la crònica

Cel·luloides de paper (primera part)

Se sap que les influències entre lite­ra­tura i cinema han estat mútues. Però esbri­nar en quina mesura ha influït la lite­ra­tura en el cinema de dos cine­as­tes con­sa­grats com són Isaki Lacu­esta i Marc Recha; o vice­versa, esbri­nar com ha influït el cinema en la lite­ra­tura de dos escrip­tors pun­ters com són Vicenç Pagès i Jordi Puntí és una pro­posta que té el seu al·lici­ent. Doncs això és el que pre­ci­sa­ment han posat en comú l'Aula d'Huma­ni­tats del cen­tre cul­tu­ral La Mercè i el Museu del Cinema de Girona en una pro­ducció con­junta de caràcter inter­dis­ci­pli­nari, de què ahir al ves­pre va tenir lloc, amb el títol de Cel·luloi­des de paper, la seva pri­mera part.

Mode­rats pel pro­fes­sor de lite­ra­tura de la UdG Xavier Pla, de la pri­mera taula rodona –que déu n'hi do la gent que va atraure, tenint en compte la ina­bas­ta­ble oferta cul­tu­ral i lúdica d'aquests dies–, en van sor­tir coses interes­sants. Per exem­ple, que, tot i que a Isaki Lacu­esta la seva vocació d'escriure ja li ve de quan tre­ba­llava de peri­o­dista i que és un lec­tor voraç –tant de ficció, com d'assaig i poe­sia–, contrària­ment, la seva volun­tat cine­ma­togràfica l'allu­nya cada cop més de l'escrip­tura. I és que les seves inqui­e­tuds –com també les de Marc Recha– el por­ten a man­te­nir «una tensió entre l'escrip­tura prèvia –el guió clàssic– i la fil­mació, moment clau en què poden aparèixer tots aquells ele­ments impre­vi­si­bles que enri­quei­xen l'obra». Marc Recha, a qui la lite­ra­tura li va venir molt més tar­dana, va accep­tar que «tota lec­tura et crea un pòsit». Només cal veure els seus films, en què es denota la seva obsessió pel pai­satge i la natura, que tant deuen a Eugeni d'Ors i, és clar, a Josep Pla.

La frase més con­tun­dent va sor­gir quan els dos cine­as­tes van coin­ci­dir a dir que «la lite­ra­tura és a un rang supe­rior del cinema». Arri­ba­ran a aquesta mateixa con­clusió els dos escrip­tors la set­mana que ve? Hau­rem d'assis­tir a la segona part, titu­lada Papers de cel·luloide.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.