’entre els comentaris, opinions i articles, Edicions de 1984 i el Club Editor, valents i correctes, van vindicar el dret a valorar i a decidir, com els crítics hauríem de denunciar l’intrusisme dels grimpadors i dels agents de propaganda.
Crui Els portadors de la torxa
Joan Buades
Premi Crexells
Editorial: Edicions Aïllades, 2016 Pàgines: 304 Preu: 20 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia