cultura

Esclat documental

L'espectacular èxit d'audiència del documental ‘Ciutat morta' posa en relleu la vitalitat d'un gènere cinematogràfic que viu de fa anys una veritable “edat d'or”

“Tothom que
fa documentals vol transformar o una gran superfície o un metre quadrat”
“Les xarxes han estat el gran departament de comunicació de la pel·lícula”, diu Joan González

“És molt difícil ser docu­men­ta­lista i no voler can­viar el món”, afirma Joan González, direc­tor del fes­ti­val de cinema docu­men­tal Docs Bar­ce­lona. “Jo crec que tot­hom que fa docu­men­tals vol trans­for­mar o una gran superfície o un metre qua­drat del seu entorn.” Pot­ser no ho expres­sa­rien amb les matei­xes parau­les, però alguna cosa sem­blant devien tenir al cap Xavier Arti­gas i Xapo Ortega quan van codi­ri­gir el docu­men­tal Ciu­tat morta, sobre el cas 4-F, que dis­sabte pas­sat es va eme­tre al Canal 33 i va acon­se­guir 569.000 espec­ta­dors.

Xavi Arti­gas expres­sava amb mati­sos ahir a El Punt Avui la seva satis­facció: “Tant jo com el Xapo, com a direc­tors, però també els fami­li­ars i amics que fa nou anys que llui­ten per la reo­ber­tura d'aquest cas, estem molt con­tents que final­ment a Cata­lu­nya la soci­e­tat cone­gui les irre­gu­la­ri­tats que hi ha hagut al cas 4-F.” Con­tents, doncs, de l'èxit de l'emissió, un any i mig després d'enlles­tir el film i havent pas­sat per fes­ti­vals com el Docs Bar­ce­lona, Fes­ti­val de Màlaga i L'Alter­na­tiva, i de rebre diver­sos pre­mis. Però ale­gria a mit­ges, perquè el món, o el tros­set de rea­li­tat que volen can­viar, encara con­ti­nua igual: “Hem rebut l'èxit amb ale­gria, encara que rela­tiva; no esta­rem con­tents del tot fins que reo­brin el cas i es tin­guin en compte totes les pro­ves que es van apor­tar en el seu moment. Volem la reo­ber­tura del cas imme­di­a­ta­ment, tot i que ningú tor­narà la vida a la Patri­cia, i ningú tor­narà els anys pas­sats a la presó als altres acu­sats.”

Joan González remarca el poder de la tele­visió en el que ha succeït els dar­rers dies: “Ciu­tat morta s'havia vist a Docs Bar­ce­lona i en dese­nes i dese­nes de petits locals. El poder de la tele­visió és extra­or­di­nari, perquè n'ha fet un gran esbom­ba­ment. Això vol dir també des­ta­car el paper de la tele­visió com a ser­vei públic que tenim a Cata­lu­nya. A quants països del sud d'Europa una tele­visió pública eme­tria un docu­men­tal que dóna una imatge que no vol­dries que existís de la teva ciu­tat?”.

Empa­tia i xar­xes

Car­les Viñas, expert en noves tec­no­lo­gies, joven­tut, par­ti­ci­pació ciu­ta­dana i asso­ci­a­ci­o­nisme, posa l'accent en dos aspec­tes que aju­den a enten­dre el feno­men. Creu que si ha tin­gut tant impacte és perquè “qual­se­vol per­sona que ha tin­gut un acci­dent de bici es pot tro­bar en una situ­ació així”: “A la majo­ria de What­sApps i a les xar­xes, el fil con­duc­tor era la Patri­cia i el final tràgic que va tenir. Això genera molta pro­xi­mi­tat i empa­tia a tot­hom, i n'ha fet difusió també molta gent que d'entrada no s'interes­sa­ria per aquest tema.”

L'altre fac­tor que explica l'impacte és que “les xar­xes soci­als han tin­gut un paper impor­tant perquè la vegi molta gent, la publi­ci­tat que havia fet la tele­visió de l'emissió era més aviat esca­dus­sera, però s'ha difós alter­na­ti­va­ment”. En la mateixa línia, Joan González creu que “sens dubte les xar­xes soci­als han tin­gut un paper extra­or­di­nari com a cam­pa­nya de comu­ni­cació per por­tar els espec­ta­dors davant la pan­ta­lla de tele­visió un dia a una hora. Les xar­xes han estat el gran depar­ta­ment de comu­ni­cació de la pel·lícula.”

Ismael Peña, expert en dret i ciència política de la UOC, atribuïa ahir l'èxit d'audiència de l'emissió “a les xar­xes soci­als, amb What­sApp, Twit­ter i Face­book al cap­da­vant”, que “van acti­var els espec­ta­dors molts dies abans de la data d'emissió, men­tre el pas­sa­ven al Canal 33, i ho con­ti­nuen fent en el pano­rama que es podria obrir de reo­ber­tura del cas”.

En qual­se­vol cas, no és cap nove­tat que un docu­men­tal tin­gui tant impacte, i que el vegi molta gent, sigui per la tele­visió, en sales, a inter­net... De fet, Xavier Arti­gas explica que un dels refe­rents de Ciu­tat morta és un film nord-ame­ricà: “Hi ha un pre­ce­dent, un cas als Estats Units, d'un mun­tatge poli­cial molt greu amb què una per­sona va aca­bar tan­cada a la presó amb cadena perpètua”. Errol Mor­ris va fer un docu­men­tal sobre el tema, The thin blue line (1989), i, gràcies a això, “aquesta per­sona va ser excul­pada imme­di­a­ta­ment i va que­dar en lli­ber­tat sense càrrecs”. “Espe­rem que passi el mateix en aquest cas. El cinema pot ser­vir per fer una denúncia social i can­viar les coses”, diu Xavier Arti­gas.

‘Boom' del docu­men­tal

Ara fa deu anys, Mic­hael Moore va por­tar el docu­men­tal de denúncia a cotes de popu­la­ri­tat mai vis­tes amb una sèrie d'èxits con­se­cu­tius: Bow­ling for Colum­bine (2002), Fah­ren­heit 9/11 (2004), Sicko (2007)... També va tenir un gran impacte Super size me (2004), diri­gida per Mor­gan Spur­lock i amb McDo­nald's i la mala qua­li­tat dels ali­ments que ser­veix en el punt de mira. Els últims anys, el boom s'ha estès a dife­rents països, i no es pot vin­cu­lar a uns pocs noms. Fins al punt que Joan González creu que “en l'àmbit inter­na­ci­o­nal el docu­men­tal està vivint la seva etapa d'or”. Un boom que, al seu enten­dre, no serà pas­sat­ger: “Jo crec que aquesta etapa s'ins­tal·larà, la soci­e­tat ha accep­tat el docu­men­tal com una expressió entre l'art i la ciu­ta­da­nia, com una expressió estètica, trans­for­ma­dora i d'enri­qui­ment.” Cata­lu­nya no n'ha que­dat al marge, ben al con­trari. “El que estem vivint a Bar­ce­lona i Cata­lu­nya no té cap cas com­pa­ra­ble al sud d'Europa, la soci­e­tat cata­lana ha tin­gut un accés més ràpid, els dar­rers anys, a fer-se seu el docu­men­tal.”

Una de les claus de l'èxit del docu­men­tal, i que té molt a veure amb el plan­te­ja­ment de Ciu­tat morta, és l'ús que se'n fa per inves­ti­gar i denun­ciar. “Avui en dia hi ha mol­tes eines per fer arri­bar a la gent les coses –diu el direc­tor de Docs Bar­ce­lona–. El que no és habi­tual és tenir el temps i els diners per poder inves­ti­gar una cosa a llarg ter­mini. Una part del docu­men­ta­lisme està tre­ba­llant en paral·lel i fent la feina del peri­o­disme d'inves­ti­gació.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia