Arts escèniques

la crònica

El TNT fulmina els intèrprets

La interpretació agonitza en la creació d’ara. Les bateries repiquen enèrgiques en aquest funeral

El Fes­ti­val Ter­rassa Noves Tendències (TNT) cer­ti­fica la defunció de l’ofici d’intèrpret en la cre­ació con­tem­porània, en aquesta edició. O, com a mínim, es per­cep una nota­ble ago­nia de l’actu­ació, segons es visi­o­nen els pro­jec­tes de cre­ació, molts d’impul­sats després d’una selecció pel mateix fes­ti­val. Ningú no des­carta que l’any vinent res­sus­citi l’art d’inter­pre­tar, d’assu­mir un per­so­natge fic­tici, en una trama més o menys rea­lista, però de la desena d’espec­ta­cles seguits els dos pri­mers dies del fes­ti­val es pot extreure la con­clusió que són franca mino­ria els que inter­pre­ten un per­so­natge. I els que ho fan són autors que s’auto­re­pre­sen­ten en una mena de tes­ti­moni empo­de­ra­dor (Pai para jan­tar de Gaya de Medei­ros), far­sesca (Soy un baile de Rosa Romero) o enigmàtica­ment silenciós (Nilo Gallego a Ore­lles vola­do­res). La direc­tora del TNT, Marion Betriu, pren la tem­pe­ra­tura a la cre­ació escènica cata­lana més can­dent i la com­pleta amb peces de l’Estat espa­nyol i inter­na­ci­o­nals. El tea­tre sense per­so­natge, en canvi, mos­tra una nota­ble salut de ferro a par­tir d’ele­ments orgànics i de reforçar la sen­sació de catarsi col·lec­tiva del públic. Aquesta és la sen­sació que es deriva del fes­ti­val, que s’escola fins diu­menge al mig­dia.

La cre­ació con­tem­porània és el camp de pro­ves que aporta nous ingre­di­ents a l’escena con­ven­ci­o­nal: apunta nous camins dra­matúrgics. Si els últims anys en la cre­ació més reno­va­dora s’ha reduït el paper de l’argu­ment, ara, també en sur­ten afec­tats els per­so­nat­ges. És una tendència que dona cen­tra­li­tat a l’objecte que apa­reix a l’escena. Pot ser com a ins­tal·lació en una situ­ació que es genera col·lec­ti­va­ment (Selva core­gem de Tea­tro do Frio, a l’Ate­neu Can­dela) o a la seva fuga­ci­tat. Jou Serra (Range in between), per exem­ple, tre­ba­lla amb les sen­sa­ci­ons que l’espec­ta­dor rep d’un exer­cici ins­tal·latiu: un raig làser rebota en una pla­ta­forma deforme de tex­tu­res i angles que dis­gre­guen la llum i esde­ve­nen referències d’una rave embos­cada al pati de la casa Soler i Palet, al cen­tre històric de Ter­rassa.

El pro­ta­go­nisme l’han gua­nyat els ele­ments escènics que apor­ten un pes de lloc, sí, però ara també de temps i, en certa manera, de pro­ta­go­nis­tes. Un cas evi­dent és el Conde de Tor­re­fiel (La luz de un lago) i la pro­posta de Monte Isla (Un cos sense talent), també estre­nada en el Grec i pro­gra­mada dis­sabte al ves­pre al Tea­tre Ale­gria. Són dos títols que encai­xa­rien per­fec­ta­ment en l’icònic fes­ti­val de Tea­tre Visual i de Tite­lles que va impul­sar l’Ins­ti­tut del Tea­tre des del 1973. Avui, aquell car­tell sobre­viu sota el parai­gua del fes­ti­val If. El TNT es demos­tra un còmplice per donar visi­bi­li­tat i mus­cu­la­tura a aquest sec­tor escènic. En aquest sen­tit, es podrien des­ta­car dos tre­balls que insi­nuen nous via­ranys. Maria Jurado indaga en una inqui­e­tud per­tor­ba­dora a Spo­oky: les ombres i les pro­jec­ci­ons per­se­guei­xen dues noies que tran­si­ten per una zona de car­re­rons fos­cos, com en una nau aban­do­nada, on se sen­ten sorolls amenaçadors. Es trans­met una inco­mo­di­tat que té un punt diver­ti­da­ment gore, però també una evi­dent vul­ne­ra­bi­li­tat. El segon exem­ple és el de Núria Coro­mi­nas. La mem­bre de Las Hue­cas signa un tre­ball sobre la depressió en forma de dimoni escuat, entre diver­tit i inqui­e­tant, amb una prosa poètica sal­pe­brada amb rock. Un xai ha cre­uat el desert viatja de l’eufòria a la depressió a la velo­ci­tat del llamp. Hi ha el deliri insul­tant­ment infor­mal d’Albert Pla i també el rock més elèctric.

La inter­pre­tació ago­nitza. Les bate­ries, per cert, repi­quen enèrgi­ques en aquest fune­ral.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia