Cinema

Els rituals de Sitges

Tilda Swinton va anunciar entre llàgrimes que el seu pare havia mort ahir mateix, però va decidir venir a la inauguració del festival “per la fantasia”

Tilda Swi­ton va reco­llir ahir el Gran Premi Honorífic al Fes­ti­val de Sit­ges de mans del direc­tor J.A. Bayona en un inici del fes­ti­val ines­pe­rat: va començar el seu dis­curs dient, entre llàgri­mes, que aquest guardó sig­ni­fi­cava molt per a ella, perquè el seu pare va morir ahir mateix al matí, i havia dub­tat en anar a Sit­ges a reco­llir el premi. Tot i això, final­ment es va deci­dir a reco­llir-lo “per la fan­ta­sia”. Tilda Swi­ton és una de les pro­ta­go­nis­tes de ’Sus­pi­ria’, la pel·lícula inau­gu­ral de la 51a edició del Sit­ges - Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Cinema Fantàstic de Cata­lu­nya.

Si ens ate­nem al sig­ni­fi­cat que l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans dona a ritu, el “con­junt de cerimònies d’un culte”, es pot afir­mar sense dub­tar que Sit­ges va viure ahir una jor­nada inau­gu­ral plena de ritu­als: cues de fans entu­si­as­tes i feliços; aplau­di­ments quan King Kong atrapa un avió i el llança al mar, al tràiler del fes­ti­val que pre­ce­deix cada pro­jecció; ova­ci­ons quan es pro­du­eix una deca­pi­tació, gani­ve­tada o simi­lar... Però ahir els ritu­als també es van pro­duir a la pan­ta­lla: Sus­pi­ria, el remake que Luca Gua­dag­nino ha fet del clàssic homònim de Dario Argento, és una pel·lícula plena de ritu­als san­gui­na­ris. És el pa de cada dia per als espec­ta­dors del Fes­ti­val de Sit­ges afi­ci­o­nats al gore, però pro­ba­ble­ment no és la pel·lícula més indi­cada per anar a veure amb els avis o amics apren­sius.

Dario Argento va rodar el 1977 el film ori­gi­nal, pro­ta­go­nit­zat per una noia nord-ame­ri­cana que arri­bava a la Selva Negra i es veia envol­tada per una espi­ral d’assas­si­nats. Luca Gua­dag­nino, direc­tor de la cele­brada Call me by your name (Oscar al millor guió, per a James Ivory), fa una adap­tació lliure i intel·ligent del film: situa l’acció al mateix any de l’ori­gi­nal, el 1977, però can­via la Selva Negra per Berlín, i con­ver­teix la pro­ta­go­nista, Dakota John­son, en una balla­rina nord-ame­ri­cana que entra en una pres­ti­gi­osa com­pa­nyia de dansa diri­gida per la mis­te­ri­osa Madame Blanc (Pina Bausch sem­bla un refe­rent per al cine­asta). Una sèrie de fenòmens vio­lents i inex­pli­ca­bles es pro­du­ei­xen a la seu de la com­pa­nyia, i el psi­quia­tre d’una de les balla­ri­nes inves­tiga què hi suc­ce­eix, amb un escep­ti­cisme científic cap a allò para­nor­mal que serà posat a prova.

Reflex de la rea­li­tat

Bri­llant en la posada en escena, espe­ci­al­ment en les esce­nes de dansa, el film esta­bleix un interes­sant joc de miralls amb l’actu­a­li­tat (el vio­lent segrest d’un avió de Luft­hansa el 1977) i el pas­sat (la dona jueva del psi­quia­tre va des­a­parèixer el 1943). Però hi juguen en con­tra un metratge exces­siu (gai­rebé dues hores i mitja) i la violència explícita d’algu­nes esce­nes.

Tilda Swin­ton, que inter­preta Madame Blanc i el psi­quia­tre (recor­dem que l’actriu ja can­vi­ava de gènere a Orlando, gua­nya­dora de Sit­ges el 1992), va can­cel·lar la roda de premsa que tenia pre­vist ofe­rir ahir a la tarda a causa de la mort del seu pare, notícia que va saber en el trànsit dels seus vols cap a Bar­ce­lona.

Noé, un ‘Cli­max’ radi­cal

La jor­nada d’ahir també va aco­llir la pro­jecció Cli­max, la dar­rera pel·lícula del sem­pre radi­cal cine­asta francès Gas­par Noé (Irre­ver­si­ble, Love 3D...). Relata la història, gai­rebé en temps real, d’una festa d’un grups de joves balla­rins que, per motius inex­pli­ca­bles (sem­bla que algú ha afe­git droga a una san­gria), comença a deri­var cap a la violència i el deliri.

Noé intro­du­eix l’espec­ta­dor a la festa fora de con­trol amb una càmera ner­vi­osa, que fins i tot es gira cap per avall, en una posada en escena inno­va­dora i arris­cada. Com s’espera dels films d’un fes­ti­val.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia