Arts escèniques

Sembrem cultura!

Fira Tàrrega l’encerta amb la nova etapa, en la qual enforteix el vessant de mercat i alhora cuida al màxim el suport als creadors d’arts de carrer

‘Suite TOC núm. 6’, ‘Calma!’, ‘Excalibur...’ i ‘Así bailan las putas’, entre les peces més celebrades
Miquel Barcelona signa una coreografia hipnòtica, amb contrallums, a ‘[kórps]’

Quan des del pre­si­dent de la potentíssima pro­duc­tora Focus, Daniel Martínez, fins a la nova direc­tora de Fira Tàrrega, Anna Giri­bet,  coin­ci­dei­xen en l’objec­tiu –defen­sar la cul­tura per fer una soci­e­tat amb més capa­ci­tat crítica–, vol dir que la demanda del sec­tor escènic es mou en la mateixa sin­to­nia. Fins i tot l’alcal­dessa de Girona, Marta Madre­nas, s’hi refe­ria en la pre­sen­tació del Tem­po­rada Alta, fa just una set­mana: la cul­tura, més enllà del gaudi del moment, també soci­a­litza i reforça comu­ni­tats. En aquest sen­tit, l’espai públic és el pri­mer punt de tro­bada, l’impres­cin­di­ble moment de reconèixer-se un mateix davant l’altre i d’empa­tit­zar, poste­ri­or­ment, amb les rea­li­tats des­co­ber­tes. Els car­rers han bullit de nou i s’ha ins­tituït el clam “cul a terra” en la majo­ria de pla­ces, poc abans que sonés el mis­satge “apa­gueu els mòbils” per mega­fo­nia. Tot i la incer­tesa del moment, cal abo­car-se a la cul­tura i sem­brar-la. La collita ja és pal­pa­ble.

Dues peces inter­na­ci­o­nals hi han des­ta­cat –per la seva insòlita posada en escena–. D’una banda, Mis­sion Roo­se­velt, l’aven­tura de dues hores damunt d’una cadira de rodes –hi ha qui té but­llo­fes de tant pren­dre embran­zida amb els aga­fa­dors de les rodes–; de l’altra, Gar­den party, una obra de to cubà amb unes inter­pre­ta­ci­ons desen­tra­nya­des sublims, uns per­so­nat­ges tan rics com patètics i un uni­vers molt pas­sat a base de sexe, armes i un toc de Sir anglès. El bosc de Sant Eloi, habi­tu­al­ment reser­vat a obres de caràcter íntim –com ara el tre­ball Hand to hand, de Roser López Espi­nosa, que manté la fisi­ca­li­tat però perd l’aire de Low­land, per exem­ple, i el ritme enco­ma­nadís de Before we fall–, ha donat cabuda a una peça que hau­ria escla­tat a la plaça de les Naci­ons. Ovvio, per cert –un joc d’equi­li­bris entre dos artis­tes i uns llis­tons de fusta–, va ser l’obra amb més con­cen­tració d’espec­ta­dors. No hi que­dava ni un racó per omplir! La seva dis­ci­plina, amb tanta pre­cisió, va atra­par l’espec­ta­dor sense neces­si­tat de crear cap dra­matúrgia, només el joc de fer que el com­pany cai­gui abans que un mateix, en aquest duel d’equi­li­bris impos­si­bles, a par­tir d’ele­ments prou quo­ti­di­ans, apa­rent­ment. En canvi, la pro­posta d’UpArte, Áureo, tenia una dra­matúrgia i un espai escènic pre­ten­si­o­sos que juga­ven en con­tra de la nota­ble espec­ta­cu­la­ri­tat de la peça.

 Aquesta Fira Tàrrega s’ha carac­te­rit­zat per les estre­nes, però també per la pre­sen­tació de tre­balls vis­tos recent­ment a Bar­ce­lona, d’un evi­dent com­promís social, com ara Suite TOC núm. 6, de Les Impu­xi­bles, i Así bai­lan las putas, dels Sixto Paz. També han mera­ve­llat, tot i pas­sar per Bar­ce­lona més aviat de pun­te­tes, Exca­li­bur i altres històries d’ani­mals­morts (premi Des­per­ta­LAB) i Ver­si­o­nes par­ci­a­les y erróneas de mi vida y mi glo­ria, estre­nada a la Pedrera. Gui­llem Albà s’ha endut el públic de l’Ate­neu amb Calma!, que ja s’havia vist a la Mos­tra d’Igua­lada –i que té estada a l’Off de la Villar­roel, d’aquí a uns mesos–. Els més pri­vi­le­gi­ats van aplau­dir La llista, de Quim Bigas, aquest cop amb la inter­venció de veïns de la Fono­llosa, un poble asso­ciat a la capi­tal de l’Urgell.

Eléctri­co28 –abo­nats a Tàrrega i sem­pre amb bons resul­tats– s’han atre­vit a ense­nyar el pri­mer tre­ball pen­sat per a cana­lla, en què els pares són els pri­mers que riuen. Un joc molt bèstia –amb per­so­nat­ges que evo­quen ani­mals domèstics i carnívors– que té un recurs ines­pe­rat: una veu que pro­du­eix totes les ono­ma­to­pe­ies de Full house. També va con­gre­gar una marea de gent la pro­posta còmica El gran final. Un tre­ball de clown amb uns excèntrics d’ofici que saben man­te­nir el públic atent, tot i que bona part de la funció la pas­sin per­se­guint-se i cla­vant-se pata­ca­des. L’escena final, pletòrica, té forma de ballesta gegant. Sur­re­a­lista.

En dansa, el ven­tall de pro­pos­tes ha estat amplíssim, des del cele­brat A vore fins al tre­ball de Miquel Bar­ce­lona, [kórps], amb ombres i con­tra­llums, una core­o­gra­fia enèrgica, un so gai­rebé de ritual i els corbs com a refe­rent –va ser a la mateixa plaça dels Àlbers que La Vero­nal va començar a des­pun­tar amb Los pájaros muer­tos, a par­tir de l’uni­vers de Picasso–. Junyi Sun ha fet doblet, perquè també actu­ava a Give me pro­tein, una peça de con­tacte i des­gast. Out of the blue, en canvi, ballava la des­a­pa­rició jeràrquica entre sexes.

I si par­lem de sem­brar cul­tura, L’Horta Tea­tre fa una lúdica sessió d’hor­ti­cul­tura per als més menuts: L’horta. Se’ls con­vida a plan­tar lla­vors i a des­co­brir els secrets que guar­den a la caseta del iaio. Amb un joc molt sim­ple, acon­se­guei­xen emo­ci­o­nar i sor­pren­dre amb un hort, com a mínim, biònic. Tàrrega és ter­ri­tori als mar­ges. L’any vinent farà qua­tre dècades que, en aquell camp erm, es va plan­tar Fira Tàrrega, gràcies a la visió de Come­di­ants i l’alcalde de l’època. A L’horta, diuen que les plan­tes es fan for­tes si se’ls xiu­xi­ueja que crei­xin tot just plan­tar-les. La feina de pagès és tots els dies de l’any.

“Què fem malament?”

Anna Giribet va formular una pregunta retòrica en la inauguració institucional, dijous a la tarda, a La Llotja. Després de 39 anys amb un èxit oscil·lant –però amb tendència creixent, sobretot en l’última dècada–, es plantejava per què no hi havia espectacles de carrer en les programacions convencionals. “Què hem fet malament o què hem de corregir per aconseguir-ho?” D’entrada, Fira Tàrrega signa una edició molt lluïda, amb prop d’un miler d’acreditats, de 31 països i 552 entitats. Els 42 espectacles s’han seguit amb una gran afluència de públic –ahir a la tarda encara es feia difícil veure amb comoditat la breu coreografia 1+1+1– per la quantitat de gent que seguia a Tàrrega (tot i que els trens i els autobusos de línia ja sortien plens cap a tot arreu). L’ocupació dels espectacles de pagament ha estat del 93%. De les 74 sessions que s’hi havien programat, fins a 60 van penjar el cartell de “localitats exhaurides”. I de les 42 propostes que s’han pogut veure durant aquests quatre dies, una tercera part, 14, corresponen al programa de suport a la creació.

Ja s’ha notat el nou format de La Llotja? Alguns dels exhibidors n’estaven molt satisfets. Perquè s’han ampliat les sessions de presentacions i s’ha donat molta facilitat per establir contacte amb programadors d’arreu. La consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, va celebrar que la fira plantegés un debat sobre la intervenció de l’espai públic i va insistir que les accions culturals al carrer són les que garanteixen la democratització de la cultura. Vist que tothom hi està d’acord, és hora que, per exemple, el TNC recuperi aquell programa d’arts de carrer que va dirigir Joan Font (director de Comediants) en els primers anys de la direcció de Sergi Belbel. El festival Mercè Arts de Carrer torna a ser un gran aparador d’aquí a només deu dies a Barcelona. Seguim!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia