Cinema

Mirador

Mort d’una gran còmica

No hi ha dubte que el fet que fos una chica Almodóvar va con­tri­buir a la popu­la­ri­tat de Verónica Forqué. D’aquí, un dels seus per­so­nat­ges més cele­brats és el de Cris­tal, la veïna pros­ti­tuta de Car­men Maura a ¿Qué he hecho yo para mere­cer esto? (1984) que es poleix les ungles men­tre simula plaer amb els cli­ents. Una dècada després, Almodóvar va con­ver­tir-la en la pro­ta­go­nista d’una de les seves pel·lícules més fra­cas­sa­des, Kika (1993), però Forqué va acon­se­guir un èxit per­so­nal (comprès un dels seus qua­tre Goya) inter­pre­tant la maqui­lla­dora que rep l’encàrrec de maqui­llar un mort, però que ho és apa­rent­ment i que, en res­sus­ci­tar, s’ena­mora d’ella amb la idea que l’ha tor­nat a la vida. Ahir, una assis­tenta de l’actriu va tro­bar-la morta a la banyera: tots els indi­cis apun­ten al suïcidi de qui, nas­cuda a Madrid l’any 1955, era filla del direc­tor José María Forqué, amb qui va fer algu­nes de les seves pri­me­res apa­ri­ci­ons al cinema essent encara una ado­les­cent, i l’escrip­tora Car­men Vázquez-Vigo.

Amb Kika , de qui tant és recorda aquell “¡Qué heavy eres, Juana!” adreçat a la dona de fer fei­nes inter­pre­tada per Rossy de Palma, va assu­mir un dels seus per­so­nat­ges inge­nus, als quals tant se l’havia asso­ciat, com si ella encarnés l’espe­rit naïf, fins que, recent­ment, va aparèixer a Mas­terc­hef cele­brity exhi­bint agres­si­vi­tat amb els seus com­pe­ti­dors, cosa que va fer que fos cri­ti­cada i paro­di­ada a les xar­xes soci­als. Fa un parell de set­ma­nes, Forqué va aban­do­nar el pro­grama (en el qual havia par­lat de la seva tendència depres­siva) dient que el seu cos li “havia dit prou”, que no podia aguan­tar més la tensió. No cauré en l’estu­pi­desa d’apun­tar cap mena de relació causa-efecte entre Mas­terc­hef i la seva mort, però se’m fa pre­sent que, a Kika, Almodóvar fa referència als rea­lity shows com una cosa per­ni­ci­osa. Encara no exis­tien les xar­xes soci­als.

En tot cas, a banda de la seva con­dició de chica Almodóvar, Verónica Forqué va col·labo­rar amb molts altres direc­tors i va ser una de les grans come­di­ants del cinema espa­nyol de les últi­mes dècades, bri­llant d’una manera espe­cial a la dels vui­tanta. En aquests anys, va tre­ba­llar amb Fer­nando Tru­eba (a la comèdia d’embo­lics sen­ti­men­tals Sé infiel y no mires con quién (1985) i a El año de las luces (1986), que va apor­tar-li el seu pri­mer Goya inter­pre­tant una cap de la Sección Feme­nina) i el seu amic Fer­nando Colomo, amb qui va Bajarse al moro (1986), fent tràfic de hai­xix, i va lluir-se a La vida ale­gre (1987), en què assu­meix el per­so­natge d’una met­gessa de MTS (malal­ties de trans­missió sexual) amb el qual va gua­nyar el Goya a la millor actriu prin­ci­pal en la mateixa edició en què el va rebre com a secundària per la seva par­ti­ci­pació en el film coral Moros y cris­ti­a­nos, de Luis García Ber­langa. També va ser a mit­jans dels anys vui­tanta en què Verónica Forqué va estre­nar ¡Ay Car­mela!, amb José Luis Gómez, l’obra de tea­tre de José Sanc­his Sinis­terra sobre una pare­lla de còmics de gira a la zona repu­bli­cana durant la Guerra Civil Espa­nyola. Vint anys després, el 2007, Forqué va repren­dre als esce­na­ris tea­trals, que va sovin­te­jar, el per­so­natge de Car­mela, una dona valenta i deci­dida (en con­trast amb el seu com­pany Pau­lino, poruc i pragmàtic) que dona compte de la seva ver­sa­ti­li­tat com a actriu i, es diu, d’alguna cosa del seu caràcter.

Dei­xant a part Kika, aque­lla esplen­dor dels vui­tanta es va apa­gar amb el pas del temps, que acos­tuma a ser impla­ca­ble amb les actrius, però va seguir tre­ba­llant amb direc­tors de comèdies cine­ma­togràfiques, com ara Manuel Gómez Pereira i Joaquín Oris­trell, i en films de Manuel Iborra, que va ser el seu marit molts anys. També al tea­tre i a la tele­visió, on va tri­om­far sobre­tot amb la sèrie Pepe y Pepa. En qual­se­vol cas, no mereix ser recor­dada per Mas­terc­hef, sinó per tot l’encant i la gràcia que va des­ple­gar com una còmica extra­or­dinària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia