Quadern de cinema
Dauder i Kuchar: ens han deixat dos creadors amb distints tipus de compromís i la mateixa convicció en el poder individual per canviar el món
Dues desaparicions
la filmografia de Dauder es troba una cartografia
de notables punts cardinals
1.
L'últim nom d'aquesta llista –el de Ken Loach– va propiciar el meu únic contacte directe amb Dauder. Tot va començar com a enfrontament. Jo havia escrit una crítica no gaire amable sobre una pel·lícula de Loach –En un mundo libre (2007)– i Dauder, que no apareixia en el repartiment, però continuava mantenint una estreta relació amb el cineasta, va reaccionar amb un text que va penjar en el seu bloc. Vaig sentir l'impuls de respondre, bàsicament perquè sentia que rebre una esbronc de Jordi Dauder era com rebre l'esbronc d'un pare a qui un aspirava a agradar. Probablement, havia expressat malament que el meu problema amb el cinema de Loach no era ideològic, sinó formal (el seu didactisme) i Dauder m'havia pres com paradigma d'una crítica neoliberal. Dauder em va donar una lliçó: ell havia treballat a prop de Loach i no tenia cap dubte sobre la coherència militant del director. Va ser una discussió civilitzada, una discussió amb un mestre. El cinema que fa Loach en els darrers anys continua sense agradar-me, però després d'aquella discussió virtual intento evitar una cosa que sempre ens hauria de fer fàstic: que el prejudici vagi al davant de la generositat.
2.