Arts escèniques

Crítica

òpera

Que difícil és ser feliç

Després que els figu­rants, qui­ets com si esti­gues­sin con­ge­lats en el temps fins que entra la música, adqui­rei­xin movi­ment, apa­reix un petit taüt. L’enter­ra­ment no és en pri­mer terme i pot supo­sar-se que és així perquè no cor­res­pon amb el pre­sent de l’acció d’Il tabarro. El taüt trans­porta el fill, mort poc temps després de néixer, d’un matri­moni en crisi (Mic­hele i Gior­getta) que viu en un vai­xell de mer­ca­de­ries amar­rat en un moll del Sena a pri­mers del segle XX. Fent visi­ble a l’esce­nari l’enter­ra­ment, la posada en escena inci­deix en un fet dramàtic que ha esquinçat la pare­lla: Mic­hele, tan malen­coniós com irri­tat, sent lluny la seva dona; Gior­getta, pot­ser per fugir del dolor, es lliura secre­ta­ment a la passió per Luigi, un car­re­ga­dor que tre­ba­lla pel marit d’ella.

La mort sem­pre més es farà pre­sent en Il trit­tico, amb el qual, l’any 1918, Gia­como Puc­cini va reu­nir tres obres breus (l’esmen­tat drama verista Il tabarro, el melo­drama Suor Ange­lica i l’òpera bufa Gianni Schicchi) amb la idea que es repre­sen­tes­sin jun­tes: no es fa gai­rebé mai, de manera que, com anun­cia el Liceu , el mun­tatge que s’hi va estre­nar diu­menge (les fun­ci­ons con­ti­nu­a­ran fins al 15 de desem­bre) té alguna cosa d’excep­ci­o­nal. Ho és, cer­ta­ment, però si és així és per la inter­pre­tació vocal en con­junt i de manera par­ti­cu­lar en el cas de dues grans sopra­nos amb qua­li­tats dife­rents: Lise David­sen i Ermo­nela Jaho; la direcció musi­cal de la finesa Susanna Mälkki, que fa que l’orques­tra sigui molt expres­siva i trans­meti amb pre­cisió la diver­si­tat estilística de les tres òperes, i un mun­tatge escènic con­ce­but per Lotte de Beer (pro­vi­nent de la Baye­rische Sta­at­so­per de Munic), repo­sat per Anna Pon­ces, que crea una uni­tat esce­nogràfica (amb una mena de túnel que sim­bo­litza el trànsit de la vida cap a la mort) i a la vegada una diferència d’ambi­ents per l’espe­ci­fi­ci­tat de cada òpera.

Encara que en cir­cumstàncies i regis­tres diver­sos, la mort, doncs, és el fil que uneix les tres peces. Però també hi ha la vida, amb les misèries, dolors, violències, secrets, men­ti­des i insa­tis­fac­ci­ons: “Que difícil és ser feliç”, exclama Gior­getta, inter­pre­tada per una pletòrica Lise David­sen amb la seva potència vocal, que no li ofega la sen­si­bi­li­tat. Amb un altre taüt acaba Il tabarro, en què, per cert, Puc­cini s’auto­cita amb una referència a la mort de Mimi a La Bohème: Luigi (con­vin­cent Bran­don Jova­no­vich) és el mort, assas­si­nat per Mic­he­lle (un jus­ta­ment dramàtic Ambro­gio Maes­tri abans de lluir-se com a còmic a Gianni Schicchi) en des­co­brir que és l’amant de Gior­getta. Sense inter­rupció, can­vi­ant l’atmos­fera boi­rosa per una de diàfana, es dona pas Suor Ange­lica, inter­pre­tada només per dones. Datada l’acció al segle XVII, l’esce­nari és un con­vent, però encara que hi domini la blan­cor és un món fosc de repressió (no s’hi pot tenir desigs) on la pro­ta­go­nista purga per haver tin­gut un fill sense estar casada: expul­sada de la seva família benes­tant, la Zia Prin­ci­pessa (impe­ca­ble i impla­ca­ble Dani­ela Bar­ce­llona) comu­nica a la neboda que el fill és mort. Ales­ho­res comença un cant que enca­dena la tris­tesa, l’estasi (enve­ri­nant-se, espera tro­bar-se amb el fill) i la súplica (a la Verge perquè la salvi de la con­demna als suïcides) i amb el qual Ermo­nela Jaho, en estat de gràcia, des­plega la seva gran capa­ci­tat emo­tiva.

Si Puc­cini va ins­pi­rar-se en l’estruc­tura de La Divina Comèdia, de manera que Il tabarro cor­res­pon­dria a l’infern i Suor Ange­lica al pur­ga­tori, és curiós que el paradís arribi amb una òpera sobre la cobdícia i l’engany. Gianni Schicchi suplanta un mort que ha des­he­re­tat la família lle­gant-ho tot a uns fra­res: dicta, però, el tes­ta­ment a favor seu.

En una opera còmica (l’única de Puc­cini) tre­pi­dant i mali­ci­osa, només l’amor dig­ni­fica i, per un cop, i és recom­pen­sat: Ranuc­cio i Lau­retta (Ruth Ini­esta va afron­tar amb finesa la cèlebre ària O mio bab­bino caro) sem­bla que sí que podran ser feliços.

Il trittico
Directores: Lotte de Beer / Susanna Mälkki
Gran Teatre del Liceu, 27 de novembre (fins al 15 de desembre)


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia