cultura

la transformació de la cultura

J. bordes

‘Reinventeatrar-se'

La precarització ha implicat un sacseig en el panorama escènic dolorós però enriquidor

La direc­tora Car­lota Subirós comen­tava fa uns dies en una xer­rada sobre El tea­tre en femení, orga­nit­zada pel Club TR3SC i l'asso­ci­ació Reco­mana a La Seca, que la crisi ha vigo­rit­zat la cre­ació i ha aju­dat a gene­rar noves mane­res de tre­ba­llar. Efec­ti­va­ment, l'actor Nor­bert Martínez comen­tava en l'estrena de l'acla­mat mun­tatge Lli­bert, que l'obra s'havia pogut tirar enda­vant gràcies a la col·labo­ració de molts com­panys d'escena que, en una pro­ducció nor­mal d'anys enrere, no hau­ria pogut pagar. I és que, davant de l'atu­rada de les pro­duc­ci­ons, actors, direc­tors i altres mem­bres de l'equip artístic van enten­dre que calia unir-se i cons­truir amb un model dife­rent al de l'assa­la­riat els pro­jec­tes que els interes­sa­ven, en què algú d'ells hi creia fer­ma­ment. Així, en aquest rein­ven­tar-se (o rein­ven­te­a­trar-se) sense pre­ten­dre-ho, s'ha con­fir­mat el retorn al model de la com­pa­nyia. Per una altra banda, la reducció dràstica en la par­tida de Cul­tura ha impli­cat que algu­nes com­pa­nyies històriques (com ara Vol-Ras però també altres de dansa com Nats Nus, per exem­ple) hagin des­a­pa­re­gut. O que Cesc Gela­bert hagi reduït nota­ble­ment la seva estruc­tura.

La pre­ca­rit­zació ha estat una cons­tant i la sor­tida majo­ritària ha estat doble: ajun­tar-se entre els com­panys de nau­fragi cul­tu­ral del país i bus­car el favor del públic. En aquest sen­tit, les com­pa­nyies de tea­tre han tin­gut més sort perquè la reacció de l'espec­ta­dor a aquests pro­duc­tes fres­cos, desin­hi­bits, diu que han estat ben rebuts. No els ha permès la garan­tia de fer-se ren­di­bles però sí que els per­met esca­lar posi­ci­ons per a la recu­pe­ració de l'acció cul­tu­ral.

En dansa, el declivi ha estat major. Núria Botellé, pre­si­denta de l'Asso­ci­ació de Com­pa­nyies de Dansa, lamenta que falti un impuls de la cul­tura (i específica­ment de la dansa) a mitjà i llarg ter­mini: els circuïts han des­a­pa­re­gut; no hi ha espai esta­ble pri­vat on es plan­tegi una pro­gra­mació esta­ble d'una com­pa­nyia (ja és un èxit que es faci dos caps de set­mana seguits). Si, fa una dècada, es va inten­tar que les com­pa­nyies fos­sin resi­dents de tea­tres muni­ci­pals (com és el cas de Trànsit de Maria Rovira a Mataró o Cobos­Mika a Palamós), aquest pro­grama depèn dels can­vis als ajun­ta­ments, que ho han fet poc esta­ble. Citant els dos casos ante­ri­ors, Trànsit va que­dar-se amb un deute que el nou con­sis­tori no va voler assu­mir i Cobos­Mika man­te­nen la presència i l'han ampli­ada ofe­rint la pos­si­bi­li­tat de fer un post­grau i un màster de dansa amb altres coreògrafs, com la pròpia Olga Cobos, que va tri­om­far per Europa i es va tro­bar sola en tor­nar a casa, sense una estruc­tura que l'acollís. Un cas simi­lar seria el Del­te­bre Dansa de Roberto Oli­van. El Gra­ner, La Cal­dera o Sismògraf són fars que han d'aju­dar a gene­rar xarxa. En dansa, Lali Ayguadé o Pere Faura bus­quen aquesta com­pli­ci­tat del cas tea­tral.

L'eco­no­mia, en metàfora biològica, diria que si no hi ha fluid en un cos, aquest es degrada i mor. Però la cul­tura no es mou en aquests paràmetres. Les extre­mi­tats s'han hiper­ven­ti­lat. Per això, avui la pro­gra­mació és molt més dinàmica que la de fa uns anys. Ara, això no implica que sigui sos­te­ni­ble. Tot­hom intu­eix que el fil és molt prim, que depèn massa del talent i la dedi­cació de l'artista per fer-ho via­ble. I que això té una data de cadu­ci­tat, d'esgo­ta­ment. Aquesta debi­li­tat ha permès que nous cre­a­dors hagin entrat en sales pri­va­des o públi­ques quan feia un temps era pràcti­ca­ment inac­ces­si­ble. Però no ha ser­vit per sal­var-los, sinó que és una cons­ta­tació més d'aquesta pre­ca­ri­e­tat.

El sac­seig és cons­tant. A aquest rei­ven­te­a­trar-se li cal un tran­qui­te­a­tra­lit­zar-se.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia