Arts escèniques

Teatre de tots els mars

El FITT es torna a avançar en el calendari a Fira Tàrrega amb espectacles d’abast internacional que indaguen en noves maneres de connectar amb el públic

La companyia Sud Costa Occidentale hi porta ‘Ballarini’, amb actors amb diversitat funcional

El Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Tea­tre de Tar­ra­gona (FITT) es va for­jar gràcies als viat­ges de Joan Negrié, de la Trono, per Bue­nos Aires. En les pri­me­res edi­ci­ons, es va pro­gra­mar just abans del Fes­ti­val Grec. Fa només tres edi­ci­ons –arran de la pandèmia, que tot ho va tras­bal­sar– que s’ha tras­lla­dat a prin­ci­pis de setem­bre i s’avança, així, a Fira Tàrrega. De fet, un espec­ta­cle (Hoy puede ser mi gran noche, de Tea­tro en Vilo de Madrid) repe­teix en els dos car­tells. El Balcó del Medi­ter­rani ofe­reix enguany, prin­ci­pal­ment, pro­pos­tes de l’Estat espa­nyol i d’Europa. Però l’espe­rit d’atra­par amb nous llen­guat­ges i nous meca­nis­mes per per­su­a­dir el públic con­ti­nua sent clau.

El FITT arrenca dime­cres amb Tita­nas, el arte del encu­en­tro, impul­sada per la coreògrafa valen­ci­ana Sol Picó (que ja hi va pre­sen­tar Mal­di­tas plu­mas el 2020). La balla­rina hi intervé amb les coreògra­fes Anna Nat­suki (Polònia) i Char­lotta Ofver­holm (Suècia), i la col·labo­ració del cor de la URV. Tita­nas fabula sobre tres vèrtexs d’un tri­an­gle màgic: al seu inte­rior es res­pira la cre­ació lliure. En aquesta edició, la presència inter­na­ci­o­nal encara és limi­tada. A més de la inau­gu­ral, hi ha tres pro­pos­tes: Halal (3 de setem­bre, 23 h), del búlgar Ivo Dimc­hev, un artista queer camaleònic i coreògraf que explora l’uni­vers sonor en els seus dar­rers tre­balls. Prac­tica una per­for­mance irre­ve­rent i pro­vo­ca­tiva. A Halal, Dimc­hev pre­senta cançons dels seus àlbums més vells, i temes escrits durant la pandèmia, ange­li­cals quant a la tona­li­tat, però obs­cens quant al con­tin­gut. La com­pa­nyia Sud Costa Occi­den­tale, amb la direc­tora Emma Dante, ha hagut de can­viar d’espec­ta­cle. Estava pro­gra­mat Mise­ricòrdia (que es va veure al Lliure el desem­bre pas­sat), però una malal­tia d’una de les actrius ha obli­gat a subs­ti­tuir-ho per Balla­rini (1 de setem­bre, 21.30 h), una peça de dos actors en què també es tre­ba­lla amb intèrprets amb diver­si­tat fun­ci­o­nal i que aborda la mar­gi­na­li­tat de la vellesa. El ter­cer títol inter­na­ci­o­nal és de Paul O’Don­nell, un actor diabètic de 28 anys que fa pocs mesos que s’ha con­ver­tit en discjòquei. Dia-beat-es (2 de setem­bre, 19 h) és un cant a la imper­fecció i al con­trast de voler-se dei­xar anar cada nit, però haver de con­ci­liar-ho amb el con­trol de la insu­lina.

De l’Estat espa­nyol, a més de la comèdia de Tea­tro en Vilo, també hi des­taca Titi­ros­co­pio (de dijous a dis­sabte, 20 h), una ins­tal·lació que per­met veure breus con­tes de tite­lles com si fos­sin un cali­dos­copi en una repro­ducció del seu Tea­tro Prin­ci­pal de Bur­gos a escala 1:35. També de Bur­gos ve la pro­ducció d’Edurne Rubio, Light years away (3 de setem­bre, 19 h), que ja es va poder veure en el Fes­ti­val Ter­rassa Noves Tendències (TNT) la tar­dor del 2020. Aquest tre­ball (es repre­senta a l’Aula Magna de la URV) explica la fórmula per esca­par-se de la gri­sor de la Guerra Civil amb l’afició d’un grup d’amics a des­co­brir coves. A dins, no hi ha política i el temps cobra una nova dimensió.

Un taller

La pri­mera inter­venció del FITT en rea­li­tat és l’assaig obert del labo­ra­tori que la direc­tora Judith Pujol ha fet amb una desena d’artis­tes de la demar­cació de Tar­ra­gona (Reus, Tor­re­dem­barra, Valls i Tar­ra­gona). A par­tir de la cele­bració del brin­dis, han tre­ba­llat col·lec­ti­va­ment en el pri­mer taller que es con­voca en les nou edi­ci­ons del FITT. L’acció ha coin­ci­dit amb els assa­jos d’un acte sobre els 700 anys de Santa Tecla, fet que pres­su­posa molt més reclam per a altres edi­ci­ons.Per Pujol, ha permès posar en con­tacte artis­tes veïns que es des­co­nei­xien entre si.

El FITT res­cata peces pre­ci­o­ses de la car­te­llera cata­lana: Travy, de la família Pla-Solina; un cant al joc cre­a­tiu amb Infi­ni­tus, de Magda Puig; l’experiència ten­dra i mili­tant de Iaia, de Pro­jecte Mambo, i un cor­pre­ne­dor viatge per l’experiència del mes­tre de la República Antoni Benai­ges en un poblet de Bur­gos, El mar: visió d’uns nens que no l’han vist mai, amb la mani­pu­lació de Xavier Bobés i la dra­matúrgia d’Alberto Cone­jero. El FITT espe­cula des del Balcó del Medi­ter­rani sobre el mar que els infants des­co­nei­xien i al qual Benai­ges no els va poder por­tar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia